Vare- og godstransport

Tankskip i solnedgang.

I Nasjonal transportplan 2022 - 2033, som ble behandlet av Stortinget våren 2021, er det lagt opp til å styrke konkurranseevnen til den skinnegående godstransporten. Kilde: Regjeringen.no Jernbanen er først og fremst konkurransedyktig på lengre distanser og med store volumer av gods.

Samlet for landet blir en større andel av godset transportert med jernbane enn tidligere (fig. 1). Dette bidrar til bedre framkommelighet og trafikksikkerhet langs vegene. Fra 2010 til 2021 er mengden gods som blir fraktet med jernbane nesten doblet, men har siden 2020 gått litt ned. 

Figur 1. Innenlands godstransport medregnet kabotasje etter type transportarbeid. Kilde: SSB, tabell 11403.

Transport på jernbane 

Som et mulig klimatiltak for å redusere klimautslipp i Norge er det foreslått å overføre innenriks godstransport på avstander over 300 kilometer fra lastebil til jernbane og sjø fram mot 2030. Kilde: Miljødirektoratet, Mulige klimatiltak i Norge Transport på sjø og jernbane har lavere klimagassutslipp per tonnkilometer enn dagens transport med lastebil på veg.

Tall fra SSB viser at innenlands transportarbeid for gods på jernbane samlet har økt med 13 % i tiårsperioden fra 2013 til 2023. 

Figur 2. Transportarbeid på jernbane, innenlands godstransport. Kilde: SSB, tabell 04780.

Transportmengde over havn

Den samlede godsmengden over havnene i Vestfold var i 2024 5,6 millioner tonn, ned nesten 10 prosent fra året før. Det har vært stor nedgang i godsmengden siden 2019. Fra 2019 til 2024 har godsmengden gått ned fra 12,7 til 5,6 millioner tonn, det er en nedgang på 56 prosent.

Figur 3. Godsmengde over havner i Vestfold. Kilde: SSB, tabell 08923.

Foto ingressbilde: Aleksander Walmann Åsgården

Visste du at?

I 2022 ble det transportert 19,6 millioner tonn gods på vegene bare internt Vestfold og Telemark fylker.