Dette innebærer at Larvik havn nå er et fullverdig logistikknutepunkt og markerer et viktig gjennombrudd for grønn og effektiv godstransport i Vestfold og for Jyllandskorridoren.
Onsdag 10. desember – en milepæl for Larvik havn
Larvik havn har jobbet lenge for å kunne transportere gods på bane fra Larvik. Terminalen vil etter hvert kunne håndtere opptil fem ukentlige godstog med last som tømmer, flis og containere i tidsrommet kl. 00.00 til 05.00.
Godsterminalen åpner for nye muligheter til å flytte mer gods fra vei til sjø og bane. Dette styrker både regionens næringsliv og utviklingen av et mer bærekraftig og robust transportsystem mellom Norge, Danmark og videre ut i Europa.
Gjennombrudd for grønn logistikk
Fylkesordfører Anne Strømøy gratulerer Larvik havn med tillatelsen:
– Dette er en viktig milepæl og et reelt gjennombrudd for målet om en grønn Jyllandskorridor. At Larvik havn nå kan tilby godstransport på bane, gir næringslivet i Vestfold tilgang til mer bærekraftige og konkurransedyktige transportløsninger. Det er også en viktig brikke for å sikre forsyninger inn og ut av Norge gjennom Jyllandskorridoren, særlig i en geopolitisk utfordrende situasjon der vi trenger alternative ruter og økt redundans i transportsystemet, sier Strømøy.
Langsiktig samarbeid gir resultater
Vestfold fylkeskommune har siden 2023 jobbet med prosjektet Grønn Jyllandskorridor, som blant annet skal legge til rette for en mer klimavennlig transport mellom Norge og Europa. En av flere utfordringer prosjektet har sett på er flaskehalser som hindrer gods på båt eller jernbane. At gods ikke kan gå på jernbane etter å ha ankommet havnen i Larvik, er en typisk flaskehals. Derfor er dette gode nyheter for Linda Ehnmark, som representerer Vestfold fylkeskommune i Grønn Jyllandskorridor.
– Dette er resultatet av et samarbeid ledet av Larvik havn, som viser betydningen av målrettet og langsiktig samarbeid i hele verdikjeden – på tvers av myndigheter og næringsliv. Utviklingen av grensekryssende, multimodale transportløsninger forutsetter koordinert innsats. Dette har vært et felles fokusområde for Larvik havn og Vestfold fylkeskommune, blant annet gjennom arbeidet i Grønn Jyllandskorridor-prosjektet, sier rådgiver på samferdsel i Vestfold fylkeskommune, Linda Ehnmark.
Grønn Jyllandskorridor
Larvik havn og Vestfold fylkeskommune har samarbeidet tett om utviklingen av slike løsninger, både regionalt og internasjonalt, gjennom Grønn Jyllandskorridor – et dansk-norsk samarbeidsprosjekt med finansiering fra Interreg Øresund–Kattegat–Skagerrak.
Klar for neste steg
Den permanente tillatelsen legger grunnlaget for videre utvikling av grønn og effektiv logistikk i regionen. Vestfold fylkeskommune ser frem til å følge og bidra til Larvik havns videre arbeid for å styrke sjø- og banebasert godstransport – til beste for klima, næringsliv og regional verdiskaping.
Utviklingen er også et konkret oppfølgingspunkt i handlingsprogrammet til den interregionale planen for intermodal godstransport i Vestfold og Telemark, som skal rulleres i 2026.