Folkehelseoversikt 2024

Kunnskapsgrunnlaget gir en oversikt over hvordan det står til med helse, trivsel og livskvalitet for befolkningen i Vestfold. Dokumentet gir også kunnskap om de faktorene som påvirker helsetilstanden. De største folkehelseutfordringene i fylket er identifisert, samt innsatsområder for bedre folkehelse.

Slik lever vi forside.png

Folkehelseoversikt Vestfold 2024 - Oversikt over helstilstand og påvirkningsfaktorer bidrar med kunnskap til regionalt planarbeid og politikkutforming.

Last ned "Folkehelseoversikt Vestfold 2024"

Folkehelsearbeid handler om samfunnets samlede innsats for å opprettholde, bedre og fremme befolkningens helse, trivsel og livskvalitet. Det handler samtidig om å arbeide for en jevnere fordeling av faktorer som påvirker helsa. Godt folkehelsearbeid er en svært viktig del av bærekraftig samfunnsutvikling. Folkehelsearbeid er tett knyttet opp til dimensjonen sosial bærekraft gjennom målsetting om å utjevne forskjeller og skape likeverdige og rettferdige muligheter for menneskelig vekst og utvikling i trygge omgivelser. Et målrettet og langsiktig folkehelsearbeid som understøtter sosial bærekraft, og dermed også de to andre bærekraftdimensjonene, må være kunnskapsbasert. Kunnskapen gir mulighet til å prioritere og finne gode og riktige løsninger og tiltak på regionalt og lokalt nivå.