Leverte best på klimamålene

Anne Strømøy klipper snoren holdt av Gunnar Berg Treidene og Odd Arne Olausen
Anne Strømøy klippet snoren som signaliserer at fra i dag er det Presis veidrift AS som har driftsansvaret for fylkesveiene syd og øst i Vestfold. Foto: Rolf Marthinsen

Av:

Rolf Marthinsen

Publisert:

01.09.2025

Oppdatert:

01.09.2025 kl.15:45

Mandag 1. september tok Presis Veidrift over ansvaret for driften av fylkesveiene i de østlige og sørlige delene av Vestfold fylke. Arbeidet skal nå utføres langt mer klimavennlig enn tidligere.

Kontraktene er signert, og for å markere starten på det nye samarbeidet stilte fylkesordfører Anne Strømøy til snorklipp sammen med direktør for samferdsel, Gunnar Berg Treidene, og områdeleder Odd Arne Olaussen fra Presis Veidrift.

kontrakt_liten-5.jpg
Fylkesordfører Anne Strømøy la vekt på klima og at at de nye kontraktene åpner opp for underetreprenører som igjen gir lokale arbeidsplasser. Foto: Rolf Marthinsen


Presis Veidrift vant anbudet og lover at 70 prosent av maskinene som blir brukt, skal være utslippsfrie. Det vil si at de aller fleste tyngre kjøretøy vil bruke biogass eller elektrisitet som drivstoff. 80 prosent av de mindre kjøretøyene vil være elbiler. Andelen utslippsfrie kjøretøy er høyere det Vestfold fylkeskommune hadde sett for seg.

Åpner for lokale underentreprenører


De to kontraktene som Presis Veidrift nå skal ivareta, er på henholdsvis 320 og 330 millioner kroner, og har en varighet på fem år. Hovedentreprenøren er avhengig av underentreprenører for å gjennomføre alle driftsoppgavene. Denne kontraktsmodellen legger til rette for mer lokal verdiskaping ved bruk av underentreprenører med god lokalkunnskap om veiene i sitt nærområde. Dette gir rom for flere lokale arbeidsplasser og tilfører regionen økt kompetanse om veidrift.

Dialogbaserte kontrakter

kontrakt_liten.jpg
Fylkesordøreren syntes det var spennende å få en omvisning i Presis Veidrift sine lokaler på Foksrød. Foto: Rolf Marthinsen


Kontraktmodellen som fylkeskommunen bruker, er mer effektiv og gir rom for at flere entreprenører kan legge inn anbud. Sammenlignet med tidligere kontrakter gir de dialogbaserte kontraktene mer drift og vedlikehold for pengene. Vestfold viser med disse kontraktene – gjennom underleverandører – hvordan man kan kombinere lokal næringsutvikling, klimahensyn og innovasjon. Bruken av denne typer kontrakter har spredd seg, og andre fylkeskommuner samt Statens vegvesen har den siste tiden vist interesse for de dialogbaserte kontrektene.


Emneord:

Samferdsel