Foto: Erik Brandsborg / Marked for Musikk
Marked for Musikk 2025: Konserter i toppklasse og en viktig møteplass
Publisert: 20.10.2025
Oppdatert: 21.10.2025 kl.13:45
Av: Christian Brekke
Marked for Musikk er Norges største visningsarena for konserter rettet mot barn og ungdom, og arrangeres hvert år i uke 43. I løpet av tre dager samles arrangører fra kulturhus, festivaler, biblioteker og Den kulturelle skolesekken for å oppleve, evaluere og velge konserter tilpasset sine unge publikummere.
«Marked for Musikk har stor betydning som årlig visningsarena, hvor profesjonelle artister presenterer konserter tilpasset et ungt publikum. Det er en arena for medvirkning, kompetanseheving og nettverksbygging.»
- Else Blom, seksjonsleder for kultur i Vestfold fylkeskommune
Arrangementet er et samarbeid mellom Vestfold fylkeskommune, Larvik kommune og Kulturtanken, og har utviklet seg til å bli en sentral møteplass for alle som jobber med musikkformidling til barn og unge.
- Her får vi muligheten til å løfte kvaliteten i musikktilbudet til barn og unge – både gjennom faglig dialog og ved å oppdage nye produksjoner som treffer målgruppen, sier Blom.
Prisbelønt europeisk produksjon til Larvik
Suksessen til Marked for Musikk er et resultat av Vestfold fylkeskommunes samarbeid med store og små aktører i hele landet, og internasjonalt nettverksarbeid.
Gjennom samarbeid med europeiske partnere får fylkeskommunen også tilgang til internasjonale musikkproduksjoner i toppklasse – som når helt ut til elever i Vestfold gjennom Den kulturelle skolesekken.
Et godt eksempel er den franske produksjonen Cavalcade in Cocazia, som nylig vant YAMawards prisen for årets beste konsert for barn og ungdom.
Konserten vises på Marked for Musikk onsdag 22. oktober kl. 09.00. Cavalcade in Cocazia har en kreative og leken tilnærming til musikkformidling, og gir publikum en fargerik og fantasifull opplevelse.
– Det er en stor anerkjennelse å kunne presentere en YAM Award-vinner for norske arrangører. Dette viser hvilken kvalitet og bredde Marked for Musikk tilbyr, sier Blom.
Et mangfoldig program med musikalske høydepunkter
Programmet for Marked for Musikk 2025 byr på et bredt spekter av konserter og musikkproduksjoner for barn og unge i alderen 0–19 år. I tillegg til den prisbelønte franske produksjonen Cavalcade in Cocazia, finner vi flere sterke kunstneriske bidrag:
- Jeg vil hjem til menneskene – et gripende musikkteater basert på diktene Gunvor Hofmos dikt skrev om sin kjæreste Ruth Maier som ble drept i Auchwitz (16–19 år). Nominert til Heddaprisen 2025 for «Beste forestilling for ungdom».
- Dološ Jienat – Stemmene fra fortiden – et tverrkunstnerisk prosjekt der urgammel joik møter jazz, videokunst og tekst (13–19 år)
- Vulva Voce – en britisk vokalgruppe med kraft og humor (12–16 år)
- Vesenet – en sanselig forestilling for de aller yngste (1–5 år). Forestillingen vant Dansekritikerprisen 2025.
Dette er Marked for Musikk
– Marked for Musikk er ikke bare en arena for å vise frem konserter – det er også et sted der nye ideer og samarbeid oppstår, sier Blom. – For mange av deltakerne er det en mulighet til å styrke kvaliteten på musikktilbudet til barn og unge i egen kommune eller skole.
Ung medvirkning
Denne filmen gir et inntrykk av det flotte arbeidet både barn og ungdom gjør på og bak scenen på Marked for Musikk.
Les mer om programmet og arrangementet på markedformusikk.no.
Av: Christian Brekke