Befaring på fv.301 i Stavern

Representanter fra trafikksikkerhetsutvalget fra venstre: Vibeke Jacobsen, Jørgen Johansen, Glenn Lauritsen, Per Christensen, Rune Sundmark, Karin Walin, Suzy Haugan, Fabian Sandvold, Knut Anvik, Alf Olsen, Vibeke Blikra, Christian Trankjær
Representanter fra trafikksikkerhetsutvalget fra venstre: Vibeke Jacobsen, Jørgen Johansen, Glenn Lauritsen, Per Christensen, Rune Sundmark, Karin Walin, Suzy Haugan, Fabian Sandvold, Knut Anvik, Alf Olsen, Vibeke Blikra, Christian Trankjær Foto: Henriette Auensen

Av:

Rolf Marthinsen

Publisert:

11.06.2025

Oppdatert:

11.06.2025 kl.14:00

Trafikksikkerhetsutvalget i Vestfold har sett nærmere på utfordringene med trafikken på fylkesvei 301 gjennom Stavern.

Årsaken til befaringen er henvendelser fra flere innbyggere i området. I slutten av april fikk en gutt lettere skader da han ble truffet av en bil i et forsøk på å krysse veien, ved fotgjengerfeltet ved Niels Backers vei.

På denne strekningen ønsker innbyggere i Stavern flere trafikksikkerhetstiltak som blant annet lavere fartsgrense. En utfordring akkurat her er blant annet trafikken inn –og ut fra Meny.

– Vi er blitt utfordret til å se om vi kan gjøre noe mer enn det vi tidligere har gjort her. Det er kommet forslag om å sette ned hastigheten til 30 kilometer i timen, men vi må forholde oss til kriteriene. Det er i dag 40 km/t her, men vi vurderer om vi skal sette ned hastigheten til 30 km/t gjennom sentrumsområdet.

– Fra Risøyveien og opp til Stagbanen er det fortau på begge sider, men vi anbefaler at det ses på muligheten for å gjøre en god ensidig løsning, istedenfor to litt halvgode slik det er i dag, sier rådgiver for trafikksikkerhet på samferdsel i Vestfold fylkeskommune Glenn Frode Wik Laurtsen.

En annen utfordringer den samme veien sydover opp mot Stavernshallen. Her er det mange myke trafikanter som skal til og fra trening, eller arrangementer.

– Det er riktignok en gang –og sykkelvei her, men mange barn og ungdommer krysser veien. Vi ønsker å se på strekningen som en helhet, men også her er det kanskje naturlig av vi reduserer fartsgrensen til 40 km/t, sier Lauritsen.