Vestfold fylkeskommune har gjennomført en forskningsstudie for å innhente kunnskap om årsaker til at unge dropper ut av opplæringen.
Kunnskap er nøkkelen
Fylkeskommunen har en forholdsvis bred vifte av opplæringstilbud. I tillegg finnes det flere differensierte tiltak rettet mot unge som står i fare for å avbryte opplæringen, eller som allerede har avbrutt den.
På tross av dette er Vestfold et av fylkene i landet med høyest andel unge utenfor opplæring og arbeid.
Liv Marit Hansen, direktør for opplæring og tannhelse, har derfor innhentet kunnskap fra ungdommer, medarbeidere og samarbeidspartnere, noe som har resultert i forskningsrapporten «Kunnskap om å forebygge utenforskap blant ungdommer i Vestfold.
- Vestfold er et av fylkene i landet med høyst andel unge utenfor opplæring og arbeid. 1 av 10 unge mellom 15 til 29 år er verken i opplæring eller arbeid. Det har derfor vært viktig for meg å innhente nødvendig kunnskap, slik at vi fremover sørger for at flere lykkes med målene sine. Det har resultert i denne rapporten som jeg håper alle tar seg tid til å lese, sier hun.
Forebygging av utenforskap krever en helhetlig tilnærming
I undersøkelsen utforsker man hvordan det i videregående opplæring arbeides for å forebygge utenforskap blant unge i alderen 15 - 24 år, og det er kartlagt tiltak for unge som står utenfor utdanning og arbeid i Vestfold fylke.
Resultatene viser at relasjoner og tilhørighet trekkes frem som avgjørende for å forebygge utenforskap. Ungdommer og medarbeidere fremhever viktigheten av et trygt og inkluderende læringsmiljø, medvirkning, og tilpasset opplæring. Miljøarbeidere spiller en betydningsfull rolle i å skape et godt skolemiljø, ifølge informantene i undersøkelsen. Det er et sentralt funn at forebygging av utenforskap krever en helhetlig tilnærming som inkluderer relasjoner, vennskap, faglige utfordringer, medvirkning, og samarbeid mellom aktører i skolen og mellom skole og hjem. Det er viktig med tidlig innsats og systematisk oppfølging av elever som står i fare for å falle ut.
Den elektroniske spørreundersøkelsen viser en bred vifte av tiltak for unge i alderen 15 - 24 år som står utenfor utdanning og arbeid. Undersøkelsen viser at både offentlig, privat og frivillig sektor er involvert i tiltak. På ansvarssiden er fylkeskommunen, kommuner og NAV de største aktørene. De fleste av tiltakene er rettet mot ungdommer i aldersgruppen 15 - 19 år. Når respondentene får spørsmål om tiltakets formål oppgir et flertall (77 %) at formålet er å styrke den unges sosiale ferdigheter og relasjoner. 40 % av respondentene krysser av for «å styrke den unges skolefaglige ferdigheter».
Undersøkelsen konkluderer med at forebygging av utenforskap er en kontinuerlig prosess som påvirkes av mange forhold. For å øke elevenes læring og trivsel, må det arbeides helhetlig. Det krever samarbeid på tvers av klasser, videregående skoler, forvaltningsnivåer og en systematisk og helhetlig tilnærming for å skape en inkluderende praksis for ungdommer i videregående opplæring.
Her kan du laste ned og lese rapporten:
«Kunnskap om å forebygge utenforskap blant ungdommer i Vestfold»
Representasjon fra ungdommer og medarbeidere
Rapporten er utarbeidet på bakgrunn av oppdrag fra direktør for Opplæring og tannhelse. Det overordnede formålet for undersøkelsen er å styrke kunnskapen om utenforskap i videregående opplæring gjennom å identifisere, dokumentere, analysere og fortolke fylkeskommunenes arbeid for å forebygge utenforskap, samt bidra til kunnskap om iverksatte tiltak for unge i alderen 15 - 24 år som står utenfor utdanning og arbeid i Vestfold fylke.
Undersøkelsen er finansiert av Vestfold fylkeskommune. Ungdommer og medarbeidere i og utenfor videregående opplæring i Vestfold fylke har deltatt i undersøkelsen.