– Jeg startet på veien til fagbrev i maler- og overflateteknikk for ett år siden, og nå er jeg klar til å ta fagprøven. Det blir godt å få dokumentert det jeg kan, det styrker mulighetene mine når jeg søker oppdrag.
Det sier Sigmund Andersen (45). Fra før har han fagbrev i elektrofag og hadde jobbet som elektriker i mange år da han for tre år siden ønsket seg en jobb der han raskere kunne se resultatene av det han gjorde.
– Jeg startet opp som maler sammen med en kompis. Da han ble alvorlig syk, tok jeg over firmaet alene. En lærer ved Thor Heyerdahl vgs fortalte meg om tilbudene for voksne, og da ble veien kort til å komme i gang. Og det skulle vise seg å gå fort, sier Andersen.
Kompetanse du har – læring du trenger
I 2024 kom opplæringsloven som sikrer at alle har rett til å fullføre videregående opplæring uansett alder. Det gjør at stadig flere voksne i Vestfold benytter muligheten til å ta fagbrev eller bygge på utdanningen sin.
Gjennom vurdering av realkompetanse kan de få dokumentert det de allerede kan, og dermed slippe å ta opplæring i kompetanse de har fra før. Noen kan ha valgt feil og ønsker å jobbe med noe annet. Andre mangler kanskje grunnleggende kompetanse og ferdigheter, de kan få opplæring helt fra bunnen og bli gode arbeidstakere.
Realkompetanse omfatter kunnskap og ferdigheter fra arbeidserfaring, skole, frivillighet, kurs, omsorgsoppgaver og mye mer. Når denne kompetansen vurderes og godkjennes, får voksne er kortere og mer målrettet løp mot fagbrev eller studiekompetanse.
Les også: Aldri for sent å ta fagbrev
Motiverte deltakere
For Andersen innebar det å melde seg opp som voksenkandidat via fylkeskommunen og få en faglig vurdering ved skolen, sammen med lærer Kjetil Hauge Stangeby og en malermester.
– Jeg manglet bare et par punkter, blant annet knyttet til internkontroll. Etter vurderingen ble jeg meldt opp til den obligatoriske eksamen, og Kjetil hjalp meg med forberedelsene. I vår besto jeg, sier han.
Lærer Hauge Stangeby forteller at voksne deltakere ofte kommer inn med en tydelig motivasjon for å nå fagbrevet.
– Mange bruker tiden svært effektivt. Det fine med denne ordningen er at alle får lagt opp sin egen vei, tilpasset det de kan fra før og det de mangler for å få et fagbrev som er like verdifullt som den tradisjonelle veien med to år i skole og to år i lære, sier Hauge Stangeby.
Mulighet for flere
Realkompetansevurdering er særlig nyttig for voksne som har lang erfaring, men mangler formell dokumentasjon. Voksne som har rett til videregående opplæring – personer over 19 år bosatt i Vestfold med fullført grunnskole eller tilsvarende – får vurderingen gratis. Fylkeskommunen tar imot søknader fortløpende via vigo.no.
Tilbudene utvikles i samarbeid mellom fylkeskommunen, Karriere- og kompetansesenteret, skolene og arbeidslivet for å møte regionens kompetansebehov. Karriere- og kompetansesenteret Vestfold har ansvar for inntak til videregående opplæring for voksne, realkompetansevurdering og karriereveiledning for alle over 19 år.
Leder ved senteret, Andreas Karlsen Gravdal, forteller at mange voksne ikke er klar over at de ikke trenger å starte helt på nytt.
– En realkompetansevurdering anerkjenner det du kan fra før, enten det kommer fra jobb, kurs eller andre erfaringer. Har du kompetanse som er likeverdig med kompetansemål i læreplan for fagene/modulene du vurderes i, så kan du få målene og fagene godkjent. Dette gjør at du kan få et kortere, mer tilpasset løp frem mot fagbrev. Det åpner nye muligheter i arbeidslivet, sier Gravdal.
Anbefaler til andre voksne
Seksjonsleder for voksenopplæring og karriereutvikling, Gro Merethe Rørvig, sier at det er betydningsfullt både for enkeltmennesker og for arbeidslivet.
– Å gi voksne mulighet til å fullføre eller bygge på kompetansen sin er en viktig del av samfunnsoppdraget vårt. Det styrker deltakelse i arbeidslivet og bidrar til å dekke behovet for fagarbeidere i Vestfold, sier hun.
Sigmund Andersen er ikke i tvil om at han vil anbefale andre voksne å gå samme vei som han.
– Jeg hadde nok aldri tatt et nytt fagbrev dersom jeg måtte gått flere år og startet helt på nytt. At jeg fikk et opplegg som var så godt tilpasset det jeg kunne fra før, gjorde at jeg kunne kombinere det med jobb og livet ellers på en måte som faktisk fungerte.