Video: Gradyreese / Getty images
I fylkestingets møte 10. september redegjorde direktøren for hvordan Vestfoldskolen skal nå målsetningen om å få 9 av 10 elever gjennom videregående opplæring.
«Før pandemien var det en positiv utvikling i skoleårsresultater i Vestfold. Siden har det vært en nedadgående kurve. Dette skal vi nå i fellesskap snu i Vestfoldskolen»
- Liv Marit Hansen, direktør opplæring og tannhelse
Andelen videregående elever som fullførte og besto i skoleåret 2023/2024 var 2,8 prosentpoeng lavere enn for skoleåret 2017/2018 i tidligere Vestfold fylkeskommune.
Vedvarende problem
Etter fylkesdelingen er skoleåret 2024/25 det første i nye Vestfold fylkeskommune. Det er også det første skoleåret med fullføringsreformen og ny opplæringslov.
Hovedmålsetningen med fullføringsreformen er å øke andelen elever som fullfører og består videregående opplæring til minst 90 % innen 2030.
Denne målsetningen reflekterer et ønske om å bekjempe frafall, noe som har vært en vedvarende utfordring i norsk utdanningssystem siden 1990-tallet.
Alle skolene, inkludert fagopplæring, er nå med i Kompetanse for inkluderende praksis og kvalitet i Vestfoldskolen. Dette er en del av en nasjonal satsning som går ut på å styrke og forbedre kompetansen blant lærere, pedagogisk personale, og andre fagpersoner i skolen, slik at de bedre kan møte behovene til elever og fremme en inkluderende skolehverdag.
– Formålet med kompetanseløftet er å sikre at alle elever, uavhengig av deres forutsetninger og bakgrunn, får likeverdige muligheter for læring og utvikling, sier Hansen.
Larvik-eksempel
For å møte intensjonen i fullføringsreformen vil det fremover pågå flere utviklingsarbeider. Blant annet skal det undersøkes om trepartssamarbeidet «Våre unge» i Larvik, kan være en god samarbeidsform også i de øvrige kommunene i fylket.
– Vi må styrke koordineringen på tvers av kommuner, forvaltningsnivåer og sektorer i langt større grad enn i dag for å lykkes med inkludering og bekjempe utenforskap. For å finne de beste løsningene starter vi nå et forprosjekt, sier Hansen.
Les mer om Vil samle hele Vestfold-laget rundt de unge
«Våre unge» i Larvik har fått til et forpliktende og godt trepartssamarbeid mellom kommune, fylkeskommune og NAV. Målet er å få flere unge i alderen 15 til 25 år til å gjennomføre videregående opplæring, og komme ut i arbeidslivet. Et forprosjektet skal ledes av rektor Lin Marie Holvik ved Thor Heyerdahl videregående skole i Larvik.
Mer til skolene
I tillegg til å forberede skolene på fullføringsreformen, har det pågått et arbeid med å tilpasse opplæringssektoren til den vedtatte budsjettrammen. Skolene har nå blant annet laget egne toårs-planer for å tilpasse seg den økonomiske rammen.
For at de økonomiske tilpasningene i minst mulig grad skal gå ut over elevene, vedtok fylkestinget en omfordeling av 10 millioner kroner fra administrasjonens budsjett til skolene.
«Tallene vi fikk presentert i fylkestinget i dag er svært bekymringsfulle. At elevene skal gis gode muligheter til å leve et aktivt liv med deltagelse i arbeid- og samfunnsliv har aller høyest prioritet hos oss. Vi har for mange som ikke lykkes med dette i Vestfold, og i dette arbeidet er økt kvalitet i våre skoler svært viktig. Elever som ikke består videregående opplæring har lavere sannsynlighet for å få arbeid, lavere sannsynlighet for å delta i fellesskapet og har oftere helseplager. Arbeid er mer enn lønnsslipp, og skolens bidrag i dette kan ikke undervurderes. Tiltakene som er foreslått nå, må følges opp og evalueres forløpende. Denne trenden må snus. »
- Fylkesordfører Anne Strømøy
Hør fylkesordførerens oppsummering av saken:
Av: Harald Haave