Statsbudsjettet for 2026, som nylig ble vedtatt av Stortinget, får konsekvenser for kollektivtilbudet i Vestfold, Vestfoldbanen og fylkesveiene. Dette var bakgrunnen for at infrastruktur ble satt på møteagendaen til Politisk partnerskap Vestfold.
– God infrastruktur er helt avgjørende for Vestfolds konkurransekraft og attraktivitet, og når det utfordres slik som nå, er det viktig at vi står samlet i utfordringene og jobber sammen for å bedre rammebetingelsene, sier fylkesordfører Anne Strømøy, leder av Politisk parternskap Vestfold.
– Jeg opplever det som veldig nyttig at aktørene som jobber med infrastruktur møter de ledende politikerne i Vestfold, og LO og NHO, slik at vi i fellesskap kan utvikle regionen sammen, sier Strømøy.
Infrastruktur er ett av de tre hovedfokusområdene for Politisk partnerskap for samarbeid mellom kommunene i Vestfold og Vestfold fylkeskommune, og et nettverk for infrastruktur er etablert.
Les mer om Politisk partnerskap Vestfold
Felles situasjonsforståelse
Torsdag var aktørene i nettverk for infrastruktur invitert til partnerskapets møte for en dialog rundt hvilke konsekvenser statsbudsjettet for 2026 har for Vestfold, og hva som må gjøres framover.
Konsekvenser for fylkesvei og kollektivtilbud ble i belyst av Gunnar Berg Treidene, direktør for samferdsel i Vestfold fylkeskommune. Prosjektsjef Fredrik Haga i Bane NOR gav en orientering om statsbudsjettets konsekvenser for Vestfoldbanen.
– Det å ha dialog med nettverk for infrastruktur, ga oss nyttig informasjon som bidrar til at vi får en felles situasjonsforståelse, sier ordfører Frank Pedersen i Tønsberg kommune. Han er nestleder i det politiske partnerskapet for samarbeid i Vestfold.
– Dette bidrar til at vi sammen kan legge gode planer for påvirkning som setter Vestfold på kartet, med håp om viktige gjennomslag for viktig infrastruktur for Vestfold, sier Pedersen.
Gode forutsetninger for å bidra til utslippsmål
Lederen av det politiske partnerskapet, fylkesordfører Anne Strømøy, påpeker at Vestfold har, med sine kompakte byer og tettsteder, gode forutsetninger for å bidra til nasjonale utslippsmål.
– Likevel ser vi at økte priser i kollektivtrafikken, mindre til vedlikehold av fylkesveiene, usikkerhet rundt videre utbygging av Vestfoldbanen sør for Tønsberg og et stoppmønster i nordfylket som vi ikke ønsker oss, fordrer at vi i fellesskap må jobbe med disse utfordringene, sier Strømøy og legger til:
– Det er nettopp derfor partnerskapet er etablert, og det er artig å se at det begynner å virke.
Politisk partnerskap for samarbeid i Vestfold består av ordfører, varaordfører og leder for mindretallet i de seks kommune i Vestfold, og fylkesordfører, fylkesvaraordfører og leder for mindretallet i Vestfold fylkeskommune.
Tre hovedfokusområder
Da Politisk partnerskap Vestfold hadde sitt oppstartsmøte i juni, ble medlemmene enige om hvilke temaer det er spesielt viktig for de seks kommunene og fylkeskommunen å samle seg om.
Hovedfokusområdene er infrastruktur, utenforskap, og verdiskaping og arealplanlegging.
Derfor er det også etablert tre nettverk i regi av partnerskapet, for å ha et helhetlig regionalt blikk for utviklingen av Vestfold. Nettverkene skal bidra til samarbeid og koordinert innsats for Vestfold.
Nettverk for infrastruktur består av Statens vegvesen, Jernbanedirektoratet, Bane NOR, LO og NHO. I tillegg deltar ansatte i administrasjonen i kommunene og fylkeskommunen etter behov for kompetanse.
Dette var kommentarene til noen av aktørene i etterkant av møtet:
Kristin Saga, regiondirektør, NHO Vestfold og Telemark:
– God infrastruktur er avgjørende også for utviklingen av Vestfolds næringsliv. Bedriftene er avhengige av kompetanse for å lykkes, og fremtidens kompetanse vil etterspørre bærekraftige løsninger som kollektivtransport.
– Vi i NHO er derfor glade for å få delta i de viktige diskusjonene i partnerskapet, og vil bidra med påvirkning på alle våre arenaer.
Eivind Yrjan Stamnes i LO Vestfold og Telemark:
– Vestfold er avhengig av å jobbe sammen for å nå målene våre. God infrastruktur og samferdsel er essensielt for å sikre trygge arbeidsplasser og et godt næringsliv.
Roar Midtbø Jensen, avdelingsdirektør, Statens vegvesen:
– For min del var dette en fin møtearena for å bli nærmere kjent med sentrale politiske utfordringer i Vestfold.
Gunnar Berg Treidene, direktør for samferdsel i Vestfold fylkeskommune:
– For det første var det bra å komme i gang med nettverket, og starte den innledende dialogen om viktigheten av en helhetlig og regional tilnærming til utfordringer og muligheter innen infrastruktur i Vestfold.
– Det var spesielt godt å høre at alle i partnerskapet var opptatt av å jobbe sammen for å styrke utvikling av infrastruktur og mobiliteten i hele fylket. Dette lover godt for arbeidet i nettverket fremover.
Til stede på møtet var også Fredrik Haga, prosjektsjef i Bane Nor, og Kasper Hennig Øien fra Jernbanedirektoratet.
Noen bilder fra møtet