I dag går ruten i Holtandalen gjennom både kommunale veier og fv. 3194. Ruten har en meget tett holdeplasstruktur med dårlig framkommelighet og ulik driftsstandard. Det er derfor behov for at ruten legges om til å kun gå langs fv. 3194, med en mer effektiv holdeplasstruktur og attraktive løsninger.
Fra sommeren 2026 starter det nye rutetilbudet, og innen den tid må det blant annet bygges en ny busslomme ved Holtan ungdomsskole. Denne busslommen er veldig sentral og viktig for at det nye rutetilbudet skal kunne fungere. Det nye rutetilbudet i Holtandalen starter samtidig som VKT legger om driften for hele Vestfold sommeren 2026. Da er det ny driftsoperatør, nye busser og noen steder nye rutetilbud.
Dette blir nytt
Det skal bygges til sammen sju nye holdeplasser. Av disse skal seks utformes som kantstopp. Holdeplassen i nordgående retning ved Holtan ungdomsskole skal bygges som en dobbel busslomme, slik at to busser kan stoppe samtidig. Plassen er nødvendig for at bussene skal ha et sted å stå når de må tilpasse seg de nye bussrutene.
Fylkeskommunen har inngått kontrakt med entreprenør Arnadal Anlegg AS, som skal bygge holdeplassene. Anleggsarbeidene vil starte helt i begynnelsen av 2026 og skal fullføres i løpet av høsten 2026.
Mens anleggsarbeidene pågår, blir det dessverre redusert framkommelighet i Holtandalen. Vis hensyn til de som er i veien for deg – de er der for å gjøre ting bedre.
Målet med prosjektet
Veksten i persontransport skal dekkes av gange, sykkel og kollektivtransport. Derfor er det viktig å sikre at rutetilbudet er godt nok til å møte etterspørselen, og at ressursene til kollektivtrafikk i Horten disponeres på den beste og mest effektive måten.
Med denne omleggingen er målet at Horten får et styrket kollektivtilbud, med økt frekvens og kortere reisetid. Målet er at andel kollektivturer i Vestfoldbyene skal utgjøre minst 10 % av alle personturer innen 2030.