Demokratiopplæring

Lærerveileder – for økt samfunnsengasjement og praktisk demokratiopplæring ved videregående skoler.
1: Forberedelse til skoledebatter og valgtorg

Mål med øvelsen

Gi elevene kunnskap om politiske partier og vekke politisk engasjement

  • Aktuelle fag: Alle
  • Antall deltakere: Ubegrenset
  • Tid: 1-2 skoletimer før valgtorg + inntil 1 time etter valgtorg
  • Nødvendig utstyr: Mobiltelefoner eller PCer, tilgang på internett og nettadresser til valgomater

Se hele øvelsen

Se retningslinjer for skolevalg

2: Når og hvor kan jeg stemme?

Mål med øvelsen

Gi elevene grunnleggende praktisk kunnskap om valg  

  • Aktuelle fag: Alle
  • Antall deltakere: Ubegrenset
  • Tid: Lekse + eventuelt 10 minutter til refleksjon
  • Nødvendig utstyr: PC og internet

Se hele øvelsen

3: Gjennomføre valg

Mål med øvelsen

Gi elevene handlingskompetanse  i hvordan man gjennomfører et valg. Skape forståelse for hvordan valget foregår teknisk og beregne mandatfordeling  

  • Aktuelle fag: Alle, gjerne matematikk
  • Antall deltakere: En klasse eller hele skolen
  • Tid: Fra 15 minutter til en skoletime
  • Nødvendig utstyr: Stemmesedler. Få stemmesedler fra fylket eller last ned fra nett. Eventuelt bruk valglister til Tullestranda kommunestyre.

Se hele øvelsen

4: Fisketuren

Mål med øvelsen

Elevene får kunnskap om partienes ulike fordelingspolitikk  

  • Aktuelle fag: Alle
  • Antall deltakere: Inntil 30
  • Tid: En skoletime
  • Nødvendig utstyr: Oppgavetekst på papir eller skjerm, eventuelt pc med internett. Kan også visualiseres med 25 fyrstikker (representerer 25 kg fisk) og et ark til hver gruppe hvor navnene til personene i oppgaven stå.

Se hele øvelsen, inkludert kortfilmen "Fisketuren" med skuespillere fra Romerike folkehøgskole

5: Ta stilling

Mål med øvelsen

Elevene skal gjennom å reflektere over ulike påstander, gjøres oppmerksomme på egne meninger og kunne ta stilling til ulike problemstillinger. De skal kunne argumentere og debattere for hvorfor de har tatt dette standpunktet, lære respekt for andres standpunkter og ulike meninger, samt være åpne for at det er greit å endre mening dersom det kommer nye argumenter og saksopplysninger man ikke tidligere har vurdert eller vært klar over  

  • Aktuelle fag: Alle. Øvelsen kan tilpasses ved å lage nye påstander til ulike fag og forskjellige kompetansemål.
  • Antall deltakere: Inntil 30 personer
  • Tid: Fra 10 min til en skoletime
  • Nødvendig utstyr: Ingenting

Se hele øvelsen

6: Tema til diskusjon

Mål med øvelsen

Elevene skal diskutere ulike politiske spørsmål  

  • Aktuelle fag: Alle
  • Antall deltakere: En klasse
  • Tid: Fra ti minutter til en time, eller som hjemmeoppgaver
  • Nødvendig utstyr: Ingenting

Se hele øvelsen

7: Rettighetsplakat

Mål med øvelsen

Elevene skal diskutere ulike politiske spørsmål  

  • Aktuelle fag: Klassens time, elevråd, RLE, samfunnsfag
  • Antall deltakere: En klasse eller elevråd
  • Tid: En-to timer
  • Nødvendig utstyr: Post-it-lapper, tusjer og en vegg å henge lappene på, FNs barnekonvensjon, gjerne en barnevennlig utgave fra Barneombudet eller UNICEF, eller henvis til nettside

Se hele øvelsen

8: Fremtidsvisjon

Mål med øvelsen

Elevene får en fremgangsmåte for hvordan de kan tilnærme seg politikk og se hva som er relevant for dem.  

  • Aktuelle fag: Alle fag, inkludert kunst og håndverk, RLE
  • Antall deltakere: Fra en liten gruppe til hele skolen
  • Tid: Fra 10 minutter til 60 minutter (eller et prosjektarbeid)
  • Nødvendig utstyr: Avhenger av hvilken form man velger for presentasjonen

Se hele øvelsen

9: Demokrati = folkestyre?

Mål med øvelsen

Elevene skal øve seg i kritisk tenkning  

  • Aktuelle fag: Alle, spesielt norsk, samfunnsfag og religion
  • Antall deltakere: En klasse
  • Tid: En til to timer
  • Nødvendig utstyr: Forberedt undervisning om demokrati/lekse

Se hele øvelsen

10: Bak masken

Mål med øvelsen

Elevene skal bli oppmerksomme på falske påstander/ fakta  

  • Aktuelle fag: Alle
  • Antall deltakere: En klasse
  • Tid: En skoletime
  • Nødvendig utstyr: Ingenting

Se hele øvelsen

11: Sant eller usant

Mål med øvelsen

Kritisk tenkning. Elevene skal bli oppmerksomme på at noen medier og blogger presenterer falske påstander som fakta, eller at sannheten fordreies ved å gi den feilaktig overskrift/ ingress.  

  • Aktuelle fag: Alle, kan også fungere på engelsk
  • Antall deltakere: En klasse
  • Tid: En skoletime
  • Nødvendig utstyr: PC/nettbrett, fire røde kort, fire gule kort og fire grønne kort

Se hele øvelsen

12: Kartlegge kandidater

Mål med øvelsen

Elevene skal vurdere om valglister og om maktposisjoner i samfunnet er likestilte i forhold til kjønn  

  • Aktuelle fag: Matte, samfunnsfag
  • Antall deltakere: En klasse
  • Tid: En time
  • Nødvendig utstyr: PC og tilgang til internett for å finne valglister

Se hele øvelsen

13: Kunst som politisk uttrykk

Mål med øvelsen

Elevene skal øve refleksjonsevne og trene på å uttrykke seg.  

  • Aktuelle fag: KRLE + kunst og håndverk, norsk, samfunnsfag, musikk, dans, drama Antall deltakere: En skoleklasse
  • Tid: Fra en time
  • Nødvendig utstyr: Presentasjon av politisk satire innen kunst, film, teater eller litteratur

Se hele øvelsen

14: Leserinnlegg

Mål med øvelsen

Retorikk  

  • Aktuelle fag: Kan brukes i mange fag, særlig norsk, samfunnsfag, RLE, engelsk, medier og kommunikasjon
  • Antall deltakere: Ubegrenset
  • Tid: Forberedelse på skolen + hjemmelekse + etterarbeid
  • Nødvendig utstyr: PC eller penn og papir

Se hele øvelsen

15: Partidebatt i klasserommet

Mål med øvelsen

Elevene skal øve på debatteknikk samt sette seg inn i de ulike partienes politikk og belyse temaer fra ulike synsvinkler. Øvelsen gir i tillegg kunnskap om debattregler og debattledelse.  

  • Aktuelle fag:
  • Antall deltakere: Fra ti elever til to skoleklasser
  • Tid: En skoletime til gjennomføring av debatt + forberedelse. Øvelsen kan gjennomføres etter valgtorg og skoledebatt, og brukes utenom valgår.
  • Nødvendig utstyr: Bord satt opp til paneldebatt, skilt som markerer hvilke partier som er representert og noe til å banke med for å markere at tiden er ute

Se hele øvelsen

16: Tullestranda kommunestyre

Mål med øvelsen

Elevene skal øve seg på debatteknikk  

  • Aktuelle fag: Samfunnsfag
  • Antall deltakere: 10-15, del gjerne klassen i to
  • Tid: Prosjektarbeid/hjemmelekse + to timer debatt = omtrent en skoledag

Se hele øvelsen

Om lærerveilederen

Øvelsene er formet slik at de kan brukes i flere fag, og slik at lærerne kan finne relevante øvelser enten de bare har noen minutter på slutten av en time, eller en hel dag til rådighet.

Øvelsene gir elevene trening i debatt, legger opp diskusjon av aktuelle temaer og gir innsikt i valgprosesser, demokrati og politikk.

Samlingen med øvelser ble utviklet av Ungdommens fylkesting i Hedmark, for tidligere Hedmark fylkeskommune, og brukt til å engasjere elevene i forkant av valgarrangementer i Hedmark og Buskerud. Disse tekstene er tilpasset av Akershus fylkeskommune til valget 2025 og kopiert av Vestfold fylkeskommune høsten 2025.

 

Publisert:

24.11.2025

Oppdatert:

24.11.2025 kl.13:36