Reguleringsplanen for ny fastlandsforbindelse ble vedtatt i september i fjor. Når vedtaket kunngjøres, er det mulig å klage på vedtaket. Siden det er kommunene som vedtar reguleringsplanen, er det også de som får klagene. Tønsberg og Færder behandlet rundt tretti klager i januar. Alle ble avvist av kommunene. Ved avslag er det vanlig prosedyre at Statsforvalteren får oversendt klagene for endelig avgjørelse. Det er fordi Statsforvalteren er en uavhengig part, og klageinstans for saker i kommuner og fylkeskommuner.
Prosjektet fortsetter i mellomtiden
Mens Statsforvalter behandlet klagesakene, jobbet bypakke-organisasjonen videre. Det ble blant annet gjennomført et stort antall møter med grunneiere som blir direkte berørt av utbyggingen. I tillegg ble det i april lagt fram en politisk sak i fylkeskommunen for å forskuttere 60 millioner til en oppstart av grunnervervsprosessen. Dette for å kunne komme i gang med prosessen før endelig vedtak i Stortinget. Det totale grunnervervet er anslått til å være i størrelsesorden 300-350 millioner kroner. Grunnervervsprosesser tar tid, og det er derfor gunstig å kunne starte litt før stortingsbehandlingen. Politikerne er opptatt av at huseiere som har levd i en uavklart situasjon i lang tid, skal komme videre i prosessen med sin eiendom. Derfor ble det politisk flertall for å forskuttere midler slik at det er mulig å fortsette.
Inhabilitetsspørsmål hos Statsforvalter
Like etter at forskutteringen ble godkjent av Samferdselsdepartementet, kom det et brev fra Statsforvalteren i Vestfold og Telemark der de ber Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet å vurdere om det skal oppnevnes settestatsforvalter. Departementet bestemte raskt at Statsforvalteren i Agder blir settestatsforvalter og tar dermed over klagebehandlingen for Vestfold og Telemark. Dette skjedde fordi Statsforvalteren i Vestfold og Telemark ba om en inhabilitetsvurdering av embetets rolle i prosessen rundt valg av fastlandsforbindelse. Foreløpige signaler er at det er omtrent fire måneders saksbehandlingstid hos Agder. Nå er det opp til Statsforvalteren i Agder å ta endelig avgjørelse i saken.
Grunnerverv
I lengre tid har Færder og Tønsberg hatt tilbud om tidlig innløsning av boliger som må erverves i forbindelse med fastlandsforbindelsen. Dette har vært et tilbud for de som ønsker å finne seg et nytt sted å bo før ordinært grunnerverv starter. Før ferien ble det altså satt av 60 millioner kroner til en forsiktig oppstart med ordinært grunnerverv. For å sikre framdrift, eller fordi at prosessene har kommet så langt at det er ugunstig å avbryte denne oppstarten, vil bypakka fortsette med noen få grunnervervs-saker. Dette til tross for at det er noe usikkerhet knyttet til klagebehandlingssaken hos Statsforvalteren. Dette gjelder altså noen veldig få eiendommer som de forskutterte fylkeskommunale midlene kan brukes til.
Tidsramme
Det er Stortinget som må gi sitt endelige klarsignal på at prosjektet kan finansieres med bompenger. Målet for Bypakke Tønsberg-regionen er å rekke behandling i Stortinget før sommerferien neste år. Om det som nå skjer kommer til å påvirke tidsplanen, er det for tidlig å si noe om. Foreløpig er det ingenting som er endret. I mellomtiden er det mange andre oppgaver å ta fatt i. KS2-prosessen kjøres for fullt, det jobbes mot oppstart av regulering på Semslinna og Hogsnesbakken. Det er også et stort behov for å styrke prosjektorganisasjonen for å forberede byggefasen. Dette arbeidet er også i gang.