Stramt budsjett vedtatt

Anne Strømøy fylkesordfører
-Jeg synes vi får til mye for pengene, sier fylkesordfører Anne Strømøy. 17. desember ble et nytt budsjettforslag fra Venstre, KrF, FrP og Høyre vedtatt. Foto: Rolf Marthinsen

Av:

Harald Haave

Publisert:

18.12.2025

Oppdatert:

18.12.2025 kl.09:26

Fylkestinget vedtok budsjett  for 2026 og økonomiplan 2026-2029 onsdag 17 desember.

 I møte med trangere fylkesøkonomi, vedtok flertallet at kjerneoppgavene skal ivaretas: videregående opplæring, tannhelse, kollektivtrafikk og veivedlikehold.

Store investeringer

Det samlede budsjettet for 2026 er på 3,8 milliarder kroner. Av dette setter fylkestinget av 3,5 milliarder kroner til drift og 571 millioner kroner til investeringer. Samlet investeringsbudsjett for hele økonomiplanperioden er på 2,5 milliarder kroner. De største investeringene er innenfor videregående skole og samferdsel.

Den økonomiske virkeligheten for kommunesektoren er utfordrende, og ekstra krevende for Vestfold fylkeskommune. Veksten for fylkene i 2026 er gjennomsnittlig 4,1 %, mens det for Vestfold fylkeskommune er en vekst på 2,7 %. 

Lønn og prisvekst er i regjeringens forslag til statsbudsjett for 2026 satt til 3,5 %, hvilket innebærer at Vestfold fylkeskommune får en realnedgang på 37 millioner i frie inntekter fra 2025 til 2026.

Det var fremlagt tre ulike forslag i denne budsjett behandlingen. Et forslag fra MDG, et forslag fra Rødt, Sv, Sp og Ap og et forslag fra V, Krf, Frp og H. Det var det sistnevnte forslaget som fikk flertall.

Kollektivtrafikk

Takstøkning og ruteinnskrenkninger var den budsjettposten som utløste den lengste diskusjonen blant fylkestingets 41 medlemmer.   Budsjettrammen for mobilitet/kollektivtrafikk økes med 32 millioner kroner i 2026 i dette budsjettet.

Fylkestinget vedtok onsdag at fylkesdirektøren i første møte neste år skal legge fram en egen sak om rammer og prioriteringer for kollektivtrafikken.

Saken skal omfatte:

  • Nødvendig tilpasning og justering av rutetilbudet i 2026. Fylkesdirektøren bes legge særlig vekt på hvordan den økte budsjettrammen for 2026 kan disponeres for å ivareta både rutetilbudet og moderate takster på periodebilletter.
  • Opprettelse av rutetilbudet og periodebilletter for ungdom og unge voksne gis prioritet.
  • Forslag til justering av takster fra februar/mars 2026.  
  • Fylkesdirektøren bes starte arbeidet med å forberede en søknad fra VFK til den statlige søknadsordningen for å bidra til å holde takster for periodebilletter på et lavest mulig nivå i 2026.
  • Fylkesdirektøren bes også legge fram en sak for hovedutvalget for samferdsel om endring av takstsoner fra to til en og innføring av en ny “Vestfoldbillett”. Saken må ta høyde for å innføre nytt sone – og billettsystem i forbindelse med prisjusteringer i februar 2026 eller senest ved overgangen til ny anbudsrunde 1. juli 2026.  

Offensiv holdning

-Jeg synes vi får til mye for pengene. Vi skal bygge en ny skole i Holmestrand til over en milliard, vi er i ferd med å etablere Vestfoldscenen som vil gi mer kultur til innbyggerne i Vestfold. Vi styrker utdanningssektoren, og det blir mer asfalt. Statsbudsjettet gav oss 41 millioner i økte midler, og det er bred enighet i fylkestinget om å bruke brorparten av dette til den varslede kollektivkrisen som vi har snakket mye om det siste året, sier fylkesordføreren.

-Avslutningsvis vil jeg gjerne benytte anledningen til å berømme de ansatte i fylkeskommunen for den innsatsen som legges ned. En takk også til alle partiene for gode forslag og en konstruktiv debatt som synliggjør at alle ønsker det beste for innbyggerne i Vestfold, sier fylkesordfører Anne Strømøy.