Tirsdag 17. oktober får overordnet styringsgruppe (OSG) for Bypakke Tønsberg-regionen en orientering om innholdet i temarapporter og fagnotater som inngår i konsekvensutredningen for ny fastlandsforbindelse fra Nøtterøy og Tjøme.
Det presenteres ikke en faglig anbefaling i dette møtet. Anbefalingen legges fram for overordnet styringsgruppe i møtet tirsdag 7. november.
Vurderer konsekvensene ved alle alternativene
De siste månedene har Statens vegvesen på oppdrag fra Bypakke Tønsberg-regionen jobbet med en lang rekke faglige rapporter og notater. Disse er en del av den pågående konsekvensutredningen for ny fastlandsforbindelse fra Nøtterøy og Tjøme.
- Vi har jobbet oss grundig gjennom et komplekst materiale, der de ulike alternativene til trasé skal vurderes utfra en rekke faglige perspektiver. Syv alternativer fordelt på to korridorer inngår i konsekvensutredningen. Hver av traseene vurderes etter prissatte og ikke-prissatte konsekvenser, og andre konsekvenser, sier Steinar Aspen i Statens vegvesen, delprosjektleder for ny fastlandsforbindelse.
Den faglige anbefalingen om hvilke traseer som er de beste for Tønsberg-regionen, vil være basert på en helhetlig vurdering. Det presenteres to alternativer, én i hver av korridorene. Den ene korridoren går fra Kolberg til Korten og den andre fra Kolberg til Hogsnes/Jarlsberg.
Dette er blant temaene på dagsordenen møtet i overordnet styringsgruppe:
Ny fastlandsforbindelse – orientering om konsekvensutredning:
- Ikke-prissatte konsekvenser: landskapsbilde, nærmiljø og friluftsliv, naturmangfold, kulturmiljø, naturressurser og anleggsfasen
- Trafikale konsekvenser
- Lokale og regionale virkninger
- Risiko- og sårbarhetsanalyse
- Andre forhold
- Kostnader og prissatte konsekvenser
- Mål
- Finansiering
- Videre prosess
Det politiske møtet er åpent og alle interesserte er velkomne. Møtet arrangeres på Fylkeshuset, tirsdag 17. oktober kl. 16-19.
Dagsorden for møtet og referat fra det forrige møtet ligger på bypakkens nettside.