Vestfold må stramme inn

Fylkesdirektør Toril Eeg på talerstolen i Skiringssal
Tirsdag la fylkesdirektør Toril Eeg fram budsjettforslag for 2026. Vedtak skjer i fylkestinget 17. desember. Foto: Anders Palmer Holmen

Av:

Harald Haave

Publisert:

04.11.2025

Oppdatert:

04.11.2025 kl.18:21

Vestfold fylkeskommune går inn i en krevende økonomisk periode. Lavere inntektsvekst, økte kostnader og nye reformer presser budsjettene.

Fylkesdirektør Toril Eeg la tirsdag fram budsjettforslag for Vestfold fylkeskommune, som står overfor store omstillinger for hele planperioden fram til 2029. Budsjett for 2026 blir behandlet og vedtatt av fylkestinget 17. desember.

-Vi må innstille oss på at våre tjenester og ambisjoner må tilpasses nye rammer. Det blir også viktig å ivareta balansen mellom driftsoppgaver og regional utvikling. Et sentralt tiltak for å ivareta regional utvikling er etablering av politisk partnerskap i Vestfold. Her vil fylkeskommune, kommuner og flere sentrale samarbeidspartnere bidra til utvikling av fylket. Vi skal være en relevant og nær utviklingsaktør fremover, sier fylkesdirektør Toril Eeg.

Her er hovedpunktene:

Den økonomiske virkeligheten for kommuner og fylkeskommuner er utfordrende, og spesielt krevende for Vestfold fylkeskommune. 

* Veksten for fylkene i 2026 er i snitt 4,1%, mens Vestfold får 2,5 % vekst. Dette betyr en realnedgang i frie inntekter fra 2025 til 2026.

* Pris- og lønnsvekst er i Regjeringens forslag til statsbudsjett satt til 3,5 %, mens den for Vestfold fylkeskommune utgjør 2,5 %. Det innebærer manglende dekning av en prisvekst på om lag 37 millioner kroner. Kombinert med økte utgifter til kollektivtrafikk samt utgifter til brovedlikehold og klimarelaterte flom- og rasskader, gir dette utfordringer.

* Fullføringsreformen er et godt og riktig tiltak for at flere skal fullføre og bestå i videregående opplæring. Reformen tilsier behov for tilrettelagt opplæring tilsvarende om lag 138 mill. kr i økte driftskostnader fram mot 2030. I tillegg vil det være behov for tilrettelagte lokaler for denne gruppen, der investeringsbehovet er fra 200 millioner. Økning i antall elever og flere som velger yrkesfag, samt økte rettigheter for å kunne fullføre og bestå, i tillegg til økte rettigheter for meropplæring, medfører at det er en utfordring å finansiere reformen.

* Fylkestinget har vedtatt et netto driftsmål på 2 %; som foreslås redusert til 1,2 % i 2026, tilsvarende om lag 47 millioner kroner. Det foreslås videre en opptrappingsplan frem til 2029 med mål om 2 % netto overskudd. Det pågår en evaluering og forbedring av den administrative organisering. Det skal i 2026 gjennomføres reduksjoner i administrative årsverk. Nytt HR- og økonomisystem og bruk av kunstig intelligens skal gi mer effektiv drift.   

* Klimabudsjett er integrert del av budsjettet, med prioriteringer knyttet til tiltak for utslippskutt, grønn mobilitet og energieffektivisering. Klimabudsjettet viser at det er behov for utslippsreduksjoner og klimaomstilling, både i egen virksomhet og på samfunnsnivå.

* Vestfold fylkeskommune får ingen kompensasjon i statsbudsjettet for nye kollektiv-kontrakter. Konsekvensen av dette innebærer forslag om 10 % redusert rutetilbud og høyere billettpris.

* Det er et stort etterslep for vedlikehold av fylkesveiene, som har økt til to milliarder på 10 år. Bare siden 2019 har etterslepet økt fra 300 til 400 kilometer fylkesvei. Det er samtidig økte utgifter til bruvedlikehold i Vestfold.

-Omstilling krever samhandling

På tross av reduserte rammer og strammere prioriteringer skal samarbeid gjennom politisk partnerskap i Vestfold og andre samarbeidsarenaer bidra til at fylket utvikles som en attraktiv og sterk region i årene fremover. Det gjøres mye godt arbeid fra medarbeidere i Vestfold fylkeskommune. 

-Fylkeskommunen skal gjennomføre store omstillinger. Det er i budsjettforslaget derfor foreslått at vi bruker hele planperioden til 2029 å gjennomføre nødvendige tiltak- ikke bare i 2026. I denne omstillingsprosessen er det helt avgjørende å ivareta de ansatte, som har vært i en omstilling helt siden Vestfold ble slått sammen med Telemark. Ledere og medarbeidere skal løse vårt felles samfunnsoppdrag med gode resultater i årene fremover. Det vil kreve samhandling og tverrfaglig samarbeid, sier fylkesdirektør Toril Eeg.

Her finner du budsjett og økonomiplanene: 

Budsjett og økonomi - Vestfold fylkeskommune