Stor stemning av stor stemme

Bilde av Didrik Solli-Tangen
Didrik Solli-Tangen har turnert hos bedrifter i fylket de siste to ukene, og vartet opp med alt fra opera til pop. Foto: Frank Tindvik

Frank Tindvik

18.05.2022

18.05.2022 kl.13:23

Det er ikke hver dag en av Norges største stemmer runger på arbeidsplasser i Vestfold og Telemark. Når Applaus dukket opp med selveste Didrik Solli-Tangen ble det stor stemning i kantiner og lagerlokaler hos bedriftene som er med i Norges eneste kulturprogram for bedrifter.

En time med opera, internasjonale poplåter og norske viser, fra en stemme som så ut til å trollbinde publikum. Slik kan Applaus-konserten med Melodi Grand Prix- og fersk Maskorama-vinner Didrik Solli-Tangen hos kommunikasjonsbyrået Allegro i Sandefjord oppsummeres. Etter 2 år med pandemi, er det endelig full aktivitet igjen i fylkeskommunens kulturprogram for bedrifter – som har byttet navn fra Arbeidslivets KulturSeilas til Applaus. Og hvilken oppstart det ble!

- Gir oss veldig mye

Hos Sandefjordsbedriften Allegro, som også har kontorer i Tønsberg og Drammen, er administrerende direktør Pia Gundersen begeistret etter konserten med Solli-Tangen.

- Dette gir oss veldig mye, og er kjempefine pusterom i hverdagen. Vi tror på at kultur er viktig for folk. Hos oss er dette et «nesten-obligatorisk» tilbud å delta på. Vi har jo tre ulke kontorer, så dette tilbudet bidrar til at vi samles og deler gode opplevelser sammen, forteller hun.

Kantinen i bygget hvor Allegro Sandefjord har sitt kontor er fullsatt når Didrik Solli-Tangen åpner konserten med sin tolkning av låta «Feel» av Robin Williams.

- Vi evaluerer tilbudet årlig blant våre ansatte, som svarer at dette er noe de vil ha. Så vi synes det er verdt investeringen. Vi får servert så mye forskjellig, også opplevelser som mange av oss ikke hadde kjøpt billetter til selv. Det gir inspirasjon vi ikke nødvendigvis ville fått i privatlivene våre.

Pia Gundersen tror arenaer som Applaus trengs enda mer nå enn før pandemien.

- Nå legger flere bedrifter mer til rette for hjemmekontor, og da trenger vi andre arenaer og møtes på – hvor vi blir kjent og får energi sammen. Dette bidrar Applaus til. Vi anbefaler dette kulturprogrammet til mange, sier hun.

De fleste av de ansatte hos Allegro møtte opp da Didrik Solli-Tangen og pianist Trond Akerø Kleven inntok kantina sist onsdag.

Annerledes møte med publikum

Didrik Solli-Tangen, som selv er oppvokst og bosatt i fylket, nærmere bestemt i Porsgrunn, har sansen for denne måten å møte publikum på.

- Det å komme inn i en kantine eller på et lager og spille konsert, gjør det til noe annet enn i et kulturhus eller en konsertsal, og blir en ny opplevelse både for meg og for publikum. Jeg synes det har vært stor entusiasme blant publikummet jeg har møtt rundt på arbeidsplassene, forteller han.

Den beste belønningen kommer når publikum tør å slippe seg løs, enten de er 20 eller 100.

- Det er gøy, og gir oss «lønn for strevet» for den reisen vi har hatt med publikum, når vi kjenner at nå koser de seg. Det å få en pause fra hverdagen, den timen med et annet fokus, hvor vi mentalt er et annet sted - den friheten tror jeg vi som mennesker trenger en gang iblant. Å få dette på arbeidsplassen, som en del av jobben, må være en veldig fin mulighet. Det skaper mer samhold og en bedre arbeidsplass med slike felles opplevelser på jobben, tror jeg.

Håper flere bedrifter blir med

Applaus er en fornyelse i navn og profil av Arbeidslivets KulturSeilas, som ble startet i 2005. Konseptet er det samme: Bedriftene som deltar får i løpet av to år åtte kulturopplevelser av høy kvalitet fremført på arbeidsplassen - innenfor sjangrene musikk, scenekunst og litteratur, og betaler en abonnementsavgift som avhenger av antall ansatte.

- Vi har brukt koronaperioden til å fornye oss, og håper at vårt nye navn gir publikum gode assosiasjoner. For oss er Applaus glede og engasjement, det er inspirerende og spontant, og det er energi og begeistring. Det er dette Applaus-opplevelsene være for bedriftene og deres ansatte, sier prosjektleder Dag Henrik Skatteboe i Vestfold og Telemark fylkeskommune.

Applaus driftes som tidligere av fylkeskommunen, og alle bedrifter i fylket som ønsker kan bli med.

- Vi har både store og små bedrifter i Applaus, og håper flere blir med fremover. Vi garanterer minnerike møter med håndplukkede, profesjonelle utøvere. Bedriftene som er med oss melder også om økt trivsel blant sine ansatte. Ta kontakt med oss for mer informasjon, oppfordrer Applaus-prosjektlederen.

Les hele programmet for 2022 her