Etter ti intense og lange dager med opplæring i matematikk 1P på slutten av sommerferien, kunne alle de 32 elevene nyte de siste feriedagene før skolestart vel vitende om at de hadde bestått faget.
Elevene kom fra hele Vestfold, og hadde meldt seg til sommerskole i matematikk arrangert på Greveskogen videregående skole, i overgangen juli og august. De hadde det til felles at de ikke hadde bestått faget, og var motivert av å slippe å gå opp til ny eksamen, men likevel bestå faget og være bedre forberedt til matematikk 2P på VG2.
For å få dette til, stilte faglærerne, Kjersti Margrete Rusten og Mehran Barzegari, opp i sommerferien. Greveskogen videregående skole, ved Catharina Lyeng Karlsen, la til rette for mat og annet praktisk.
– Vi må få skryte av elevene. De var svært motiverte og jobbet godt gjennom begge ukene, sier Rusten og Barzegari.
Lærerne la opp undervisningen variert, med ulike aktiviteter og metoder. I tillegg gjennomførte de fagsamtaler og hyppige underveisvurderinger.
– Jeg vil gjerne få berømme det systematiske opplegget fra våre kompetente lærere, sier Tonje Nohr, avdelingsleder ved Greveskogen videregående skole.
Gode tilbakemeldinger fra elevene
En evaluering etter gjennomført opplæring, viser gode tilbakemeldinger fra elevene.
Flere elever sier de fikk god hjelp og støtte fra lærerne, og at opplæring og oppgaver var lagt til rette slik at det var enklere å følge med og bestå faget. De syntes de fikk god tid til å jobbe med oppgaver, og satte også pris på gratis lunsj. Nå tror flere av elevene at de stiller mer forberedt til opplæring matematikk 2P.
Sommerskolen kom i stand etter et verbalvedtak i fylkestinget i desember 2024. Lasse Berntzen, leder for hovedutvalg for utdanning, er fornøyd med resultatet:
– Dette er ett av flere tiltak Vestfoldskolen har igangsatt for at flere elever skal bestå og fullføre videregående opplæring, sier Berntzen.
Til forskjell fra tidligere sommerskole i matematikk som ble avsluttet med ny eksamen, endte årets sommerskole i ny standpunktkarakter. Dette er en mulighet den nye opplæringsloven gir, og som er del av ordningen som kalles mer opplæring.
Thor Heyerdahl videregående skole gjennomførte en intern sommerskole i matematikk 1PY. Alle de tre elevene som deltok, besto faget.
Sommerskoletilbudet vil bli evaluert sammen med nettverket for mer opplæring, som fylkeskommunen har opprettet sammen med de videregående skolene.