Over 40 år siden de første planene
Tidslinjen finner du nederst i artikkelen.
Tønsbergpakken
Bypakke Tønsberg-regionen
Veien mot Bypakke Tønsberg-regionen - en tidslinje
1980-årene - en av de første veiplanene
I 1980-årene jobbes det frem en transportplan for Tønsberg-området. (Klipp fra Tønsbergs Blad april 1988)
1991 - transportplan vedtas
En transportplan for Tønsberg-distriktet blir vedtatt i 1991. Planen inneholder flere forslag til fastlandsforbindelse, men blir ikke gjennomført.
– … det er behov for nytt hovedveinett og planforslaget anbefaler ringvei gjennom tunnel fra Kjelle til Slagendalen og en tunnel/kulvert fra Svømmehallen mot Kjelle. I disse prosjektene inngår også en Presterødtunnel, ny Kanalbro, veiløsning på Teie og diverse utbedringer av hovedveinettet, skriver Tønsbergs Blad i juli (1991).
2000-tallet - store transportplaner vedtas
På slutten av 1990-tallet blir det tatt nye initiativ til transportløsninger. Høsten 2000 fattes lokale vedtak om å gjennomføre Tønsbergpakken fase 1 med bompengefinansiering.
2003 - Tønsbergpakken fase 1
Stortinget vedtar stortingsproposisjon for Tønsbergpakken fase 1 i januar.
2004 - Tønsbergpakken fase 2
Konsekvensutredning for Tønsbergpakken fase 2 blir ferdigstilt i oktober 2004.
2005 - Folkeavstemming
Folkeavstemming i juni 2005. Resultat: Nei til til fase 2 av Tønsbergpakken. Frodeåsen-tunnelen og nytt veisystem på Kilen bygges.
2010-2013 KVU gjennomføres
Konseptvalgutredning (KVU) for bypakke Tønsberg-regionen gjennomføres. KVU for Tønsberg blir omtalt i Nasjonal Transportplan (NTP). Hva er konseptvalgutredning (KVU)?: «(Prosjektets) konseptfase skal munne ut i en konseptvalgutredning (KVU). KVU-en skal beskrive problemet som tiltaket skal løse, hvilke fremtidige behov samfunnet vil ha og hvilke mål som skal oppnås med å gjennomføre tiltak. Minst tre forskjellige tiltak (…) skal vurderes og sammenlignes gjennom en samfunnsøkonomisk analyse». Det var denne prosessen som ble startet i 2010.
Les mer om KVU, NTP og bakgrunnen for Bypakke Tønsberg-regionen.
2014 - Konseptutvalgutredning ferdig - Bypakka i gang
Bypakke Tønsberg-regionen etableres. På initiativ fra Vestfold fylkeskommune ba Samferdselsdepartementet Statens vegvesen om å lage en konseptvalgutredning (KVU) for transportsystemet i Tønsberg-regionen i 2009. Den ble utarbeidet av Statens vegvesen Region sør, i samarbeid med Vestfold fylkeskommune og Tønsberg, Nøtterøy, Tjøme og Stokke kommuner. Konseptvalgutredningen ble ferdigstilt i november 2013. I april 2014 etableres fellesprosjektet, Bypakke Tønsberg-regionen, av kommunene og fylkeskommunen.
2015 - Samferdselsdepartementet går videre
Samferdselsdepartementet beslutter konseptutvalg for videre planlegging i oktober 2015. Planlegging av de ulike bypakkeprosjektene startes.
2017 - Gatebruksplan for Tønsberg vedtas
Bypakke Tønsberg-regionen har nådd en viktig milepæl da gatebruksplanen i Tønsberg sendes ut på høring fra Tønsberg bystyre 18. mai. Gatebruksplanen er det første planarbeidet som blir ferdigstilt i bypakka. Les mer gatebruksplanen for Tønsberg.
2018 - Kommunedelplan
Arbeidet med interkommunal kommunedelplan for gange-, sykkel og kollektiv startes.
2018 - Fastlandsforbindelsen vedtas
Partene i bypakka fatter ulike vedtak for ny fastlandsforbindelse i mai 2018. Kommunene vedtar senketunnel, fylkeskommunen vedtar bru. Forhandlingene ender på slutten av 2018, nærmere bestemt 28. desember, da partene blir enig om en intensjonsavtale. Kommunestyret i Færder og bystyret i Tønsberg vedtar deretter kommunedelplan for ny fastlandsforbindelse. Det endelige planvedtaket innebærer fastlandsforbindelse med bru fra Smørberg i Tønsberg kommune til Ramberg i Færder kommune.
Neste fase i planleggingen blir å utarbeide reguleringsplan som innebærer en ytterligere detaljering av tiltakene. Les intensjonsavtalen her
2019 - Kommunedelplan, gatebruksplan og reguleringsarbeid
Kommunedelplan for ny fastlandsforbindelse vedtas. Gatebruksplan for Teie vedtas. Reguleringsplanarbeid for ny fastlandsforbindelse startes.
2020 - Planleggingen starter
Brev om at nytt egenandelskrav også gjelder Bypakke Tønsberg-regionen gjør at planleggingen stopper i juni 2020.
2021 - Samferdselsministeren sier ja
Møte med Samferdselsminister Knut Arild Hareide i mars. Klarsignal for videre jobbing med egenandel lavere enn kravet i bompengeforliket. – Vi er ekstremt glade for at vi nå kommer videre. Dette er en stor dag for kommunene og for fylkeskommunen, sier fylkesordfører og leder av bypakkas overordnede styringsgruppe, Terje Riis-Johansen.
Selv om bypakkepartene ikke har klart å nå egenandelskravet helt, kunne departementet akseptere enn noe lavere egenandel. Les også artikkelen «Klarsignal for Bypakka».
I mai 2021 vedtar nedskalering og bestiller et arbeid for finne innsparingstiltak.
2022 - Omarbeidet reguleringsplan
Omarbeiding av reguleringsplan for ny fastlandsforbindelse starter.
2023 - Høringer og bompengeutredning
• Vårparten 2023: Reguleringsplan for fastlandsforbindelsen legges ut på høring. Les mer om høringen i denne artikkelen: https://www.vestfoldfylke.no/no/bypakke-tonsberg-regionen/aktuelt/planen-for-ny-fastlandsforbindelse-er-ute-pa-horing/
• Reguleringsplan for fastlandsforbindelsen til andregangsbehandling hos kommunestyrene og Fylkestinget.
• Interkommunal kommunedelplan for gange, sykkel og kollektiv revideres i 2023.
• Høsten 2023: Bompengeutredning og lokale vedtak for bypakke Tønsberg-regionen gjennomføres
2023 - Reguleringsplan og finansiering vedtatt
Reguleringsplan for fastlandsforbindelsen ble sluttbehandlet og vedtatt i kommunene i september 2023. Finansieringen ble vedtatt samtidig.
Både kostnadsanslaget for ny fastlandsforbindelse og bompengeberegningene oversendes til ekstern kvalitetssikring som utføres av en uavhengig tredjepart (KS2). Arbeidet med KS2-dokumentene startet høsten 2023.
2024 - senere behandling
Finansieringen av Bypakke Tønsberg-regionen kan tidligst behandles av Stortinget høsten 2024. Det blir klart at Stortinget ikke rekker å behandle saken før i 2025, blant annet fordi prosessen rundt KS2 tar minst ett år etter at de lokale vedtakene er gjort.
2026 - Byggestart 2025/26
Tidligst mulige byggestart for bypakkeprosjektene, inkludert ny fastlandsforbindelse blir satt til 2026. Anbefalt oppstart av bompengeinnkreving 2026 for å sikre lavest mulig rentebelastning og lavest mulig bomtakst. Delprosjektene starter antagelig i 2025.
2025-2039 - Byggestart
Tidligst åpning av ny fastlandsforbindelse er satt til 2032. Før den tid starter arbeidene med Hogsnesbakken og Semslinna som er delprosjekter i bypakka.
En rekke andre tiltak skal gjennomføres:
• Tiltak i Tønsberg sentrum og på Teie, samt andre lokalsentra
• En rekke gange-, sykkel- kollektivprosjekter, i tillegg til mange trafikksikkerhetstiltak.
• Mange andre delprosjekter