Kontraktene er signert, og for å markere starten på det nye samarbeidet stilte fylkesordfører Anne Strømøy til snorklipp sammen med direktør for samferdsel, Gunnar Berg Treidene, og områdeleder Odd Arne Olaussen fra Presis Veidrift.

Presis Veidrift vant anbudet og lover at 70 prosent av maskinene som blir brukt, skal være utslippsfrie. Det vil si at de aller fleste tyngre kjøretøy vil bruke biogass eller elektrisitet som drivstoff. 80 prosent av de mindre kjøretøyene vil være elbiler. Andelen utslippsfrie kjøretøy er høyere det Vestfold fylkeskommune hadde sett for seg.
Åpner for lokale underentreprenører
De to kontraktene som Presis Veidrift nå skal ivareta, er på henholdsvis 320 og 330 millioner kroner, og har en varighet på fem år. Hovedentreprenøren er avhengig av underentreprenører for å gjennomføre alle driftsoppgavene. Denne kontraktsmodellen legger til rette for mer lokal verdiskaping ved bruk av underentreprenører med god lokalkunnskap om veiene i sitt nærområde. Dette gir rom for flere lokale arbeidsplasser og tilfører regionen økt kompetanse om veidrift.
Dialogbaserte kontrakter

Kontraktmodellen som fylkeskommunen bruker, er mer effektiv og gir rom for at flere entreprenører kan legge inn anbud. Sammenlignet med tidligere kontrakter gir de dialogbaserte kontraktene mer drift og vedlikehold for pengene. Vestfold viser med disse kontraktene – gjennom underleverandører – hvordan man kan kombinere lokal næringsutvikling, klimahensyn og innovasjon. Bruken av denne typer kontrakter har spredd seg, og andre fylkeskommuner samt Statens vegvesen har den siste tiden vist interesse for de dialogbaserte kontrektene.