Videregående opplæring - Læringsmiljø

Et godt læringsmiljø er en forutsetning for elevers og lærlingers faglige og sosiale utvikling. I Vestfold rapporterer elever og lærlinger i videregående opplæring generelt om høy trivsel og lite mobbing.
Gutter samarbeider om skolearbeid

Det er høy bevissthet rundt viktigheten av et godt og trygt læringsmiljø, trivsel og muligheten til å medvirke og påvirke egen opplæringssituasjon. I det følgende ser vi nærmere på trivsel og mobbing i videregående opplæring, noe som forteller mye om hvorvidt arbeidet for et godt læringsmiljø lykkes.

Elev- og lærlingundersøkelsene

Elevundersøkelsen er en nettbasert spørreundersøkelse i regi av Utdanningsdirektoratet der elever fra 5. trinn til siste år på videregående skole får si sin mening om forhold som er viktige for læring og trivsel i skolen.

Undersøkelsen er obligatorisk å gjennomføre for 7. trinn, 10. trinn og vg1, og frivillig å gjennomføre for øvrige trinn fra og med 5. trinn.

I Vestfold svarte 7400 elever i videregående opplæring på undersøkelsen høsten 2023.

Lærlingundersøkelsen er en årlig undersøkelse i regi av Utdanningsdirektoratet der lærlinger og lærekandidater som har vært i lære i minst 11 måneder får si sin mening om lærings- og arbeidsmiljøet på arbeidsplassen. Undersøkelsen gjennomføres på høsten.

I Vestfold svarte 650 lærlinger på undersøkelsen høsten 2023.

De aller fleste trives på skolen

I Vestfold oppgir de fleste elevene i videregående opplæring (86 prosent) at de trives godt eller svært godt på skolen. Dette er omtrent likt som landet som helhet. Gutter trives i litt større grad enn jenter (fig. 1). Trivsel er litt høyere blant elever på studieforberedende enn på yrkesfaglige utdanningsprogram.

Figur 1. Andelen gutter og jenter som trives godt eller svært godt på skolen, etter klassetrinn. Høst 2023. Kilde: Utdanningsdirektoratet, Elevundersøkelsen.

Blant de største utdanningsprogrammene (målt i antall elever) er trivselen høyest hos elevene på elektro og datateknologi, og lavest blant elevene på salg, service og reiseliv.

Figur 2. Andel elever på vg1 som oppgir at de trives godt eller svært godt på skolen, fordelt på utdanningsprogram. Høst 2023. Kun utdanningsprogram med mer enn 100 besvarelser er inkludert i figuren. Kilde: Utdanningsdirektoratet, Elevundersøkelsen.

De fleste lærlinger trives på arbeidsplassen

I Vestfold oppgir 80 prosent av lærlingene at de trives i nokså stor eller svært stor grad på arbeidsplassen sin. Dette er noe lavere enn i landet som helhet (83 prosent). Blant de største utdanningsprogrammene (målt i antall lærlinger) er trivselen høyest blant lærlinger på elektro og datateknologi og lavest i teknologi- og industrifag.

Figur 3. Andelen lærlinger som oppgir at de trives i nokså stor eller svært stor grad på arbeidsplassen, fordelt på utdanningsprogram. Høst 2023. Kun utdanningsprogram med mer enn 100 besvarelser er inkludert i figuren. Kilde: Utdanningsdirektoratet, Lærlingundersøkelsen.

De aller flest opplever ikke mobbing i skolen

I Vestfold oppgir 7 prosent av elevene på vg1 at de opplever mobbing på skolen 2-3 ganger i måneden eller oftere. Dette er litt høyere enn det nasjonale gjennomsnittet. Flest opplever å bli mobbet av andre elever på skolen, men det foregår også av voksne på skolen og digitalt.

Det er liten forskjell mellom gutter og jenter, og andelen som opplever mobbing er lavest mot slutten av videregående. 

Figur 4. Andelen elever som oppgir at de har opplevd mobbing 2-3 ganger i måneden eller oftere av andre elever, digitalt eller av voksne på skolen, etter trinn. Høst 2023. Kilde: Utdanningsdirektoratet, Elevundersøkelsen.

Andelen elever som opplever mobbing på skolen er høyere blant elever på yrkesfaglige utdanningsprogram enn på studieforberedende utdanningsprogram, både nasjonalt og i fylket vårt. Blant de største utdanningsprogrammene (målt i antall elever) er andelen som har opplevd mobbing de siste månedene lavest på studiespesialisering og elektro og datateknologi, og høyest på restaurant og matfag og salg, service og reiseliv.

Figur 5. Andelen elever på vg1 som oppgir at de har opplevd mobbing 2-3 ganger i måneden eller oftere av andre elever, digitalt eller av voksne på skolen, etter utdanningsprogram. Høst 2023. Kilde: Utdanningsdirektoratet, Elevundersøkelsen.

De fleste lærlinger opplever ikke mobbing på arbeidsplassen

I Vestfold oppgir 83 prosent av lærlingene at de ikke har opplevd mobbing på arbeidsplassen de siste månedene. Dette er noe lavere enn i landet som helhet. Det er utdanningsprogrammene elektro og datateknologi og helse- og oppvekstfag som har høyest andel lærlinger som ikke har opplevd mobbing på arbeidsplassen de siste månedene.

Figur 6. Andelen lærlinger som oppgir at de ikke har opplevd mobbing på arbeidsplassen de siste månedene. Høst 2023. Kun utdanningsprogram med mer enn 100 besvarelser er inkludert i figuren. Kilde: Utdanningsdirektoratet, Lærlingundersøkelsen.

Ingressfoto: Aleksander Walmann Åsgården

Visste du at?

9 av 10 elever i videregående opplæring i fylket trives godt på skolen.

Kjappe fakta

Gutter trives i noe større grad enn jenter på videregående.

Flest elever trives godt på elektro og datateknologi.

Færrest elever opplever mobbing på studiespesialisering og på elektro og datateknologi.