Det var hovedbudskapet da rundt hundre aktører fra næringsliv, politikk, myndigheter og interesseorganisasjoner møttes til avslutningskonferanse i Hirtshals 30. oktober.
– Prosjektet har lagt et solid grunnlag for videre samarbeid. Vi planlegger å søke deltakelse i et nytt EU-prosjekt i 2026, og det er gledelig å se at det er flere initiativer og aktiviteter på trappene som bygger videre på Grønn Jyllandskorridor, sier Linda Ehnmark, prosjektansvarlig i Vestfold fylkeskommune.
Vestfold fylkeskommune har ledet arbeidet med Grønn Jyllandskorridor og multimodale løsninger i prosjektet og deltatt i styringsgruppen sammen med Region Nordjylland, Agder fylkeskommune, Telemark fylkeskommune og Region Midtjylland.
Samarbeid for grønnere og mer robuste transporter
Grønn Jyllandskorridor-prosjektet er et samarbeidsprosjekt mellom 26 danske og norske partnere, finansiert av Interreg Øresund-Kattegat-Skagerrak (ØKS). Prosjektet arbeider for grønnere, mer effektive og robuste transporter mellom Norge og det europeiske kontinentet over Skagerrak og Jylland i Danmark.
Prosjektet har dokumentert stort potensiale for utslippskutt og bedre samhandling mellom transportformer. Transportøren DSV viste i et case at CO₂-utslippene kan reduseres med hele 61 prosent ved å transportere multimodalt via Jylland til Oslo – sammenlignet med lastebiltransport over Sverige.
Jernbanen er nøkkelen – men kapasiteten må styrkes
Et viktig funn i prosjektet er at godstransport på jernbane kan fungere med dagens infrastruktur, slik piloten mellom Hirtshals og Duisburg med DB Cargo og samarbeidspartnere viste i 2024. For å realisere potensialet fullt ut må det imidlertid samarbeides tett for å få flere kunder til å velge jernbanen.
Prosjektet har også pekt på flere flaskehalser i jernbanenettet, og at tilstrekkelig sporkapasitet til havnene er en av flere forutsetninger for en robust og grønn grensekryssende godstransport i korridoren. Kapasiteten må styrkes for at korridoren skal kunne ta økte godsvolumer og samtidig sikre synergier mellom passasjer- og godstransport på sikt.
Samarbeidet må fortsette
Den politiske panelsamtalen som avsluttet konferansen var tydelig: samarbeidet om Jyllandskorridoren må ikke stoppe når prosjektet avsluttes. Panelet besto av Anne Strømøy, fylkesordfører i Vestfold, Arne Thomassen, Peder Key Kristiansen, Petter Ellefsen, Morten Flæng og Stefan Seidler.
Panelet understreket behovet for å:
- fortsette det skandinaviske samarbeidet
- utvikle en felles transportplan som supplement til de nasjonale planene
- og se korridoren i en europeisk sammenheng, fordi transport og infrastruktur krysser landegrenser
Et tema som også kom tydelig frem under konferansen, var betydningen av Jyllandskorridoren for robuste forsyninger – både i fredstid og i krisesituasjoner.
– Sikkerhet og beredskap er et sentralt tema. Vi må utforske hvilken rolle Jyllandskorridoren kan ha i transport inn og ut av Norge, og for å møte Forsvarets behov for militær mobilitet, sa fylkesordfører Anne Strømøy i debatten.