Onsdag 17. desember vedtok fylkestinget en ny opplæringsmodell. Modellen innebærer en tydelig endring av hvordan fylkeskommunen organiserer tilbud og oppfølging for ungdom som har behov for tilrettelegginger utover det ordinære opplæringsløpet.
– Viktig veivalg
Vestfold fylkeskommune har de siste årene etablert mange tiltak for å støtte ungdom med behov for tilrettelagt opplæring og øke gjennomføringen i videregående opplæring. Til tross for dette har fylket fortsatt en av landets høyeste andeler unge utenfor skole og arbeid.
«Dette viser at dagens organisering ikke fanger opp ungdom med sammensatte behov godt nok, og at innsatsen må endres og i større grad koordineres. Det har vi nå gjort.»
- Lasse Berntzen, leder for hovedutvalg for utdanning
Den nye modellen samler støttetjenester tettere rundt skolene og etablerer tre UngInvest-arenaer i nord, midt og sør i fylket. Modellen skal fases inn fra skoleåret 2026–2027.
– Dette er et viktig veivalg for Vestfoldskolen. Vi endrer måten vi organiserer oss på for å nå ungdom med sammensatte behov tidligere, vi skal arbeide mer helhetlig og koordinert enn i dag, sier Berntzen.
Modellen gjelder de såkalte individrettede tiltakene: Tilbud for ungdom som av ulike grunner står i fare for å falle ut av videregående opplæring, eller som allerede har avbrutt skoleløpet.
Ny sak om SMI avdeling Melsom
I den nye modellen for individrettede tiltak videreføres Skolen for sosiale og medisinske institusjoner (SMI) sine lovpålagte oppgaver. Det innebærer ansvar for opplæring til barn og unge ved rehabilitering barn/unge Kysthospitalet, BUPA familie Sykehuset i Vestfold, Skolestua Sykehuset i Vestfold, BUPA Ung Sykehuset i Vestfold, samt ungdom som bor i en barneverninstitusjon i Vestfold.
Disse elevene skal fortsatt få oppfylt sine rettigheter til grunnskoleopplæring, videregående opplæring og spesialpedagogisk hjelp i barnehage, i tråd med opplæringsloven kapittel 28.
Administrasjonen hadde lagt fram en modell der tilbudet til disse elevene blir organisert annerledes enn i dag, med mål om å gjøre den spesialiserte kompetansen mer tilgjengelig for ungdom i hele Vestfold.
Med unntak av Venstre som hadde et eget alternativ forslag til punktet om SMI-skolen, var alle de andre partiene enige om et felles vedtak som gir politikerne «et pusterom» slik at en egen sak kan tas opp på nyåret. Tilleggspunktet ble vedtatt.
- Holder trykket oppe
Det innebærer at utdanningstilbudet ved SMI-skolen Melsom opprettholdes ut skoleåret 2026/27. Spørsmålet om utdanningstilbudet ved SMI-skolen Melsom for skoleåret 2027/28 tas opp i egen sak der en ny løsning for alternative opplæringsarenaer for ungdom i Vestfold konkretiseres. «Dette skal omfatte lokalisering, et pedagogisk og sosialt tilbud som er sammenliknbart med dagens tilbud for SMI-elevene, samt hvordan modellen skal tilrettelegge for henholdsvis teoretisk, praktisk og yrkesfaglig opplæring for ulike målgrupper. Det sikres bred medvirkning i den videre prosess».
– Vi politikere er enige om det meste i det grundige arbeidet som er lagt fram av administrasjonen med unntak av SMI avdeling Melsom. Vi skal holde trykket oppe og sørge for god progresjon slik at vi også lander denne delen av UngInvest-saken. Og så skal vi finne et nytt navn for denne modellen, sier Lasse Berntzen.
Dette er nytt
Vedtaket innebærer flere strukturelle endringer i Vestfoldskolen: * Kvalifiseringssentre ved alle videregående skoler Alle videregående skoler får et kvalifiseringssenter som samler skolens støttefunksjoner i én enhet. Her skal elever – og ungdom utenfor videregående opplæring – få raskere og mer koordinert oppfølging. Skolens ansvar for hele ungdomskullet tydeliggjøres.
* Oppfølgingstjenesten (OT) – styrkes gjennom arbeidssted på UngInvest og fast tilstedeværelse på kvalifiseringssentrene.
* Tre UngInvest-arenaer etableres Det opprettes tre geografiske UngInvest-arenaer i nord, midt og sør i fylket.
o Arenaene skal gi et tilpasset opplæringstilbud til ungdom i alderen 16–24 år med høyt fravær, sammensatte psykososiale utfordringer, rusproblematikk, kriminalitet eller som står utenfor videregående opplæring.
o Tilbudet omfatter blant annet fagopplæring, livsmestring, karriereveiledning, opplæring i bedrift og kontinuerlig inntak og tett oppfølging.
o Målet er gradvis overgang tilbake til ordinær skole, læreplass eller arbeid.
Flere tiltak inngår i opplæringspakken
Fylkestinget sluttet seg også til flere tilknyttede grep:
Fundament – tilbud for ungdom som trenger et ekstra år før ordinær videregående opplæring, legges inn i den nye modellen · PPT – Pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT) blir en del av kvalifiseringssentrene og skal bidra til tidligere utredning, veiledning og bedre tilrettelegging.
Våre unge Vestfold – videreføres som samarbeid mellom fylkeskommune, kommuner, NAV og næringsliv
En tydelig retning fremover
Vedtaket markerer en tydelig dreining i Vestfoldskolen, fra parallelle tiltak til en mer helhetlig og systematisk organisering.
– Den nye opplæringsmodellen er et strategisk tiltak for å nå målet om at 90 prosent av elevene i Vestfold skal fullføre og bestå videregående opplæring. Modellen gir rom for fleksible og praksisnære opplæringsformer, særlig for ungdom i krevende livssituasjoner, og styrker laget rundt eleven. Vi har tro på at en mer målrettet organisering vil gi ungdom raskere tilgang til hjelp» sier direktør for opplærings og tannhelse, Liv Marit Hansen.