Ivrige fylkespolitikere på jakt etter stillehavsøsters

Ivrige fylkespolitikere i vannet på jakt etter stillehavsøsters. Fra venstre; Cathrine Kleveland, Maja Foss Five, Mette Kalve og Elisabeth Holien. Foto: Kristian Ingdal

03.07.2020

12.02.2021 kl.11:52

Tidlig torsdags morgen troppet et knippe ivrige fylkespolitikere opp i Krogshavn i Langesund for å delta på østersdugnad.

Krogshavn er ett av de mest brukte friområdene i Langesund i Bamble kommune, og er på varme sommerdager fylt med barn, ungdom og voksne som søker en forfriskende dukkert og lek i strandkanten. Her går kyststien forbi og er et sentralt startpunkt for de som skal ha sin daglige trim og frisk luft. Dessverre er dette også et område stillehavsøstersen trives godt i, og den er vel etablert over hele området.

Plukking hjelper

«Østersdugnaden ble i sin tid initiert av fylkespolitikerne, og det er viktig at også vi støtter opp i kampen mot stillehavsøstersen», sier hovedutvalgsleder Maja Foss Five (A). Etter en kjapp innføring, konstaterer hun med glede at plukkingen som er utført på Krogshavn tidligere denne sesongen har hjulpet betraktelig. Det er så å si vanskelig å finne østers på selve strendene, men etter å ha lett litt i utkanten av en strand, hiver hun og resten av fylkespolitikerne seg over et område som ikke har blitt ryddet før.

Etter noen timers innsats har gjengen samlet inn over 80 kilo stillehavsøsters. Selv om det aldri er noen garanti for å ikke kutte seg på skarpe skjell, så er de alle sikre på at de har bidratt til at Krogshavn har blitt et enda tryggere sted å bade og oppholde seg på.

Dette er en folkedugnad, men alle kan få hjelp

Foss Five oppfordrer folk til å sette av litt tid i sommer for å trygge sitt nærmiljø ved å sikre trygge strender å bade på. Østersdugnaden bidrar til legge til rette for dette, og hun oppfordrer folk til å ta kontakt via www.østersdugnaden.no enten de trenger bistand til opplæring, lån av utstyr eller bortkjøring av plukket østers.

Mye er gjort, men mye gjenstår

Så langt er det plukket over 18 tonn fordelt på 160 strender i Vestfold og Telemark, noe som allerede er mer enn det som ble plukket i hele fjor. Det er fortsatt muligheter for på bidra i ditt nærmiljø, da Østersdugnaden tilbyr bistand helt ut august.