Saken er en bestilling fra overordnet styringsgruppe i Bypakke Tønsberg-regionen og kommer til behandling hos alle de tre partene i bypakken i junimøtene.
Vestfold og Telemark fylkesting behandler saken 16. juni, mens Tønsberg kommunestyre og Færder kommunestyre behandler saken i sine møter 17. juni. Før dette, behandles saken i fylkesutvalget, formannskapet i Færder og utvalg for plan og bygg i Tønsberg.
Innstilling i saken
Den politiske saken inneholder en sammenstilling av eksisterende kunnskap om Øst-korridoren, og optimalisering av vedtatt løsning for ny fastlandsforbindelse. Dette er rådmannens innstilling i saken:
- Fastlandsforbindelsen optimaliseres og bygges fortrinnsvis som en 2-feltløsning for å redusere økonomiske kostnader, klimakostnader og bompengebelastning for innbyggerne .
- Overordnet styringsgruppe i Bypakke Tønsberg-regionen får forelagt en oppdatert gjennomførings- og prosjektplan høsten 2020.
- Øst-alternativet utredes ikke videre.
Her kan du lese hele saksfremlegget "Bypakke Tønsberg-regionen – Sammenstilling av eksisterende kunnskap om Øst-korridoren og optimalisering av vedtatt løsning for ny fastlandsforbindelse"
Til behandling i Vestfold og Telemark fylkeskommune
Til behandling i Færder kommune
Til behandling i Tønsberg kommune
Saken har tre vedlegg, og de finner du her:
Notat – sammenstilling eksisterende kunnskap Øst-korridoren
Informasjon om delprosjekter i Bypakke Tønsberg-regionen
Mer bakgrunnsinformasjon
Les mer om Fastlandsforbindelsen
Vil du fordype deg enda mer, finner du de tre grunnlagsrapportene her:
Konsekvensutredning Tønsbergpakken fase 2 (2004)
Konseptvalgutredning for transportsystemet i Tønsbergregionen (2013)
Kvalitetssikring fase 1 (KS1 – Konseptvalg) for transportsystemet i Tønsbergregionen (2014)