Grunnen til at øvelsene foregår over flere netter, er at alle vaktlagene i brannvesenet og andre nødetater skal ha mulighet til å delta.
Scenarioet
Øvelsen tar utgangspunkt i en bilbrann hvor også en tankbil med bensin har veltet, mens innholdet lekker ut i tunnelen.
Frodeåstunnelen er konstruert for å håndtere store lekkasjer uten at væsken renner ned i grunnvannet. Tunnelen har flere sluk fordelt i begge kjøreretninger, samt store bassenger som kan samle og lagre store mengder væske på en trygg måte – inntil den blir håndtert forsvarlig.
Sikkerhetssystemene må også testes
Frodeåstunnelen er langt mer enn en vei gjennom åsen. For at vi skal kunne ferdes trygt, må tunnelen kontinuerlig overvåkes og kunne stenges fra Veitrafikksentralen dersom uhellet skulle være ute. Tunnelen har et avansert detekteringssystem, basert på hendelser, som ivaretar trafikantenes sikkerhet.
I høst har Vestfold fylkeskommune gjennomført en grundig kontroll av det elektriske anlegget og sikkerhetssystemene i tunnelen. Derfor har tunnelen vært nattestengt flere netter i november og desember.
Utfører inspeksjonen selv
Tidligere har entreprenøren som har kontrakten, stått for den årlige Internkontrollen av tunnelen. For å få enda bedre oversikt over tilstanden, har Vestfold fylkeskommune nå valgt å utføre denne kontrollen selv.
– Vi er svært fornøyde med resultatet og gjennomføringen av kontrollen. Vi har funnet noen forbedringspunkter, men avdekket få feil. Vi har målt og kontrollert alle elektriske enheter og termografert alle koblinger i de tekniske rommene for å sikre at vi ikke får varmegang i det elektriske anlegget.
Alt av sikkerhetssystemer – som kameraer, bommer, lys og vifter – er testet og funnet i orden. En slik kontroll må gjennomføres regelmessig, det vil si én gang i året, sier Ragnar Gjermundrød, teamleder for elektro og veidata i Samferdselsavdelingen hos Vestfold fylkeskommune.