Debatt om Grønn Jyllandskorridor

Erik Wold utfodrer deltakerne i panelet som består av Morten Stordalen (FRP) Sigbjørn Gjeldsvik (SP), Liv Kari Eskeland (H) Jone Blikra (A) og Vilde Berg Nilsen (SV) Foto: Rolf Marthinsen

Av:

Linda Carolina Ehnmark

Publisert:

13.08.2025

Oppdatert:

13.08.2025 kl.14:59

Fire fylker samlet under Arendalsuka: Krever tydeligere ambisjoner for Grønn Jyllandskorridor

Tirsdag 12. august –under Arendalsuka– gikk fylkeskommunene Vestfold, Telemark, Agder og Rogaland sammen med Interreg-prosjektet Grønn Jyllandskorridor for å utfordre norske partier på deres ambisjoner for en grønn og effektiv transportkorridor mellom Sør-Norge og Europa.  

Se arrangementet her  

– Vi utfordrer partiene til å være tydelige på sine ambisjoner for Jyllandskorridoren i forkant av stortingsvalget. Dette handler om å sikre Norge en grønn, robust og konkurransedyktig vei til Europa. Både for næringslivet, beredskapen og klimamålene, sier fylkesordfører Anne Strømøy.  

arendalsuka-3.jpg
Fire fylker represntert: Fv. Ole Ueland, fylkesordfører Rogaland, Anne Strømøy, fylkesordfører  Vestfold, Anne-Nora Oma Dahle, leder hovedutvalg for samferdsel, Telemark, Arne Thomassen, fylkesordfører Agder. Foto: Rolf Marthinsen

Debatt

Arrangementet – med tittelen «Norges vei til Europa: EU satser på Grønn Jyllandskorridor – hva gjør Norge?» – samlet fylkesordførere, næringslivsledere og politikere fra fem stortingspartier, flere av dem medlemmer av Stortingets transport- og kommunikasjonskomité, til diskusjon om hvordan Norge kan matche EUs satsing på korridoren. Møtet var ledet av tidligere NRK-journalist og programleder Erik Wold.  

arendalsuka-2.jpg
Foto: Rolf Marthinsen

EU har allerede løftet Jyllandskorridoren som en strategisk del av TEN-T-nettverket, med betydning for både grønn konkurransekraft, beredskap og forsyningssikkerhet.  

Viktig transportåre

I innledningsdelen trakk både fylkesordførerne og representanter fra næringslivet – Color Line Cargo, Bergene Holm og Region Nordjylland – frem behovet for forutsigbare rammevilkår, bedre tilrettelegging for grønn teknologi og styrking av både sjø-, bane- og veiforbindelser. Særlig ble tilgang til kraft, oppgraderinger av Vestfoldbanen (InterCity dobbeltspor) og Sørlandsbanen (krysningsspor), havnetilknytningene, samt investeringer i utslippsfri veitransport og sjøfart pekt på som nøkkelfaktorer for å lykkes.

  Paneldebatten viste at det er bred politisk enighet om Jyllandskorridorens strategiske betydning, men ulike syn på virkemidlene og rekkefølgen i tiltakene. Flere tok til orde for sterkere nordisk samarbeid, felles standarder på tvers av grensene, og å utnytte mulighetene når EU investerer i korridoren. Andre fremhevet at investeringene må være realistiske og økonomisk forankret for å sikre gjennomføring.  

Fakta – Grønn Jyllandskorridor

Grønn Jyllandskorridor er en internasjonal transportkorridor som knytter Sør-Norge tettere til Danmark og videre til det europeiske transportnettet. Korridoren er en del av EUs TEN-T-nettverk (ScanMed) og har stor betydning for godstransport, persontransport, beredskap og grønn omstilling.  

Har du spørsmål?

Ta gjerne kontakt med Linda Carolina Ehnmark linda.ehnmark@vestfoldfylke.no , som har koordinert arrangementet på vegne av Rogaland, Agder, Telemark og Vestfold fylkeskommuner, samt Grønn Jyllandskorridor-prosjektet.