no,ar,de,en,pl,so,is,fi,mk
80251

Foto: Illustrasjon/kart: Hans Christian Haraldsen Moen/Kommunekart

Kart merket med prosjekter det er søkt om tilskuddsmidler til å bygge via ordningen «tilskuddsordningen for klima- og miljøvennlig byutvikling og godfremkommelighet i fem byområder som ikke er omfattet av byvekstavtalene»

Prosjektene som ikke er bompengefinansiert - tilskuddsmidler

Publisert: 05.12.2025

Oppdatert: 05.12.2025 kl.08:45

Av: Hans Christian Haraldsen Moen

øksafjhlfhkjdfjøk

 

øksafjhlfhkjdfjøk

øksafjhlfhkjdfjøk

Fv. 3089 Amundrødveien - Niels Werringsvei til Fugleveien

Amundrødveien.020.jpeg

(På strekningen Niels Werringsvei - Fugleveien (merket rødt i kartet) er det behov for bedre løsninger for myke trafikanter). Illustrasjon Hans Christian Haraldsen Moen)

Behov:
Strekningen er en del av prosjektet FV. 428 Amundrødveien og Munkerekkeveien i
Bypakke Tønsberg-regionens portefølje som ikke er fullfinansiert. På strekningen Niels Werringsvei – Fugleveien er det behov for bedre tilrettelegging for myke trafikanter, samt fartsreduserende tiltak.

Tiltak:
Det er behov for fartsreduserende tiltak i Amundrødveien fra Nils Werringsvei til
Kjernåsveien. Det planlegges å etablere 6 fartshumper på strekningen. Dette tiltaket
vil også bidra til å hindre uønsket trafikklekkasje på lokalveinettet etter at ny fastlandsforbindelse og bomring er etablert.

Det mangler tilbud til myke trafikanter langs deler av Amundrødveien. Det foreligger
en ferdig reguleringsplan for fortau på østsiden av hovedveien på strekningen fra Kjernåsveien til Fugleveien. Videre er det behov for å sikre to gangfelt på strekningen hvor det er aktuelt med opphøyde og intensivbelyste gangfelt.

Busslomme for sydgående trafikk oppgraderes.

Type prosjekt: Sykkel/gange/trafikksikkerhetstiltak
Planstatus:Ferdig regulert
Fremdrift: Foreligger reguleringsplan. Bygging 2026.
Veieier/ansvar for prosjektet: Vestfold fylkeskommune
Lengde:
280 meter
Prisanslag: 
7,1 millioner kroner (2025-kroner)
Måloppnåelse: Tiltaket vil bedre forholdene for myke trafikanter samt øke trafikksikkerheten gjennom fartsreduserende tiltak for biltrafikken og sikring av krysningspunkt. Tiltaket ligger i nærheten til Labakken skole og vil bidra til en tryggere skolevei.

Stenmalveien, Midtløkken holdeplass

imageqdps4.png

(Ved holdeplassen utenfor Midtløkken (merket rødt i kartet) er det behov for bedre løsninger for myke trafikanter og kollektivavvikling). Illustrasjon Hans Christian Haraldsen Moen)

Behov:
Strekningen er en del av hovedakse nord med mange myke trafikanter. Det er behov
for å bedre forholdene for buss og myke trafikanter. Tiltakene ses i sammenheng med
øvrige infrastrukturtiltak gjennomført i forbindelse med etablering av nytt tinghus.

Tiltak:
Dagens busslomme bygges om til kantstopp. Dette tiltaket øker bussens fremkommelighet. Tiltaket er mindre arealkrevende enn en busslomme og gir rom for
gode løsninger for gående og syklende i bakkant av leskur og holdeplass.

På strekningen ned mot jernbanebommene etableres sykkelvei med fortau. Tiltaket
omfatter også oppgradering av tre krysningspunkt for myke trafikanter.

Type prosjekt: Sykkel/gange/trafikksikkerhetstiltak/kollektiv
Planstatus: Under regulert
Fremdrift:Reguleringsendring igangsatt. Bygging 2027.
Veieier/ansvar for prosjektet: Vestfold fylkeskommune
Lengde:
Om lag 170 meter anlegg for gående og syklende, ett kantstopp for buss og 3 gangfelt
Prisanslag: 
8 millioner kroner (2025-kroner)
Måloppnåelse: Tiltakene vil bedre forholdene for myke trafikanter gjennom å etablere separate anlegg for gående og syklende. Videre vil bussens fremkommelighet bedres gjennom etablering av kantstopp. Strekningen er en del av en sentral innfart fra nord til Tønsberg med mange gående og syklende, samt høyfrekvente pendelruter for buss.
Utbedring av gangfelt bidrar til økt trafikksikkerhet i et område med mye biltrafikk.

Tønsberg sentrum - fortau fra Stenmalveien til Burmastien

Tønsberg sentrum - fortau fra Stenmalveien til Burmastien.jpeg

(Ny gangvei fra Burmastien til Stenmalveien (merket rødt i kartet). Illustrasjon Hans Christian Haraldsen Moen)

Behov:
Tønsberg stasjon er oppgradert med fire tog i timen fra 2026. Flest tog vil gå fra det
østre sporet, noe som aktualiserer behovet for å styrke gangadkomsten til stasjonen
fra øst.

I forbindelse med bygging av nytt tinghuset skal det opparbeides trapp som
muliggjør etablering av snarvei fra Stenmalveien (busstopp), men det er ikke avsatt
ressurser til å planlegg og opparbeide en trafikksikker fortau/snarvei.

Tiltak:
Prosjektere og etablere fortau/gangakse mellom Stenmalveien og Burmastien (Tønsberg stasjon).

Type prosjekt: Gange
Planstatus: Delvis regulert, reguleringsendring iverksatt
Fremdrift:Prosjektering 2026 og bygging 2027.
Veieier/ansvar for prosjektet: Vestfold fylkeskommune
Lengde:
100 meter
Prisanslag: 2 millioner kroner (2025-kroner)
Måloppnåelse: Tiltaket bidrar til et finmasket gangnett mot Tønsberg stasjon, som gjør det attraktivt å ta buss eller gå til Tønsberg stasjon.

 

 



 

 

 

 

 

Om tilskuddsmidler

Tilskuddsordningen for Klima- og miljøvennlig byutvikling og god framkommelighet i mindre byområder, er en søknadsbasert ordning der fem aktuelle byområder kan søke om fireårige avtaler hvis de oppfyller gitte kriterier. Tønsbergregionen er en av disse.

Formålet med tilskuddsordningen er å legge til rette for en klima- og miljøvennlig byutvikling og god framkommelighet ved å styrke satsingen på kollektivtransport, sykling og gange i mindre byområder som ikke har byvekstavtaler.

Nullvekstmålet for persontransport med bil er det overordnede målet for tilskuddsordningen.

For å få tilskudd må byområdet ha en bypakke som er behandlet i Stortinget og bypakken skal ha en formalisert styringsmodell der alle partene er representert. 

Det kan søkes om tilskuddsmidler til:
• Mindre investeringer i gang- og sykkelveier samt kollektivtiltak, langs riks-, fylkes- og kommunal vei som bidrar til å nå nullvekstmålet.

• Tilskuddet skal ikke dekke utgifter som fylkeskommunen/kommunen får refundert som følge av merverdiavgiftskompensasjonsloven.

• Tilskuddet skal ikke gå til drift av kollektivtransport eller andre driftskostnader.

Tilskuddet skal inngå som statlig bidrag i bypakkene og skal komme som et tillegg til, og ikke til erstatning for, midler fra lokale myndigheter.

Fylkeskommunen kan, basert på vedtak i styringsgruppen, søke om tilskudd på vegne av partene i bypakka. Det er i utgangspunktet lagt opp til at det er mulig å søke om tilskudd på inntil 40 mill. pr byområde totalt for fireårsperioden. Det kan imidlertid være rom for søke om større beløp.

Publisert: 05.12.2025

Oppdatert: 05.12.2025 kl.08:45


Av: Hans Christian Haraldsen Moen