Etter måneder med planlegging og utviklingsarbeid går arbeidet nå inn i siste fase før oppstart.
– Vi er i rute. Mye av det praktiske begynner å bli klart. Nå handler det om å få de siste brikkene på plass før oppstart, sier leder for Fagopplæring og VeiVis, Kristina Rabe.
Ungdommene er på vei inn
Ved oppstart er det planlagt rundt 20 elever i VeiVis fordelt på de tre arenaene. De fleste kommer fra de videregående skolene, mens noen kommer fra SMI avdeling Melsom. I tillegg vil arenaene brukes av ungdommer som følges opp av Oppfølgingstjenesten.
For mange vil den nye organiseringen bety kortere reisevei og et tilbud nærmere hjemstedet enn tidligere.
– En viktig tanke bak VeiVis er at ungdommene skal kunne få oppfølging nærmere der de bor. Det gjør det enklere å delta i opplæringen og lettere å samarbeide med både kommuner, tjenester og lokalt arbeidsliv, sier Rabe.
Samler kompetanse fra flere fagmiljøer
VeiVis bygger videre på erfaringer og kompetanse fra blant annet SMI avdeling Melsom og Oppfølgingstjenesten. Ansatte fra disse miljøene, sammen med andre fagpersoner, skal jobbe tettere sammen enn tidligere.
De siste månedene har ansatte fra ulike fagmiljøer brukt tid på å bli kjent med hverandre og utvikle en felles forståelse av oppdraget.
– Vi bygger ikke bare opp nye lokaler. Vi bygger også et nytt fagmiljø. Når ansatte med ulik kompetanse jobber tettere sammen, får vi flere perspektiver inn rundt ungdommene og flere muligheter til å finne gode løsninger, sier Rabe.
– Vi ser verdien av å samle kompetanse som tidligere har vært organisert i ulike tjenester og tiltak. Folk deler erfaringer, utfordrer hverandre og finner løsninger sammen. Det gir et større fagmiljø og et bredere tilbud til ungdommene.
Overtakelse av lokalene skjer i starten av august. Deretter gjenstår innflytting, klargjøring og de siste praktiske forberedelsene fram mot skolestart.
Praktisk opplæring
Mange har vært opptatt av hvordan praktisk opplæring skal ivaretas i den nye modellen.
Rabe understreker at dette blir en sentral del av VeiVis. Praktisk opplæring blir en viktig del av tilbudet. Derfor skal VeiVis samarbeide tett med skolene og arbeidslivet.
Kommunene, lærebedrifter, næringslivet og aktørene i Våre unge-samarbeidet blir viktige samarbeidspartnere når ungdom skal få prøve seg i praktiske læringsløp.
– Målet er alltid å finne gode løsninger sammen med ungdommen. Noen skal tilbake til skolen, noen skal videre mot læreplass, og noen trenger tid til å finne riktig retning.
En del av et større lag rundt ungdommene
VeiVis er én del av den nye modellen for oppfølging av ungdom i Vestfold. Samtidig etableres Elevtjenesten ved alle videregående skoler, med et tydeligere ansvar for å følge opp ungdom gjennom hele opplæringsløpet.
Direktør for opplæring og tannhelse, Liv Marit Hansen, understreker at VeiVis må ses i sammenheng med dette arbeidet.
Opplæringsdirektøren mener styrken ligger i at skolene, VeiVis, Oppfølgingstjenesten, PPT, kommunene, Nav og arbeidslivet skal jobbe tettere sammen enn tidligere.
– Ungdommene skal oppleve bedre sammenheng og mer koordinert oppfølging. VeiVis skal være et godt tilbud for dem som trenger det, men samtidig ønsker vi at flest mulig ungdommer skal lykkes i ordinær opplæring. Det krever gode overganger, tett samarbeid og at vi tar ansvar sammen, sier Hansen.