– Skolen alene kan ikke sikre fremtidens fagarbeidere

I verkstedet snakker elever og lokallagsledere sammen.
Sondre Mikkelsen Wegger forteller Ola Rygg (Lillerønning Snekkerifabrikk AS) og Ingvar Hagen (WALL-IT AS) om hvorfor han valgte bygg- og anleggsteknikk, og om aktiviteten i verkstedet tre dager i uka. Foto: Ellen Marie Skjefstad

Av:

Ellen Marie Skjefstad

Publisert:

24.09.2025

Oppdatert:

24.09.2025 kl.14:57

– Næringslivet spiller en nøkkelrolle i å utdanne våre unge, sier Henning Weider i Våre unge, og understreker behovet for mer praksis tidlig i skoleløpet.

 

Hvordan kan skole, kommune og næringsliv samarbeide for å sikre flere fagarbeidere i årene som kommer? Det spørsmålet sto sentralt da Norske Trevarer og rundt 20 lokallagsledere møtte elever og ansatte ved Thor Heyerdahl videregående skole.

Allerede før de kom inn i treteknikk-verkstedet, omgitt av elevproduserte trearbeider, ble utfordringen tydelig:

– Lærlingene våre medlemmer tar inn har ofte mindre praktisk erfaring enn tidligere, sa leder av Norske Trevarer, Hilde Widerøe Wibe.

– Mer praksis ville gitt flere yrkesfagelever

For delegasjonen sto én ting særlig i sentrum: Hvordan ungdom selv opplever praktisk læring.

– Jeg tror flere ville valgt yrkesfag dersom vi hadde hatt mer praksis i ungdomsskolen, sier Sondre Mikkelsen Wegger, som går bygg- og anleggsteknikk (BA) på THVS.

Han forteller at det var lite praktisk arbeid på Ranvik ungdomsskole i Sandefjord, og at han lærte mest av å pusse opp sammen med bestefaren.

– Det var det som gjorde at jeg ville gå BA. Nå vurderer jeg om jeg skal videre på treteknikk (snekker) eller tømrer i andre klasse. Det er i hvert fall veldig ålreit her, med mange nye maskiner og materialer, sier Sondre.

Linnea Fikse Nilsen var litt lei av vanlig skole og søkte seg til bygg- og anleggsteknikk. Dette året er de ni jenter på førsteåret. Diti Berisha, avdelingsleder på bygg- og anleggsteknikk, slår et slag for snekkerfaget og er imponert over produktene som holder høy kvalitet.
Linnea Fikse Nilsen var lei av vanlig skole, men sikter nå mot å bli byggingeniør – som onkelen sin. Hun er én av ni jenter på førsteåret. Avdelingsleder Diti Berisha slår et slag for snekkerfaget og er imponert over hvor bra produktene elevene lager er.

Han mener det ville vært verdifullt om flere fikk prøve seg på det praktiske i ungdomsskolen.

– Alle har godt av å lære litt håndverk – ikke bare for å velge yrkesfag, men for livet generelt, legger han til.

Samarbeid på tvers

Henning Weider pekte på betydningen av samarbeid.

– Vi er helt avhengige av å ha næringslivet på lag når vi skal få elever gjennom opplæring og ut i jobb. Lykkes vi ikke sammen om det, går det åt skogen, sa han til forsamlingen.

Våre unge utfordret samtidig bransjen til å være tydelige på at de både vil og kan bidra inn i grunnskole og videregående opplæring, slik at flere praktiske talenter får oppleve mestring tidlig i skoleløpet.  

Weider trakk frem den vellykkede satsingen Praktisk opplæringsløp, som startet som pilot i Våre unge, men som nå er en del av ordinær undervisning ved fire ungdomsskoler i Larvik.

20250919_095710.jpg
Henning Weider (Våre unge Larvik), Diti Berisha og Arne Dag Torssønn Ous fra THVS møtte engasjerte lokallagsledere som deler oppfatningen om at det handler om våre unge.

Målet er å gi elevene mer praksis i undervisningen, ikke bare teori i klasserommet.

Et konkret eksempel er at næringslivet bidrar med både utstyr og kompetanse til skolene. Fritzøe Engros har blant annet levert materialer til flere ungdomsskoler i Larvik. Det gir elevene mulighet til å bygge, skape og oppleve mestring i skolehverdagen.

– Vi ser at flere elever møter opp og deltar når de får jobbe mer praktisk. Det gir motivasjon og kan inspirere til å velge yrkesfag senere, sier Weider.  

Les mer om satsingen her: Næringslivet trår til – gir elever utstyr og kompetanse  

Næringslivets perspektiv

Arne Dag Torssønn Ous, avdelingsleder ved Thor Heyerdahl vgs, understreket også betydningen av å gi elevene mer praksis ute i bedriftene.

– Dere sitter på mye av nøkkelen. Næringslivet kan legge press både politisk og faglig for å få på plass opplæringsløp som fungerer bedre for ungdommene våre, sa han.

Weider la til at det handler om å «løse opp siloene» – at skolen må ut og næringslivet inn.

Leder av Norske Trevarer, Hilde Widerøe Wibe, ga et klart bilde av situasjonen i bransjen.

– Lærlingene våre medlemmer tar inn kan ofte mindre enn tidligere, de har rett og slett fått mindre praktisk erfaring gjennom grunnskolen, sier Wibe.

Treteknikk2.jpg
Hilde Widerøe Wibe (Norske Trevarer) og Bent Erik Nygaard (Fritzøe Engros) møtte elevene som kan bli fremtidens fagarbeidere.

Hun sier de samtidig vet at det vil mangle 90 000 fagarbeidere innen 2035.

– Da er det avgjørende at vi også kan få de 700 000 som står utenfor arbeidslivet inn i jobb. Det er en enorm arbeidskraftreserve, og vår erfaring er at flere av våre medlemsbedrifter har rekruttert fra denne gruppen.

Lærer på treteknikk, Mari Viksjø Grøstad, forteller om mye av det elevene lærer i faget.
 Lærer Mari Viksjø Grøstad forteller hvordan treteknikk gir elevene alt fra grunnleggende håndverksferdigheter til erfaring med avansert utstyr.