Etter å ha snakket med bransjen og gjort interne vurderinger, er det bestemt at byggeprosjektet deles i to hovedkontrakter:
- Hovedkontrakt 1: Ny Færderbru med tilhørende veisystem i Færder kommune
- Hovedkontrakt 2: Hogsnestunnelen med tilhørende veisystem i Tønsberg kommune, inkludert fylkesvei 300 Semslinna fra E18 til Jarlsberg
Begge kontraktene gjennomføres som totalentrepriser. I en totalentreprise har entreprenøren ansvar både for prosjektering og utførelse av byggeprosjektet.
Kontraktene deles ved tunnelportalen til Hogsnestunnelen på Smørberg. All vei som skal bygges i dagen mellom Færderbrua og tunnelen inngår i hovedkontrakt 1.
Lyttet til markedet
Kontraktsinndelingen tar hensyn til tilbakemeldingene fra markedsdialogen og gir to kontrakter som er attraktive for entreprenørene. Prosjektet vurderer at løsningen gir god konkurranse, lav risiko, tydelige grensesnitt, høy grad av gjenbruk, lavt miljøavtrykk og god forståelse for både omgivelsene og trafikantene.
Følger opp KS2-anbefalingene
Prosjektet mener at det er riktig å ta med Semslinna i en samlet og robust kontrakt, og at dette følger opp innspillene fra KS2-behandlingen. Reguleringplanen for Semslinna antas å være sluttbehandlet i løpet av 2026.
Hovedkontrakt 1, som inkluderer Færderbrua, brua over Vestfjorden, skal etter planen lyses ut mot slutten av 2026. Forventet byggestart rundt årsskiftet 2027/28.
Hovedkontrakt 2 lyses ut etter at hovedkontrakt 1 er tildelt. Foreløpig plan er at den lyses ut en gang midt i 2028.
Bypakke Tønsberg-regionen er et samarbeidsprosjekt mellom Vestfold fylkeskommune, Tønsberg kommune og Færder kommune.
