Spørsmål og svar om ny skole- og tilbudsstruktur i Vestfold

I forbindelse med behandlingen av ny skole- og tilbudsstruktur i hovedutvalg for utdanning 3. juni 2025, stilte politikere en rekke spørsmål til administrasjonen. Her finner du spørsmålene og svarene.

Vestfold fylkeskommune har lagt frem et forslag til ny skole- og tilbudsstruktur for de videregående skolene i fylket. Forslaget skal behandles politisk i juni 2025, og har som mål å sikre et bærekraftig, fremtidsrettet og likeverdig opplæringstilbud i hele fylket.

I forkant av behandlingen i hovedutvalg for utdanning 3. juni, stilte politikere en rekke spørsmål til administrasjonen. Spørsmålene tok blant annet opp elevtall, geografisk inndeling, gjennomføring, fagtilbud og spesifikke elevgrupper. Her finner du spørsmålene og svarene, som gir innsyn i vurderingene bak forslaget og bidrar til en åpen og informert beslutningsprosess.

Svarene belyser bakgrunnen for forslaget og hva det kan bety for elever, skoler og lokalsamfunn.

1. Tema: Elevtall og søkermønstre

Spørsmål: Hadde det vært mulig å få årets søkertall fordelt på skolene? Jeg har sett at søkertallene er publisert på nettsidene, men ikke hvor i fylket elevene er fra/søker seg til?

Svar: Se vedlegg:

2. Tema: Geografisk inndeling av skoler

Spørsmål: Kunne vi i møtet fått en kjapp begrunnelse på hvorfor Re Vgs er plassert i område nord, og ikke midt? De fleste elever må vel uansett via Tønsberg for å komme seg dit.

Svar: De videregående skolene er fordelt på geografiske områder med et ønske om å. Re vgs ligger geografisk plassert i nordre del av fylket:

Inndeling av skoler

Den foreslåtte fordelingen av geografiske områder gir en relativt god fordeling av skolene med tre skoler i nord, midt og sør. Områdene er i sluttrapporten benyttet for å se på prinsippet om like utdanningsmuligheter for alle elever i fylket. En forutsetning for at inndelingen av de geografiske områdene skal fungere etter hensikten, handler også om transport og reisevei og i det videre arbeidet må det jobbes med hensiktsmessig kollektivløsninger som også omhandler økt bruk av tog. De geografiske områdene har i mindre grad tatt utgangspunkt i dagens elevbevegelse, da disse tar utgangspunkt i dagens tilbudsstruktur og dagens kollektivtilbud.

3. Tema: Gjennomføring og kvalitet

Spørsmål: Skjønner at dette kan være vanskelig å få på plass til tirsdag, men vet dere i hvilken grad arbeidsgruppen har sett på hvor "vellykkede" linjene som foreslås flyttet er? E.g. andel fullført osv. Om dere har noen tall på det hadde det vært supert om dere kunne sendt til hovedutvalget?

Svar: Oversikt over andelen fullført på de enkelte utdanningsprogrammene, fordelt på de videregående skolene er mulig å finne på fylkeskommunens hjemmeside: Offentlige videregående skoler i Vestfold (Microsoft Power BI). Vær oppmerksom på at elevenes forutsetning (grunnskolepoeng), har stor betydning på andelen som fullfører og består. Dette kan variere fra utdanningsprogram til utdanningsprogram og fra skole til skole.

Fylkesdirektørens innstilling er vurdert og basert på prinsippene fra allerede vedtatte retningssak. Det er ingen grunn til å anta at et opplæringstilbud med gode resultater ved en skole, ikke skal kunne opprettholde gode resultater ved en annen videregående skole.

4. Tema: Tilbudsendringer og oversikt

Spørsmål: Vi skulle gjerne sett en full oversikt over dagens linjetilbud på alle skoler ser ut som et vedlegg i saken. Gjerne også hvordan det vil se ut dersom innstillingen fra direktøren blir vedtatt. Da er det enklere for oss politikere å se en helhet i dette arbeidet.

Svar: Se oversikt under (utarbeidet av Lasse Berntzen og kvalitetssikret av administrasjonen). Rødt er tilbud som er foreslått lagt ned, rødt med spørsmålstegn er vurderes lagt ned. Grønn er nye tilbud, grønn med spørsmålstegn er vurderes opprettet, X+ er HO med påbygg.

Merk at Sandefjord vgs og Nøtterøy vgs også tilbyr påbygg, dette fremkommer ikke av tabellen.

Tabell skoler og fag.jpeg

5. Tema: Spesifikke elevgrupper og kombinasjonstilbud

Spørsmål: Kan du fremskaffe tall på hvor mange elever fra Re som tar bygg- og anlegg med idrett. Hvordan er gjennomføringen blant disse.

Svar: Det er i skoleåret 2023/2024 registrert 14 elever på BA Re vgs som har fag fra idrettsfag. Av disse 14, var det 12 som fullførte og besto. En andel på 86% fullført og bestått.

6. Tema: Helhetlig skole- og tilbudsstruktur

Spørsmål: I hovedutvalg for utdanning 3.juni ba politikerne administrasjonen om å lage en oversikt på den helhetlige skole- og tilbudsstrukturen, fremfor kun endringene. På bakgrunn av det er vedlagte oversikter laget.

Svar: Se vedlegg

 

Publisert: 05.06.2025 Oppdatert: 06.06.2025 kl.09:00