Kurs for faglige ledere og instruktører

Fylkeskommunen har ansvar for å tilby kurs og nettkurs for instruktører og faglige ledere i bedrifter.

Veilederkurs

Lærebedriftene utgjør ryggraden i fagopplæringen, og kompetente veiledere bidrar til å skape trygge lærlinger. Seksjonen for fag- og yrkesopplæring i Vestfold fylkeskommune tilbyr kurs for alle faglige ledere og veiledere.

Fylkeskommunen tilbyr i tillegg til det obligatoriske kurset, to frivillige kurs:  "Det å være lærebedrift" og "Veiledning, kommunikasjon og den vanskelige samtalen."

Hvem kan melde seg på veilederkurs?

Faglige ledere og instruktører i bedrifter har muligheten til å melde seg på veilederkurs.

Målet med kursene er å holde bedriftene oppdatert på formelle krav og endringer. Samtidig skal veilederne utvikle lærlinger til kompetente fagarbeidere. Gode tilbakemeldinger er av stor betydning. I lærlingundersøkelsen fremhever lærlingene at etter faglig kunnskap, er evnen til å forklare seg på en forståelig måte den viktigste egenskapen en dyktig faglig leder eller instruktør bør ha.

Kursene er gratis, inkluderer lunsj, og alt nødvendig materiell blir stilt til disposisjon.

Her er noen eksempler på hvordan du kan legge til rette for god opplæring

Eksempel på hvordan du kan dele opp læreplanen med en periodeplan

Eksempel på et oppgaveskjema

Tips om hvordan den lovpålagte halvårssamtalen kan gjennomføres.

Slik melder du deg på veilederkurs 2024
  • Fyll ut skjema ved å trykke på kurset du ønsker å delta på
  • Vi gjør oppmerksom på at du ikke vil mota bekreftelse per mail etter påmelding
  • Blir du forhindret til å delta, send mail til fagopplaring@vestfoldfylke.no

Se oversikt over årets kurs under. Klikk på kurset for å melde deg på:

Tittel Tid Sted Ledig plass
Å være lærebedrift

25 April 2024

kl 12-15

Digitalt.

Fullt

Påmelding

Informasjon om kurset

Kursets innhold:
Målet for denne dagen er å gi deltagerne mer kunnskap om kommunikasjon og veiledning av unge mennesker, og gi råd om hvordan man håndterer oppfølging av lærlinger. Vi går også gjennom lover, regler og rammer for fagopplæringen, som kan være nyttig for faglige ledere og instruktører og kjenne til

Etter påmelding:
Du blir automatisk påmeldt etter at du har sendt inn denne påmeldingen, og til info blir det ikke sendt automatisk bekreftelse på e-post.

Blir du forhindret i å delta på kurset så må du gi beskjed til fagopplaring@vestfoldfylke.no

Veiledning, kommunikasjon og den vanskelige samtalen.

03 September 2024

kl 09-15

Fylkeshuset i Tønsberg, Svend Foynsgate 9. Møterom Siringssal
Parkering ved svømmehallen.

Ledig

Påmelding

Informasjon om kurset

Kursholder: Synnøve Storvollen.

Dette kurset er ikke obligatorisk, men er et tilbud til deg som er, eller skal bli veileder/ instruktør for en lærling.
Det er plass til ca 30 deltakere.

Kursets innhold:
Kurset har som mål å gi deg inspirasjon og faglig påfyll om temaene veiledning, kommunikasjon og hvordan du best kan ta de vanskelige samtalene med lærlingen. Dersom det er mange veiledere på en arbeidsplass, kan kurset også holdes internt hos dere. Har du spørsmål om dette kurset kan du sende en e-post til synnove.storvollen@vestfoldfylke.no

Etter påmelding:
Du blir automatisk påmeldt etter at du har sendt inn påmeldingen, og til info blir det ikke sendt automatisk bekreftelse på e-post.

På grunn av stor pågang og lunsj servering, er det viktig at du gir beskjed dersom du blir forhindret i å delta på kurset. Da må du sende en e-post og gi beskjed til: synnove.storvollen@vestfoldfylke.no

Obligatorisk nettkurs

Et av kravene til å bli godkjent lærebedrift i Vestfold fylkeskommune er å gjennomføre vårt nettkurs for faglige ledere. Kurset er obligatorisk for alle lærebedrifter.

Hvem kan melde seg på nettkurs?

Faglige ledere og instruktører/andre i bedriften.

Slik melder du deg på nettkurs

Her finner du lenken til nettkurset for faglige ledere, instruktører og andre i din bedrift. Husk å lagre diplomet når du har gjennomført.

Hvis din bedrift er medlem i et opplæringskontor, skal du bruke denne lenken. Du skal legge inn ditt opplæringskontor som gruppe og velge lærefaget, dersom det er angitt. Finner du ikke faget, velger du "diverse fag".

Kurslenke - medlemsbedrift i opplæringskontor

Har du allerede en bruker? Logg deg inn via denne lenken. Husk at det er mobilnummeret ditt som er brukernavn.

Hvis bedriften din ikke er medlem i et opplæringskontor, logger du deg inn via denne lenken og legger inn lærefaget ditt.

Nettkurs for lærlinger

Her er lenken til vårt nettkurs for lærlinger. Vi oppfordrer alle lærlinger til å delta. Kurset tar under en time å fullføre og gir en omfattende innføring i de rettighetene og pliktene som er knyttet til en lærekontrakt.

Frivillig kompetansepakke

Kompetansepakker for lærebedrifter

Kompetansepakken skal støtte lærebedrifter, fylkeskommuner og andre med å ta i bruk nye læreplaner, og bidra til å tolke og forstå disse med utgangspunkt i lærebedriftens arbeidsoppgaver.

Kompetansepakken følger lærlingeløpet og består av seks moduler. Anslagsvis vil du bruke 1-2 timer på å gå gjennom hver av disse. I tillegg er det ulike oppgaver og aktiviteter som du kan gjøre selv eller sammen med lærlinger, kollegaer eller andre.

Kompetansepakken kan også brukes som et oppslagsverk eller for å få en kort innføring i fagfornyelsen og de nye læreplanene. Start med «Før du begynner» for å tilpasse kompetansepakken til ditt behov, fagområde og bosted.

Kom i gang med kompetansepakken

Publisert: 01.01.2024 Oppdatert: 22.04.2024 kl.10:45