Arbeidet med den grønne transportkorridoren fortsetter

Interessen for grønn transport over Jylland er fremdeles stor.
Interessen for grønn transport over Jylland er fremdeles stor. Foto: Linda Carolina Ehnmark

Av:

Linda Carolina Ehnmark

Publisert:

13.11.2025

Oppdatert:

13.11.2025 kl.09:30

Selv om Interreg-prosjektet Grønn Jyllandskorridor avsluttes ved årsskiftet, fortsetter arbeidet for å gjøre transportkorridoren mellom Norge og Europa grønnere.

Det var hovedbudskapet da rundt hundre aktører fra næringsliv, politikk, myndigheter og interesseorganisasjoner møttes til avslutningskonferanse i Hirtshals 30. oktober.

– Prosjektet har lagt et solid grunnlag for videre samarbeid. Vi planlegger å søke deltakelse i et nytt EU-prosjekt i 2026, og det er gledelig å se at det er flere initiativer og aktiviteter på trappene som bygger videre på Grønn Jyllandskorridor, sier Linda Ehnmark, prosjektansvarlig i Vestfold fylkeskommune.  

Vestfold fylkeskommune har ledet arbeidet med Grønn Jyllandskorridor og multimodale løsninger i prosjektet og deltatt i styringsgruppen sammen med Region Nordjylland, Agder fylkeskommune, Telemark fylkeskommune og Region Midtjylland.  

Samarbeid for grønnere og mer robuste transporter

Grønn Jyllandskorridor-prosjektet er et samarbeidsprosjekt mellom 26 danske og norske partnere, finansiert av Interreg Øresund-Kattegat-Skagerrak (ØKS). Prosjektet arbeider for grønnere, mer effektive og robuste transporter mellom Norge og det europeiske kontinentet over Skagerrak og Jylland i Danmark.  

Prosjektet har dokumentert stort potensiale for utslippskutt og bedre samhandling mellom transportformer. Transportøren DSV viste i et case at CO₂-utslippene kan reduseres med hele 61 prosent ved å transportere multimodalt via Jylland til Oslo – sammenlignet med lastebiltransport over Sverige.

Jernbanen er nøkkelen – men kapasiteten må styrkes

Et viktig funn i prosjektet er at godstransport på jernbane kan fungere med dagens infrastruktur, slik piloten mellom Hirtshals og Duisburg med DB Cargo og samarbeidspartnere viste i 2024. For å realisere potensialet fullt ut må det imidlertid samarbeides tett for å få flere kunder til å velge jernbanen.

hirtshals.jpg
Anne Strømøy i dabatten under sluttkonferansen til Grønn Jyllandskorridor. Foto: Linda Ehnmark

Prosjektet har også pekt på flere flaskehalser i jernbanenettet, og at tilstrekkelig sporkapasitet til havnene er en av flere forutsetninger for en robust og grønn grensekryssende godstransport i korridoren. Kapasiteten må styrkes for at korridoren skal kunne ta økte godsvolumer og samtidig sikre synergier mellom passasjer- og godstransport på sikt.

Samarbeidet må fortsette

Den politiske panelsamtalen som avsluttet konferansen var tydelig: samarbeidet om Jyllandskorridoren må ikke stoppe når prosjektet avsluttes. Panelet besto av Anne Strømøy, fylkesordfører i Vestfold, Arne Thomassen, Peder Key Kristiansen, Petter Ellefsen, Morten Flæng og Stefan Seidler.

Panelet understreket behovet for å:

  • fortsette det skandinaviske samarbeidet
  • utvikle en felles transportplan som supplement til de nasjonale planene
  • og se korridoren i en europeisk sammenheng, fordi transport og infrastruktur krysser landegrenser  

Et tema som også kom tydelig frem under konferansen, var betydningen av Jyllandskorridoren for robuste forsyninger – både i fredstid og i krisesituasjoner.

 

hirtshals-2.jpg
Anne Strømøy og Arne Thomassen fra Agder fylkeskommune. Foto: Rolf Marthinsen

– Sikkerhet og beredskap er et sentralt tema. Vi må utforske hvilken rolle Jyllandskorridoren kan ha i transport inn og ut av Norge, og for å møte Forsvarets behov for militær mobilitet, sa fylkesordfører Anne Strømøy i debatten.