Spørsmål om å være lærling
Hva er spesielt ved å være lærling?
Mange opplever overgangen fra å være elev i den
videregående skolen til å bli lærling og arbeidstaker i en
bedrift som stor, selv om mange videregående skoler
har god kontakt med arbeidslivet.
Både som elev og lærling får du et tilbud om
videregående opplæring ut fra det samme lovverket
(opplæringsloven med forskrifter). Situasjonen som elev
er kjent gjennom grunnopplæringen helt fra første
klasse. Hva det innebærer å være lærling og
arbeidstaker, dvs. hvilke rettigheter og plikter du har, skal
dette kapitlet fortelle deg litt mer om. Som lærling er du
arbeidstaker, og det er arbeidsmiljøloven som regulerer
arbeidsforholdene. Med andre ord er det slik at både
opplæringsloven og arbeidsmiljøloven beskriver viktige
rammer for læretiden.
Hvilken arbeidstid skal jeg ha?
Som lærling eller lærekandidat må du følge den
arbeidstiden som bedriften har for sine ansatte, enten
det er fast arbeidstid på dagen, eller om bedriftens
ansatte inngår i en turnusordning. Bestemmelsene om
hvor mye en arbeidstaker og dermed en lærling kan
jobbe, er fastlagt i arbeidsmiljøloven og i tariffavtalene.
I Norge er det 40 timers arbeidsuke, jf.
arbeidsmiljøloven. Det er ofte inngått tariffavtaler
mellom fag- og bransjeorganisasjoner i Norge om 37,5
timers arbeidsuke. Arbeidstiden i din bedrift vil dermed
være avhengig av om bedriften har inngått tariffavtale
eller ikke. Spør faglig leder eller representant for de
ansatte på din arbeidsplass hvis du lurer på noe mer.
Hvis du ikke får svar på spørsmålene dine i bedriften,
kan du ringe fagopplæringskontoret i den
fylkeskommunen der bedriften ligger.
Hvilke regler gjelder for oppmøte og fravær?
På en arbeidsplass er det svært viktig å møte opp i rett
tid. Du må hele tiden forholde deg til oppgaver som skal
løses av flere mennesker sammen. Ansatte på en
arbeidsplass er som regel mye mer avhengig av
hverandre enn elever i en klasse. Derfor er det svært
viktig at du møter opp til riktig tid.
På en arbeidsplass har du plikt til å melde fra hvis du må
være hjemme pga. sykdom. Det er bare sykdom som er
gyldig grunn for fravær. Blir du syk, må du ringe med én
gang og si fra til din leder på arbeidsplassen.
Hvilke tider på døgnet kan jeg arbeide, og har jeg lov til å jobbe overtid?
Ved turnusarbeid og overtidsarbeid gjelder det samme
regelverket for lærlinger som for andre arbeidstakere.
Regelverket skiller mellom personer over eller under 18
år, og det er ingen spesielle regler for lærlinger.
For lærlinger og lærekandidater over 18 år gjelder de
samme reglene som for vanlige arbeidstakere. Reglene
er fastsatt i arbeidsmiljøloven kapittel 10, og nattarbeid
er omtalt spesielt i § 10-11.
Lærlinger og lærekandidater under 18 år kommer inn
under regelen om at arbeidsdagen skal være i
tidsrommet mellom klokka 0600 og klokka 2300. Det vil
si at du ikke har lov til å arbeide før klokka 0600 om
morgenen og etter klokka 2300 om kvelden. For
lærlinger og lærekandidater innen hotell- og
restaurantbransjen er regelen at de likevel kan arbeide til
klokka 0100 om natta.
Egentlig har ingen lærling eller lærekandidat under 18 år
lov til å arbeide overtid. Du kan riktignok arbeide inntil
åtte timer per dag, men likevel ikke mer enn 40 timer per
uke. Det vil i praksis si at du nesten ikke kan arbeide
overtid.
Hvis du har spørsmål om dette, kan du spørre faglig
leder i bedriften, eller eventuelt fagforeningen.
Hvor mye får jeg i lønn?
Læretiden er i de fleste fag på to år. Teknisk sett regnes
det ene året som et opplæringsår, og når du er under
opplæring, mottar du som regel ikke lønn. Det andre året
er et «verdiskapingsår», hvor du er produktiv for bedriften
og skal ha lønn for arbeidet du gjør. Du får derfor til
sammen én årslønn tilsvarende det en nyutdannet
fagarbeider får, men lønna fordeles over to år.
Lærlingen eller lærekandidaten vil i praksis ikke merke
noe klart skille mellom opplæringstiden og
verdiskapingstiden. Det fine med læretiden er at du lærer
samtidig som du gjør noe nyttig.
Mange lurer på hva lønna i læretiden vil bli, men det
kommer an på hvilket fag du arbeider i, og om du
og/eller bedriften er organisert eller ikke. Lønn for
lærlinger og lærekandidater er regulert av tariffavtaler
som omfatter alle organiserte i en bedrift med
tariffavtale. Mange bedrifter som ikke er medlem i noen
arbeidsgiverforening følger likevel de samme satsene.
Dersom heller ikke de ansatte har dannet noen
fagforening, kan arbeidsgiveren fritt avtale lønna med
den enkelte ansatte.
Fordelingen av lønna til lærlingen er ofte slik: 30 prosent
av lønna til en nyutdannet fagarbeider i det første
halvåret, 40 prosent i det andre halvåret, 50 prosent i det
tredje halvåret og 80 prosent i det siste halvåret av
læretiden.
En annen vanlig måte å lønne lærlinger på er å utbetale
40 prosent av faktisk begynnerlønn for fagarbeider i
bedriften første år, og 60 prosent andre år.
Andre bedrifter igjen betaler 50 prosent av en årslønn til
en nyutdannet fagarbeider gjennom hele læretiden.
Lærekandidater lønnes som regel på samme måten som
lærlinger, men da ut fra årslønnen til hjelpearbeidere eller
assistenter i stedet for fagarbeidere.
Hva skal jeg ha i lønn ved overtid?
Jobber du overtid i bedriften, har du rett til
overtidsbetaling. Hvilken betaling bedriften gir deg, vil
være noe forskjellig. Noen bedrifter lønner etter
lærlingtariff, slik at overtidsbetalingen beregnes ut fra
den timelønnen du ellers har. Andre bedrifter lønner etter
den tariffen ufaglært arbeidskraft har når de arbeider
overtid. Her finnes det ingen regel som sier hvilken
praktisering som er «riktig». Det viktigste er at det i
forkant av overtidsjobbingen blir avtalt hvilken
overtidslønn som skal betales.
Hva skal jeg lære?
For alle lærefag er det utarbeidet en egen læreplan. Med
fagfornyelsen som ble innført fra skoleåret 2020-21, ble
det laget nye læreplaner i alle fag, både fellesfag,
programfag og lærefag.
De nye læreplanene ser annerledes ut enn tidligere og
har fått en ny struktur og inneholder følgende kapitler:
- Om faget (fagets relevans og sentrale verdier,
kjerneelementer, tverrfaglige tema og grunnleggende
ferdigheter)
- Kompetansemål og vurdering
- Vurderingsordning
I tillegg til læreplaner i fag, er det også vedtatt en
overordnet del og verdier og prinsipper for opplæringen. I
overordnet del er det satt opp tre tverrfaglige temaer
(folkehelse og livsmestring, demokrati og
medborgerskap og bærekraftig utvikling). Den
overordnede delen skal integreres i fagene der hvor det
er relevant.
I hver enkelt læreplan er det kompetansemål som
beskriver hva lærlingen skal kunne etter endt
læretid/opplæring. I tillegg til å slå fast hva lærlingene
skal kunne, inneholder også læreplanene detaljert
beskrivelse av både planleggingen, gjennomføringen og
evalueringen av opplæringen og de ulike
arbeidsoppgavene lærlingen skal kunne utføre. Det er
også viktig å kunne dokumentere egen opplæring.
Læreplanverket har vært under utvikling de senere årene.
Innenfor yrkesfag skal Fagfornyelsen bidra til at du og vi
som samfunn har et godt grunnlag for å møte
utfordringene i dagens arbeidsliv og håndtere de
omstillinger som framtiden vil kreve. Fagfornyelsen på
yrkesfaglig område bygger på ny fastsatt yrkesfaglig
tilbudsstruktur, ny overordnet del for læreplanverket og
retningslinjer for utforming av læreplaner for fag. Målet
er at opplæringen skal få et innhold som er relevant for
deg og for arbeidslivets behov. Det du skal lære, skal
være tilpasset det arbeidslivet du møter. Dette kommer
blant annet til syne i tydeligere prioriteringer og
tydeligere progresjon. Fagfornyelsen skal styrke
utviklingen av din dybdelæring og forståelse i yrkesfag.
Dette innebærer at du gradvis skal utvikle kunnskap og
varig forståelse av begreper, metoder og sammenhenger
i faget og mellom fagområder. Dette innebærer også at
du bør reflektere over egen læring og bruke det du har
lært på ulike måter i kjente og ukjente situasjoner, alene
eller samen med andre. Kjerneelementene i yrkesfagene
beskriver sluttkompetansen for lærefagene og skal gi
retning for prioriteringer i fagene og grunnlag for
kompetansemål på Vg1, Vg2 og Vg3. Det er tre
tverrfaglige temaer som er gjennomgående: demokrati
og medborgerskap, bærekraftig utvikling og folkehelse
og livsmestring. De fleste fag har perspektiver mot ett
eller flere av disse temaene.
Siden samfunnet endrer seg raskt, må det man lærer
være relevant og framtidsrettet. Læreplanene er derfor
endret slik at kompetansen elevene utvikler, skal kunne
brukes også på områder som i dag er ukjent.
endret slik at kompetansen elevene utvikler, skal kunne
Det å lære er vesentlig i de nye læreplanene fordi det gir
grunnlag for læring gjennom hele livet.
Læreplanen for faget ditt beskriver den kompetansen du
skal ha etter avsluttet opplæring. Læreplanen skal blant
annet benyttes til:
- å utforme en intern plan for opplæringen
- jevnlig vurdering av lærlingens arbeid og måloppnåelse
- halvårsvurdering og halvårssamtale
Skal jeg dokumentere opplæringen min, eventuelt føre logg over arbeidet jeg gjør?
Det er viktig både for deg selv og for lærebedriften at det
brukes et dokumentasjonssystem for opplæringen.
Dette er viktig, fordi det blir lettere å se at du utvikler deg
faglig, og samtidig lettere å se hva du mangler
opplæring i. Oppgavene du arbeider med i lærebedriften
kan bl.a. velges ut fra dette. Les mer om vurdering og
dokumentasjon i kapittel 2.
Det finnes mange systemer en kan bruke for å
dokumentere opplæringen. I noen bedrifter ønsker faglig
leder at lærlingen skriver logg. Mange bransjer har
utviklet egne systemer for dokumentasjon av
opplæringen.
Lærebedrift og lærling eller lærekandidat må ha en
dialog om hvordan dokumentasjon av opplæringen skal
foregå.
Mange lærebedrifter velger å gjennomføre
øvingsoppgaver hvert halvår. Prøven legges opp som en
liten fagprøve, tilpasset lærlingens nivå. Her må
lærlingen både planlegge, gjennomføre samt vurdere og
dokumentere hva som er gjort. Samtidig må lærlingen
reflektere over egen innsats i arbeidet.
Det er viktig at du følger med og deltar i dokumentasjon
av opplæringen slik at du skal være sikker på at du får
opplæring i alt du trenger å lære før fag-/svenneprøven.
Et godt dokumentasjonssystem vil være gull verdt for
deg når du skal søke jobb etter læreforholdet. Ta det
med og vis det frem for aktuelle lærebedrifter!
Dokumentasjonen kan i tillegg være et godt hjelpemiddel
for deg selv når du skal avlegge fag-/svenneprøven eller
kompetanseprøven. Da har du nemlig lov til å bruke den!
Det er viktig at dokumentasjonsordningen som brukes
også inneholder vurdering av arbeidet du gjør som
lærling. Som lærling får du helt sikkert mange
tilbakemeldinger på arbeidet du gjør - sannsynligvis hver
eneste dag. I tillegg skal du ha en formell samtale - en
lærlingsamtale - minst hvert halvår. Her skal både
faglige spørsmål og andre viktige forhold rundt deg og
din situasjon på arbeidsplassen være tema. Slike tema
kan for eksempel være trivsel, innsatsen din for å lære,
motivasjon, forholdene på arbeidsplassen og samarbeid
med kolleger.
Mange bedrifter krever at lærlingene og lærekandidatene
fører en enkel logg, og at de jobber med
dokumentasjonen til bestemte tider.
Kan jeg få militærtjenesten utsatt?
Ja, du har krav på å få militærtjenesten utsatt fordi du er
under opplæring når du er lærling eller lærekandidat. Når du søker om utsettelse, må du legge ved kopi av lærekontrakten som dokumentasjon. Her står det bl.a. når du er ferdig med læretiden. For mer informasjon: forsvaret.no
Hvem skal holde meg med arbeidstøy og verktøy?
Det er ulike avtaler i arbeidslivet som gir regler for hvem
som skal holde deg med arbeidstøy og verktøy. Det er
vanlig at arbeidsgiver holder deg med verktøy. I de fleste
tilfeller holder også arbeidsplassen deg med arbeidstøy.
Dette spør du om på arbeidsplassen hvis du mangler
informasjon. Du kan også undersøke med fagforeningen
hvilke avtaler som gjelder i bedriften du er lærling i.
Arbeidsgiveren skal sørge for at nødvendig verneutstyr er
tilgjengelig. Her har du som lærling en viktig plikt ¿
nemlig å bruke verneutstyret som kreves til forskjellige
oppdrag. Sikkerhet på arbeidsplassen er viktig, og både
lærlinger og andre arbeidstakere skal medvirke til å
hindre ulykker og helseskader. Det er viktig at du setter
deg inn i, og overholder reglene som arbeidsplassen har
for helse, miljø og sikkerhet (HMS). For lærlingene er
HMS et viktig område. Det er i læretiden og i det første
møtet med arbeidslivet at mange vaner dannes. Det
lærlingen blir vant til i læretiden, tar han eller hun
antakelig med seg i sitt fremtidige yrkesaktive liv. Både
lærebedrift og lærlingen selv bør være bevisst på dette.
I større bedrifter skal det være et verneombud.
Verneombudet har et spesielt ansvar for sikkerhet og
vernearbeid på arbeidsplassen. Du kan spørre
verneombudet dersom det er noe du lurer på om
sikkerhet på arbeidsplassen.
Rådgiving om utdannings- og yrkesvalg
Kommunen og fylkeskommunen skal sørgje for at elevar
i grunnskolen og i den vidaregåande opplæringa får den
rådgivinga som dei treng om utdannings- og yrkesval.
Elevane skal få rådgiving på den skolen dei går på, og
individuelt dersom dei ønskjer det.
Fylkeskommunen skal sørgje for at dei som har læretid i
bedrift, har tilgang til rådgiving om utdannings- og
yrkesvalg
Kan jeg få hjelp fra pedagogisk-psykologisk tjeneste?
Som lærling og lærekandidat har du rett til å få hjelp fra
denne tjenesten, på samme måte som når du var elev i
skolen. Pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT) kan
hjelpe deg på forskjellige måter. Her kan du få samtaler
med kyndige fagpersoner rundt vanskelige spørsmål,
eller PPT kan hjelpe deg til å finne frem til den rette
samtalepartneren. Dersom det er behov for det, kan
lærlinger og lærekandidater få hjelp fra PPT til å få
tilrettelagt opplæring på arbeidsplassen. I enkelte
tilfeller kan også PPT hjelpe til dersom det skulle bli
problemer mellom deg og lærebedriften. Du kan også få
hjelp fra PPT hvis du har fullført et yrkesfaglig
utdanningsprogram, men har fått karakteren 1 i
standpunktkarakter i inntil to fellesfag. Dersom du skal
søke om unntak fra kravet om bestått i inntil to fellesfag,
trenger du en sakkyndig vurdering fra PPT.
Som lærekandidat kan du få hjelp til tilrettelegging og
spesialundervisning i din lærebedrift dersom du har
behov for det. PP-tjenesten utarbeider da en sakkyndig
vurdering om behovet for spesialundervisning i
lærebedrift. PP-tjenesten kan også bidra med å
utarbeide nødvendig dokumentasjon for å hjelpe deg
med tilrettelegging på kompetanseprøven. For kontakt
med PP-tjenesten rettes en henvendelse til
fylkeskommunen.
Har jeg krav på fri til organisasjonsarbeid?
Dersom du ønsker å organisere deg i en fagforening, kan
du kontakte tillitsvalgte i bedriften, eller du kan ringe LO
eller YS. Se adresser og telefonnummer på
omslagssidene i boka. Særlig i større bedrifter er det
vanlig at lærlingene og lærekandidatene melder seg inn i
fagforeningen.
Du har den samme retten til å få fri for å drive
organisasjonsarbeid som de andre arbeidstakerne i
bedriften. Tariffavtalene gir nærmere regler for dette
også. Fagforeningene har en viktig oppgave på
arbeidsplassen. Du kan være med på å påvirke bedriften
du jobber i dersom du organiserer deg i en fagforening.
dokumentere opplæringen. I noen bedrifter ønsker faglig
leder at lærlingen skriver logg. Mange bransjer har
utviklet egne systemer for dokumentasjon av
opplæringen.
Lærebedrift og lærling eller lærekandidat må ha en
dialog om hvordan dokumentasjon av opplæringen skal
foregå.
Mange lærebedrifter velger å gjennomføre
øvingsoppgaver hvert halvår. Prøven legges opp som en
liten fagprøve, tilpasset lærlingens nivå. Her må
lærlingen både planlegge, gjennomføre samt vurdere og
dokumentere hva som er gjort. Samtidig må lærlingen
reflektere over egen innsats i arbeidet.
Det er viktig at du følger med og deltar i dokumentasjon
av opplæringen slik at du skal være sikker på at du får
opplæring i alt du trenger å lære før fag-/svenneprøven.
Et godt dokumentasjonssystem vil være gull verdt for
deg når du skal søke jobb etter læreforholdet. Ta det
med og vis det frem for aktuelle lærebedrifter!
Dokumentasjonen kan i tillegg være et godt hjelpemiddel
for deg selv når du skal avlegge fag-/svenneprøven eller
kompetanseprøven. Da har du nemlig lov til å bruke den!
Det er viktig at dokumentasjonsordningen som brukes
også inneholder vurdering av arbeidet du gjør som
lærling. Som lærling får du helt sikkert mange
tilbakemeldinger på arbeidet du gjør - sannsynligvis hver
eneste dag. I tillegg skal du ha en formell samtale - en
lærlingsamtale - minst hvert halvår. Her skal både
faglige spørsmål og andre viktige forhold rundt deg og
din situasjon på arbeidsplassen være tema. Slike tema
kan for eksempel være trivsel, innsatsen din for å lære,
motivasjon, forholdene på arbeidsplassen og samarbeid
med kolleger.
Mange bedrifter krever at lærlingene og lærekandidatene
fører en enkel logg, og at de jobber med
dokumentasjonen til bestemte tider.
Kan jeg få militærtjenesten utsatt?
Ja, du har krav på å få militærtjenesten utsatt fordi du er
under opplæring når du er lærling eller lærekandidat. Når
du søker om utsettelse, må du legge ved kopi av
lærekontrakten som dokumentasjon. Her står det bl.a.
når du er ferdig med læretiden. For mer informasjon:
forsvaret.no
Hvem kan jeg få hjelp av dersom det oppstår problemer i læreforholdet?
Hvis noe blir problematisk for deg i bedriften der du er
lærling, må du først forsøke å ta dette opp med faglig
leder og representant for de ansatte. Dersom
lærekontrakten er inngått med et opplæringskontor, er
det viktig å kontakte daglig leder der. Hvis dette ikke
hjelper, må du ta kontakt med fagopplæringskontoret i
fylkeskommunen. Telefonnummer til alle
fagopplæringskontorene i landet står på omslagssidene
til denne boka. De ansatte ved fagopplæringskontoret er
gode samtalepartnere i en slik situasjon, og dere vil
sammen finne ut av hvordan din situasjon bør
håndteres.
De fleste fylkeskommunene har i tillegg egne elev- og
lærlingombud, som bl.a. er ansatt for å besvare
spørsmål om dine rettigheter og plikter, tale din sak eller
ved behov kunne fungere som brobygger mellom deg og
bedriften. Ombudet har taushetsplikt, og jobber stort
sett uavhengig av fagopplæringskontoret eller
fylkesadministrasjonen for øvrig. Du finner mer
informasjon om ordningen i ditt fylke ved å gå inn på
fylkeskommunens nettsider eller ved å kontakte fagopplæringskontoret.
Kontaktpersoner i læretiden
Elev-/ lærling- og mobbeombud
Elev- og lærlingombud skal sikre at rettighetene til elever, lærlinger og lærekandidater i videregående opplæring blir ivaretatt, med et spesielt fokus på et trygt og godt miljø. Dette gjelder også ungdom i oppfølgingstjenestens målgruppe.Mobbeombud skal bidra til at barn og elever får ivaretatt sine rettigheter til et trygt og godt miljø i barnehage og grunnskole.Mer om Elev-/ lærling- og mobbeombud
Oppfølgingstjenesten (OT)
Målgruppen til oppfølgingstjenesten (OT) er all ungdom i Vestfold mellom 15 og 21 år som ikke er i opplæring eller arbeid, men med rett til videregående opplæring. OT jobber også frafallsforebyggende med elever og lærlinger som står i fare for å avbryte utdanning
Pedagogisk-psykologisk tjeneste (PP-tjenesten)
Pedagogisk-psykologisk tjeneste (PP-tjenesten) har et bredt mandat og oppgavene er forankret i opplæringsloven § 5-6: PP-tjenesten skal hjelpe skolen i arbeidet med kompetanseutvikling og organisasjonsutvikling, for å legge opplæringa bedre til rette for elever med særskilte behov. PP-tjenesten skal sørge for at det blir utarbeidet sakkyndig vurdering i de tilfeller loven krever det. Mer om PPT
NAV
NAV kan være involvert i tilfeller av langvarig sykdom eller for de over 21 år. Kontaktpersoner NAV kontorene lærlinger og lærekandidater.docx i Tønsberg tlf. 33 34 40 00 Fag- og yrkesopplæring E-post: fagopplaring@vestfoldfylke.no
Sentralbord: 33 34 40 00 Åpningstider telefon: Mandag til fredag kl. 08.00-15.00 Hvem jobber i fag- og yrkesopplæringen?
Helserådgiver
Vestfold fylkeskommune var det første fylket i landet som etablerte en helserådgiverstilling for unge lærlinger.
Tilbudet gir et lavterskeltilbud for ungdom som søker samtalestøtte.
Kontakt: Synnove Storvollen | 905 79 116
Vanlig følelser eller psykisie plager?
Vanlige følelser og psykiske lidelser kan være vanskelige å skille. Her lærer du mer om forskjellene, og om når du bør søke hjelp: Vanlige følelser eller psykiske plager?
Hvordan kan jeg fullføre opplæringen selv om jeg har psykiske plager?
Ta kontakt med fagrådgiver i programområdet ditt, som sammen med deg, finner den tilretteleggingen som passer for deg og dine behov. Fag- og yrkesopplæring har mange muligheter til å hjelpe deg til å fullføre opplæringen din.
Hvem kan hjelpe meg hvis jeg er mye alene og kjenner på ensomhet?
Lærebedriften din kan hjelpe deg med å finne riktig tilhørighet på arbeidsplassen. Det er mange som kjenner på ensomhet og trenger hjelp til å finne sin plass. Det er viktig at du gir beskjed så raskt som mulig.
Hva kan jeg gjøre og hvem kan hjelpe meg hvis jeg havner i konflikter/blir uvenner?
De fleste konflikter handler om å bli misforstått eller misforstå andre. Det første du kan gjøre er å snakke om hvordan du har forstått situasjonen og være åpen for at andre kan forstå situasjonen på en annen måte.
Om du trenger hjelp til å løse pågående konflikter eller takle konflikter på en god måte kan du få hjelp til det. Ta kontakt med fagrådgiver i programområdet ditt.
Du kan lese om vennskap på ung.no
Hvem kan hjelpe meg hvis jeg ikke har det bra hjemme?
Kontakt rådgiver i programområdet ditt. Det er mange i fag- og yrkesopplæringsseksjonen som kan bistå deg, i tillegg til helserådgiver eller pp-rådgiver. De kan hjelpe deg og/eller gi deg råd om hva som kan være lurt å gjøre videre.
Du kan lese mer om problemer hjemme på ung.no
Hvordan kan jeg få hjelp til å takle sorg?
Sorg oppleves forskjellig fra person til person, så det er ingen riktig eller gal måte å sørge på. For å finne ut hva akkurat du trenger, anbefaler vi at du tar kontakt med helserådgiver eller pp-rådgiver.
Du kan lese mer om sorg og krise på ung.no
Hvem kan jeg snakke med om mobbing, vold, diskriminering, trakassering?
Det er nulltoleranse for mobbing, vold, diskriminaering og trakassering i opplæring. Hvis du opplever noe av dette på arbeidsplassen din det viktig å si ifra til fagrådgiver i programområdet ditt eller en annen voksen på arbeidsplassen som du stoler på. Da skal du få hjelp til å løse situasjonen. Du kan også ta kontakt med elev- og lærlingombudet.
Les om mobbing og rettigheter på Udir.no
Jeg trives ikke på arbeidsplassen min. Hva kan jeg gjøre?
Hvis du ikke har det bra på arbeidsplassen, er det viktig at du melder fra til fagrådgiver i programområdet ditt eller en annen voksen på arbeidsplassen som du stoler på. Sammen kan dere finne ut av hva du trenger og hva du kan gjøre.
Du kan lese mer om mobbing og rettigheter på Utdanningsdirektoratets nettsider
Jeg blir mobbet på arbeidsplassen. Hva kan jeg gjøre?
Alle lærlinger og lærekandidater har rett til å ha et trygt og godt arbeids- og opplæringsmiljø som fremmer helse, trivsel og læring.
Hvis du ikke har det bra på arbeidsplassen, er det viktig at du melder fra til fagrådgiver i programområdet ditt eller en annen voksen på arbeidsplassen som du stoler på. Da får du hjelp til å melde fra videre. Du kan også ta kontakt med elev- og lærlingombudet.
Du kan lese mer om mobbing og rettigheter på Utdanningsdirektoratets nettsider
Mobbing og konflikter
For deg som lærling er det arbeidsmiljølovens regler som gjelder, i tillegg til opplæringsloven i noen tilfeller.
Uønskede opplevelser på jobb. Hvem kan jeg snakke med?
Hvis du blir utsatt for mobbing, trakassering eller andre uønskede hendelser på arbeidsplassen, er det viktig at du sier i fra til noen du stoler på og som kan hjelpe deg til å melde fra videre.
Det er flere du kan kontakte for å få hjelp og råd, og det trenger ikke være noen i bedriften i første omgang. Du kan snakke med elev-, lærling og mobbeombudet, helserådgiver eller fagrådgiver i ditt programområde. På denne siden finner du kontaktinformasjon til disse.
Du kan lese mer om mobbing og dine rettigheter på Utdanningsdirektoratets nettsider.
På ung.no finner du også masse informasjon og gode råd.
Konflikter på jobb. Hva kan jeg gjøre?
Konflikter oppstår ofte gjennom misforståelser, og det er viktig å ta tak i konfliktene før de blir for store.
Dersom det oppstår konflikter i løpet av læretiden skal det kalles inn til et møte der du som lærling, fagopplæring og bedriften møtes for å snakke sammen. Målet med møtet er alltid å finne en løsning som bidrar til at du fullfører din opplæring.
Ta kontakt med din faglige leder, veileder i lærebedriften eller fagrådgiver i ditt programområde.
Hva skal jeg gjøre hvis jeg ser noen på arbeidsplassen som sliter?
For den som har det vanskelig kan det ofte bety mye bare at noen bryr seg. Spør gjerne om hvordan det går og hvordan de har det, så de opplever at de kan dele det vanskelige, om de vil.
Å bry seg om hverandre er viktig, ikke bare for den som går gjennom en vanskelig periode, men også for deg som står utenfor. Det er vondt å se at noen sliter, og om du er bekymret for andre så kan det også ha innvirkning på deg.
Dersom du syns det er utfordrende å ta kontakt med noen på arbeidsplassen, anbefaler vi at du snakker med helserådgiver. Sammen kan dere finne ut av hvordan du best mulig kan støtte kollegaen din.
På ung.no finner også god informasjon om hvordan du kan hjelpe en som har det vanskelig.
Motivasjon og engasjement
Motivasjon varierer i perioder for alle mennesker, og hvor engasjert du er kan derfor gå opp og ned. Det igjen kan ha betydning for hvordan kollegaene dine oppfatter deg på arbeidsplassen.
Dersom ting har kommet litt skjevt ut, er det mange som kan hjelpe med tips og triks for å komme ut av en uheldig periode.
Jeg mangler motivasjon. Hva kan jeg gjøre?
Hvordan du har det på jobb påvirker hvordan du har det ellers i livet, og ikke minst motsatt! Og det kan være forskjellige årsaker til at man til tider føler mangel på motivasjon.
Noen ganger henger det sammen med trivsel eller mangel på mestring.
Da bør du snakke med faglig leder/instruktør på arbeidsplassen din. Hen kan hjelpe deg både med det faglige og å finne din plass i det sosiale miljøet.
Det kan også henge sammen med hvordan du har det ellers i livet.
Ofte hjelper det da å bare snakke om det med en venn, kollega, forelder eller andre som er nevnt på denne siden, for å sortere litt i hodet og få overblikk. Mange ganger er det ikke så mye som skal til før man kommer ut av "startgropa".
Men andre ganger kan det henge sammen med fysisk eller psykisk sykdom.
Da er det gjerne fastlegen din du bør kontakte for å få hjelp til å finne årsaken. Fastleger kan også være gode støttespillere med teknikker for å endre tankesett, om det er det som skal til for å hjelpe deg videre. Ellers kan de også henvise deg videre til andre hjelpeinstanser, om du trenger det.
Dersom du ikke ønsker å oppsøke fastlege kan du også ta kontakt med helsestasjon for ungdom i din hjemkommune. Dette er gratis, og de kan gi deg gode tips og råd som passer for din situasjon. Ofte har de også en lege ansatt.
I alle tilfeller...
I fylkeskommunen er det også flere støttespillere som har i oppgave å veilede lærlinger og lærekandidater i bedrift. Du kan snakke med helserådgiver, fagrådgiver for ditt programområde, med karriereveiledere eller opplæringskontoret ditt. På denne siden finner du kontaktinformasjon til disse.
Det kan også være nyttig å av og til minne deg selv på målet med lærlingtiden, årsakene til at du valgte faget og de langvarige gevinstene ved å gjennomføre på en god måte🙂
Les mer om manglende motivasjon på nettsiden Er du skolelei?
Her er også tre tips til å motivere deg selv.
Jeg har fått tilbakemelding om at jeg viser for lite engasjement/tar for lite ansvar på jobb. Hva gjør jeg?
Det er noen ganger vanskelig å vite hva man kan eller ikke kan gjøre på en arbeidsplass, og det kan være lett å bli litt passiv. Det er å fint at du ønsker å se på hva du kan gjøre for å bidra mer!
Snakk gjerne først med faglig leder/instruktør. Dere kan sammen finne ut av hva bedriften og kollegaer ønsker og forventer av deg, og på hvilke områder det kan være "lov" for deg å ta initiativ selv.
Du kan også snakke med helserådgiver, fagrådgiver, karriereveileder eller opplæringskontoret ditt, som alle har god erfaring og mange tips i slike situasjoner. På denne siden finner du kontaktinformasjon til disse.
Jeg trives ikke på arbeidsplassen. Hvilke alternativer har jeg?
Dersom du ikke har det bra på arbeidsplassen er det viktig at du tar kontakt med noen for å snakke om hvorfor og hvilke alternativer som finnes for deg.
Du kan snakke med helserådgiver, fagrådgiver, karriereveileder eller opplæringskontoret ditt. På denne siden finner du kontaktinformasjon til disse.