Når arbeidet først må utsettes, får vi ta med oss de fordelene det gir. For det første vil ikke førjulstrafikken bli påvirket av veiarbeid på den høyt trafikkerte veien. Det er også lettere for innbyggerne å velge sykkel eller gange i den frostfrie tiden. Det samme gjelder for denne typen grunnarbeid på et så trangt område som dette, der halve veien må bort.
Derfor utsetter vi
Rett før planlagt oppstart ble det tatt grunnprøver av selve veien for å se nærmere på hva den er bygget på. Disse prøvene viste at det er for dårlige masser under veien til at den planlagte metoden kunne brukes. Derfor må fylkeskommunens rådgivere planlegge en ny løsning.
Måtte avlyse
Dette er så store endringer at det vil gjøre hele prosjektet vesentlig dyrere. Dermed er endringene og den økte kostnaden så omfattende at fylkeskommunen er nødt til å avbestille avtalen med entreprenøren som skulle gjøre jobben. Her er fylkeskommunen bundet av regelverket for offentlige anskaffelser og har ikke noe annet valg enn å stoppe opp, ta noen steg tilbake og komme med en ny løsning.
Kan ikke stenge veien
Fordi veien hadde en dårligere underbygning enn antatt, ville fylkeskommunen med den opprinnelige planen ha måttet stenge veien helt i mange uker. Det er helt uaktuelt. Årsaken er at det ikke finnes gode nok omkjøringsmuligheter for de rundt 11 000 kjøretøyene som bruker veien hver dag. Det må være mulig å kjøre på det innerste feltet mens resten av veien graves vekk. Dermed må det altså planlegges en ny byggemåte.
Fremdeles høyt prioritert
Selv om det nå blir en utsettelse, betyr ikke det at prosjektet stoppes. Planleggingen og prosjekteringen av en ny løsning pågår for fullt, og det er fremdeles et mål å bytte ut støttemuren så raskt det lar seg gjøre. Målet er å lyse ut det nye oppdraget i løpet av februar, med oppstart til våren.