Det var NHO som arrangerte seminaret på Næringslivets Hus i Oslo og temaet for debatten var: Kollektivtrafikken er underfinansiert – hva er konsekvensene, og ikke minst, løsningene?
Som en del av programmet deltok Strømøy i en debatt hvor motkandidat var statssekretær i samferdselsdepartementet, Cecilie Knibe Kroglund.
– Jeg anser det som lite trolig at det kommer en håndsrekning som monner. Forståelsen er der, men det hjepler dessverre lite. Vi trenger et finansielt løft for å bevare et godt kollektivtilbud slik at publikum kan velge kollektiv transport, fremfor egen bil. Debatten var konstruktiv, men fra departementet ingen lovnader om mer penger, sier fylkesordfører Anne Strømøy.

Aldri har så mange benyttet seg av kollektiv transport i Norge som nå. Kollektivtransporten viktig del av løsningen på mange av samfunnets utfordringer innen miljø og byutvikling.
Les også: Resultatet blir drastiske kutt og dyrere billetter
I tillegg til å delta i debatten hadde fylkesordføreren en presentasjon hvor hun blant annet la vekt på at situasjonen er vanskelig for samtlige fylkeskommuner. Billettinntektene er mindre og driftskostnadene øker raskere enn inflasjonen. Hun nevnte også hva som trolig blir konsekvensene hvis fylkene ikke får mer fra staten.
Representerer alle fylkene
– Jeg var i dette forumet i egenskap av å være nestleder i fylkesordførerkollegiet (KS). I dette forumet snakker jeg dermed ikke bare for Vestfold, men på vegne av alle fylkeskommunene som står i denne utfordringen.
De som deltok på konferansen, fikk også innsikt i hvordan situasjonen også er en utfordring for de som jobber i bransjen.
– Sjåfører og andre arbeidstakere som jobber med kollektivtransport er bekymret med tanke på egne arbeidsplasser. En bekymring det ikke er vanskelig å forstå, sier Strømøy.