KS2-rapporten som ble offentliggjort i det digitale møtet i Overordnet styringsgruppe (OSG) fredag, er den siste eksterne kvalitetssikringen av det nye veisystemet i Tønsberg-regionen. Rapporten anbefaler gjennomføring av Bypakke Tønsberg-regionen med optimaliseringstiltak.
«Bypakke Tønsberg har tilstrekkelig beslutningsgrunnlag for etterfølgende styring av prosjektet – Vi anbefaler gjennomføring»
- Fra KS2-konsulentenes presentasjon om Bypakke Tønsberg-regionen
Fylkesordfører Anne Strømøy åpnet OSG-møtet før prosjektsjef Nina Knutsen i Bypakke Tønsberg-regionen gikk gjennom KS2-rapporten.
– Foreløpig ser vi mange gode innspill og forslag i rapporten. Rapporten peker på ting vi tar med inn i det videre arbeidet med prosjektet, sa Knutsen.
Hovedfunnene - så langt
Prosjektsjefen oppsummerte rapporten slik:
- Det er bra at KS2-rapporten nå er levert. Rapporten anbefaler gjennomføring av bypakka med optimaliseringstiltak.
- Det har vært en positiv og lærerik prosess.
- Neste steg er dialog med Samferdselsdepartementet om videre prosess.
- Så langt ser vi gode innspill og anbefalinger i rapporten.
- Godt samsvar mellom funn i KS2 og lokale vedtak på bompenger.
- Erfaringspriser på bru som er benyttet i KS2-prosessen gir høyere kostnader, spesielt sammenlignet med det siste anslaget for ny fastlandsforbindelse. Dette må vi se på.
- Rapporten anbefaler flere optimaliseringstiltak for å redusere kostnader.
Flere tiltak er vurdert lokalt tidligere.
Konsulentenes oppdrag
KS2-konsulentenes oppdrag har vært å kvalitetssikre prosjektet. Både gjennomføringsmessig og finansiering, altså en KS2-rapport. Dette gjelder for alle offentlige prosjekter over 1 milliard. Konsulentene er hyret inn eksternt av Samferdselsdepartementet og Finansdepartementet. En KS2-rapport skal saumfare prosjektet. Konsulentene går gjennom konseptvalg og prosjektmål, kostnader og verdianalyse, transport- og finansieringsanalyse, organisering og styring, porteføljestyring, kontraktstrategi - kort sagt hele prosjektet for å finne forbedringspunkter.
Rapporten er det siste leddet i statens prosjektmodell som startet med en KVU, en konseptvalgutredning i 2014 og fortsatte med en konsekvensutredning (KS1).
Bypakke Tønsberg-regionen går nå i videre prosess med Samferdselsdepartementet før stortingsproposisjon. Planen er å levere en stortingsproposisjon og få stortingsvedtak i 2025.
OSG møtes igjen 19. november
Overordnet styringsgruppe ble enige om å møtes igjen 19. november.
Les mer om Overordnet styringsgruppe
Bypakkas presentasjon fra møtet
KS2-rapporten og vedlegg
KS2 Bypakke Tønsberg og Ny fastlandsforbindelse fra Færder 2024.pdf
Vedlegg A. Usikkerhetsanalyse KS2 Ny Fastlandsforbindelse .pdf
Vedlegg B. Verdianalyse Tønsberg.pdf
Vedlegg C. Dokumentoversikt KS2 Bypakke Tønsberg.pdf
Vedlegg D. Plan for porteføljestyring.pdf
Vedlegg E. Utvidet finansieringsanalyse.pdf
KS2-konsulentenes presentasjon
Se opptak av møtet: