Brukerkonto

For deg som er elev (Videregående Skole)

Alle elever som starter på videregående skole, vil få sin egen bærbare PC og en egen brukerkonto.
Det er viktig at du aktiverer kontoen din FØR skolestart. Det er mye kø på IT-support i oppstarten, og utlevering av PC-er og andre kritiske henvendelser vil bli prioritert først.

Aktiver kontoen din nå slik at du er klar til å ta i bruk din bærbare PC med en gang du får den utlevert på skolen.

I SMS-meldingen du har mottatt fra fylkeskommunen står det et brukernavn og en aktiveringskode.
Skriv inn brukernavnet og koden på aktiveringssiden.
Videre vil systemet be deg om å opprette ditt eget passord. Dette er ditt personlige passord og skal ikke deles med noen.

Når du får utlevert PC på skolen så er det brukernavn@skole.vtfk.no og passordet du har laget som du skal benytte til å logge inn med.

Klikk her for å aktivere brukerkontoen din minkonto.vtfk.no/ActivateUser

Når du skal lage deg et nytt passord så er dette følgende passordregler:

• Ha minst 14 tegn
  • Helst være en setning, du kan bruke mellomrom!
  • Kan ikke inneholde æ, ø eller å
  • Ikke være mulig å gjette (unngå for eksempel «hunden min heter…)
  • Trenger ikke lenger å inneholde spesialtegn

Steg 2: Installer og aktiver to-faktor innlogging.
(Anbefalt utført ca. 45 minutter etter at stegene ovenfor er ferdig).

Alle elever må aktivere to-faktor innlogging for å få tilgang til ulike deler av skolens systemer fra eksempelvis sin egen mobiltelefon. To-faktor er en ekstra sikkerhet, og gjelder for både elever og lærere. Ca. 45 minutter etter at du har aktivert brukerkontoen din i henhold til veiledninga ovenfor så kan du sette opp to-faktor. Vi anbefaler alle elever og gjøre dette før skolestart da køen på IT kontoret ofte er lang i oppstarten.

Benytt en annen PC/Mac eller nettbrett til å sette opp to-faktor.

Følg denne veiledningen for å installere og aktivere to-faktor

For deg som er student (Fagskolen)

Som student på Fagskolen får du egen brukerkonto i Fagskolen og fylkeskommunens systemer.
Brukerkontoen din benyttes til å logge inn på skolens læringssystem, tilgang til Microsoft Office lisenser, Teams osv.

Som student på Fagskolen benytter du din egen private PC. Brukerkontoen benyttes i hovedsak via nettleseren på alle typer enheter (PC, Mac, ChromeBook) mot de ulike tjenestene du trenger å benytte. (Teams, Canvas, Office, Feide osv.)

Det er viktig at du aktiverer brukerkontoen nå slik at du er klar til å logge inn og ta i bruk skolens læringssystemer når skolestarten er i gang.

Skriv inn brukernavnet og koden på aktiveringssiden.

Klikk her for å aktivere brukerkontoen din (minkonto.vtfk.no/ActivateUser)

Når du har aktivert brukerkontoen din så anbefaler vi at du leser nødvendig og praktisk informasjon knyttet til Fagskolen i Vestfold og Telemark på denne lenken: Praktisk informasjon | Fagskolen Vestfold og Telemark (fagskolen-vestfoldogtelemark.no)

Publisert: 04.03.2024 Oppdatert: 11.03.2024 kl.10:02