Sommerles.no har vært en stor suksess gjennom flere år, og er en nasjonal, digital sommerlesekampanje i regi av bibliotekene. Sommerles varer fra 1. juni til 31. august hvert år, og er for alle 1.-7. klassinger. I fjor deltok over 166 000 barn, og i år er målet å få med enda flere. Barn kan sammen med sine foreldre lage seg en profil på nettsiden sommerles.no. Her kan de registrere alt de leser og få poeng for hver leste side. Det vanker premier som kan hentes på de lokale bibliotekene.
Årets kick-off med blant annet Victor Sotberg og Odin Helgheim kan du se på sommerles.no fra fredag 31. mai. Foto: Rune Nordseter
Økt motivasjon for lesing
- Vi har ett mål for øyet: Å motivere barn til å lese mest mulig i løpet av en lang sommerferie. Barna som deltar kan velge å lese selv, bli lest for eller å høre på lydbok. All lesing er viktig, og barna velger selv hva de vil lese, om det er fantasybøker, fotballbøker eller tegneserier, sier Siri Haga Torgersen, prosjektleder for Sommerles.no og rådgiver i Vestfold fylkeskommune.
- Lesing er en grunnleggende ferdighet som må øves opp. For å bli god til å lese er det bare en ting å gjøre; du må lese! Barn som leser på fritiden fordi de synes det er gøy, øker samtidig lesekompetansen sin. Vårt mål er at så mange barn som mulig får oppleve ekte leseglede og lesemestring gjennom å delta i Sommerles.no, forteller prosjektlederen.
Digitalt leseunivers fyller 10 år
Sommerles.no startet i Vestfold fylke i 2014, og har etter hvert spredt seg til å bli en nasjonal suksess ved å bruke elementer fra dataspill for å motivere til lesing. Sommerlesuniverset er bygget opp rundt de to karakterene Astrid og Asbjørn, som hvert år drar ut på nye eventyr på oppdrag fra gudekongen Odin. I årets fortelling som barna kan følge, «Fanget i spillet», blir det kaos når vennen deres Vili blir fanget inne i en mystisk spillplattform, og Astrid og Asbjørn må spille seg gjennom en rekke spill for å redde den.
- Barna belønnes på ulike måter for lesingen sin, og på Sommerles.no samler de poeng for hver side de leser. De kan også svare på oppgaver, se hva venner leser og skaffe seg digitale troféer som de kan samle på. Underveis gjør de seg fortjent til små premier som hentes på biblioteket. Den digitale innretningen av lesekampanjen har vært avgjørende for at så mange barn deltar, mener Siri.
Det er stor oppslutning om Sommerles i kommuner og biblioteker over hele landet, og i 2023 deltok 33 prosent av alle norske 1.-7. klassinger. Kommunen med flest sommerlesere var lille Ørland i Trøndelag, der 90 prosent av barna i målgruppen var med. Informasjon til foreldre om kampanjen har blitt gjort tilgjengelig på 21 språk, i tillegg til bokmål, nynorsk og engelsk – og det er et kontinuerlig mål å få med flere barn med et annet morsmål enn norsk.
Se Kick-off video for Sommerles 2024 og finn all informasjon om Sommerles.
Slik fungerer Sommerles.no:
For å komme i gang, lager barna en egen profil på www.sommerles.no (med foresattes godkjenning). Her registrerer de bøker de leser gjennom sommeren og får poeng for leste sider. De får også lesetips.
Underveis får barna digitale trofeer og etter hvert har de samlet nok poeng (XP) til å få fysiske premier. Disse kan hentes på bibliotekene i kommunen deltakerne bor
Barna får tilgang på en spesialskrevet fortelling av forfatter Mari Moen Holsve.
Sommerles.no er for alle: superlesere, gode lesere, middels gode lesere, men også de som trenger litt hjelp eller bare er i ferd med å lære seg lese. Man får poeng både for å lese selv, men også om man blir lest for eller lytter på lydbøker.