Skole- og tilbudsstruktur til politisk behandling

mennesker rundt runde bord
En innspillskonferanse i mars om framtidig skole- og tilbudsstruktur hadde bred deltakelse fra de videregående skolene, kommunene, partene i arbeidslivet, næringsforeningene og ungdomsrådet. Foto: Loni Bjerkholt-Pedersen / Vestfold fylkeskommune

Av:

Charlotte N. Erikstad

Publisert:

22.05.2025

Oppdatert:

30.05.2025 kl.20:45

I juni behandler fylkestinget en politisk sak om skole- og tilbudsstrukturen for Vestfold fylkeskommune. Strukturen har et langsiktig perspektiv, det vil si for de neste 10-15 årene.

Saken handler om hvilke videregående skoler Vestfold fylkeskommune skal ha (skolestruktur) og hvilke utdanningsprogrammer som skal tilbys på de ulike skolene (tilbudsstruktur).

I neste politiske møterekke kommer saken til behandling, med endelig vedtak i fylkestinget 17. juni. Fylkesdirektøren foreslår ingen endringer i skolestruktur utover allerede vedtatte sammenslåing av Holmestrand videregående skole og Sande videregående skole. 

Fylkesdirektør foreslår derimot en rekke endringer i dagens tilbudsstruktur, med utgangspunkt i målsettingen om å øke andelen fullført og bestått, ivareta regionens kompetansebehov, utvikle sterke fagmiljøer, ressurseffektiv drift og like muligheter for alle elever i fylket.

– Målet er å utvikle en skole- og tilbudsstruktur som er bærekraftig over tid. Strukturen skal ta hensyn til arbeidslivets behov og elevenes ønsker, samtidig som den bidrar til å øke andelen elever som fullfører og består videregående opplæring, sier Liv Marit Hansen, direktør for opplæring og tannhelse i Vestfold fylkeskommune. 

Les fylkesdirektørens innstilling i saksutredningen: Skole- og tilbudsstruktur for Vestfold fylkeskommune i et 10- til 15-års perspektiv (fylkestingssak 65/25).

Det er utarbeidet en sluttrapport som utgjør kunnskapsgrunnlaget til denne saken. Sluttrapporten omfatter også vurderinger av alternativer til dagens skole- og tilbudsstruktur.

Fylkesdirektørens innstilling er gjort med utgangspunkt i sluttrapporten og de 13 prinsippene som ble vedtatt av fylkestinget 13. mai, i Retningssak, skole- og tilbudsstrukturen for Vestfold fylkeskommune i et 10- til 15-års perspektiv (fylkestingssak 54/25).

Prosess og medvirkning

Arbeidet med å vurder skole- og tilbudsstrukturen startet i oktober 2024. 

Direktør for opplæring og tannhelse påpeker at flere forhold har gitt grunnlaget for å se på strukturen i et lengre tidsperspektiv. Hun trekker særlig fram opplæringsloven og fullføringsreformen.

– Den nye opplæringsloven gir alle rett til å fullføre videregående opplæring. Dette har gitt økt oppmerksomhet om hvordan tilbudsstrukturen kan bidra positivt i arbeidet med fullført og bestått, sier direktør Liv Marit Hansen.

Den nye opplæringsloven ble innført 1. august 2024. Fullføringsreformen har som mål at ni av ti skal fullføre og bestå videregående opplæring i 2030.

Det har vært nedsatt en intern arbeidsgruppe for å vurdere skole- og tilbudsstrukturen. Den har bestått av fire rektorer, tillitsvalgte, hovedverneombud og representanter fra øvrige seksjoner innenfor videgående opplæring. 

Det er gjennomført kunnskapsinnhenting, utredninger og vurderinger som er samlet i en sluttrapport. Medbestemmelsesmøtet, hovedutvalget for utdanning og direktørens ledergruppe har blitt orientert om arbeidet underveis i prosessen.

For å få innspill fra Vestfold-samfunnet, ble det i mars avholdt en innspillskonferanse om framtidig skole og tilbudsstruktur. Konferansen hadde bred deltakelse fra de videregående skolene, kommunene, partene i arbeidslivet, næringsforeningene og ungdomsrådet. Det har i tillegg vært mulig for alle interesserte å gi innspill til prosessen via www.vestfoldfylke.no

Vedtaket som fattes av fylkestinget 17. juni, vil avgjøre hva som skjer videre i saken. 

I innstillingspunktene legger fylkesdirektøren opp til å komme tilbake med egne politiske saker om innfasingstakt, og investeringsbehov og finansiering der dette kreves, for de tiltakene fylkestinget vedtar.

Politisk behandling

Saken fremmes for ungdomsrådet, rådet for personer med funksjonsnedsettelser og partssammensatt utvalg.

Hovedutvalg for utdanning innstiller til fylkesutvalget. Fylkesutvalget innstiller til fylkestinget som fatter endelig vedtak. 

Klikk for å se datoer for møtene og sakspapirer

Prinsipper for Vestfold-skolen

Fylkestinget har vedtatt følgende 13 prinsipper for arbeidet med skole- og tilbudsstruktur: 

  1. Dimensjonering av tilbud i samsvar med fylkeskommunens elevtallsfremskrivninger
  2. Utdanningstilbudet for ungdom og voksne må ivareta regionens kompetansebehov
  3. Like opplæringsmuligheter for alle elever i fylket
  4. Sikre gode overganger mellom grunnskole og videregående skole og mellom videregående skoler og bedrift for elever og lærlinger/lærekandidater
  5. Tidlig innsats for å hindre frafall og nå mål om at 90% av elevene skal fullføre og bestå videregående opplæring innen 2030
  6. Vestfold fylkeskommune skal ha kombinerte videregående skoler
  7. Mål om 90 % fullført og bestått innen 2030
  8. Vestfold fylkeskommune skal utvikle fleksible opplæringsløp
  9. Nettundervisning skal utvikles som en del av opplæringstilbudet i Vestfoldskolen
  10. Utdanningstilbudet innrettes med mål om mer spesialiserte og sterke fagmiljøer
  11. Utdanningstilbudet skal innrettes på en måte som sikrer ressurseffektiv drift
  12. Kostbare opplæringstilbud vurderes opp mot alternative løsninger.
  13. Jobbe for å motvirke kjønnsdelte utdanningsvalg

Emneord:

Opplæring