God nyhet for Grønn Jyllandskorridor

Arkivbilde av fylkesordfører Anne Strømøy på perongen på Tønsberg stasjon.
Fylkesordfører Anne Strømøy deler også Larviks havns glede over å kunne drive permanent godsterminal på Sikatomta. Foto: Foto: Rolf Marthinsen

Av:

Rolf Marthinsen

Publisert:

15.12.2025

Oppdatert:

15.12.2025 kl.15:04

Larvik havn har fått tillatelse til å drive en permanent godsterminal for togdrift fra Sikatomta i Larvik.

Dette innebærer at Larvik havn nå er et fullverdig logistikknutepunkt og markerer et viktig gjennombrudd for grønn og effektiv godstransport i Vestfold og for Jyllandskorridoren.

larvikhavn.jpg
Godsterminalen i Larvik vil kunne sende av gårde tog fem ganger i uka. Foto: Larvik havn

Onsdag 10. desember – en milepæl for Larvik havn

Larvik havn har jobbet lenge for å kunne transportere gods på bane fra Larvik. Terminalen vil etter hvert kunne håndtere opptil fem ukentlige godstog med last som tømmer, flis og containere i tidsrommet kl. 00.00 til 05.00.

Godsterminalen åpner for nye muligheter til å flytte mer gods fra vei til sjø og bane. Dette styrker både regionens næringsliv og utviklingen av et mer bærekraftig og robust transportsystem mellom Norge, Danmark og videre ut i Europa.

Gjennombrudd for grønn logistikk

Fylkesordfører Anne Strømøy gratulerer Larvik havn med tillatelsen:

– Dette er en viktig milepæl og et reelt gjennombrudd for målet om en grønn Jyllandskorridor. At Larvik havn nå kan tilby godstransport på bane, gir næringslivet i Vestfold tilgang til mer bærekraftige og konkurransedyktige transportløsninger. Det er også en viktig brikke for å sikre forsyninger inn og ut av Norge gjennom Jyllandskorridoren, særlig i en geopolitisk utfordrende situasjon der vi trenger alternative ruter og økt redundans i transportsystemet, sier Strømøy.

Langsiktig samarbeid gir resultater

Vestfold fylkeskommune har siden 2023 jobbet med prosjektet Grønn Jyllandskorridor, som blant annet skal legge til rette for en mer klimavennlig transport mellom Norge og Europa. En av flere utfordringer prosjektet har sett på er flaskehalser som hindrer gods på båt eller jernbane. At gods ikke kan gå på jernbane etter å ha ankommet havnen i Larvik, er en typisk flaskehals. Derfor er dette gode nyheter for Linda Ehnmark, som representerer Vestfold fylkeskommune i Grønn Jyllandskorridor.

– Dette er resultatet av et samarbeid ledet av Larvik havn, som viser betydningen av målrettet og langsiktig samarbeid i hele verdikjeden – på tvers av myndigheter og næringsliv. Utviklingen av grensekryssende, multimodale transportløsninger forutsetter koordinert innsats. Dette har vært et felles fokusområde for Larvik havn og Vestfold fylkeskommune, blant annet gjennom arbeidet i Grønn Jyllandskorridor-prosjektet, sier rådgiver på samferdsel i Vestfold fylkeskommune, Linda Ehnmark.

linda_larvikhavn.jpg
Linda Ehnmark er svært fornøyd med at Larvik havn har fått tillatelse til permanent godsterminal. Foto: Rolf Marthinsen

Grønn Jyllandskorridor

Larvik havn og Vestfold fylkeskommune har samarbeidet tett om utviklingen av slike løsninger, både regionalt og internasjonalt, gjennom Grønn Jyllandskorridor – et dansk-norsk samarbeidsprosjekt med finansiering fra Interreg Øresund–Kattegat–Skagerrak.

Klar for neste steg

Den permanente tillatelsen legger grunnlaget for videre utvikling av grønn og effektiv logistikk i regionen. Vestfold fylkeskommune ser frem til å følge og bidra til Larvik havns videre arbeid for å styrke sjø- og banebasert godstransport – til beste for klima, næringsliv og regional verdiskaping.

Utviklingen er også et konkret oppfølgingspunkt i handlingsprogrammet til den interregionale planen for intermodal godstransport i Vestfold og Telemark, som skal rulleres i 2026.