Klart for ny Østersdugnad

1. mai går startskuddet for årets østersdugnad, og alle som vil kan bidra! Foto: Marita Nilsen / Vestfold og Telemark fylkeskommune

Frank Tindvik

29.04.2021

29.04.2021 kl.14:15

1. mai går startskuddet for Østersdugnaden i Vestfold og Telemark 2021. Målet er at folkedugnaden skal bidra til å redusere fremveksten av den fremmede arten i alle kystkommunene i fylket.

Stillehavsøsters er en uønsket og fremmed art som har hatt en eksplosiv vekst langs kysten, og som har svært negativ innvirkning på både andre arter i havet og friluftsliv. For å begrense artens vekst, inviterer vi igjen til «Østersdugnaden», en folkedugnad hvor alle kan bidra til å fjerne stillehavsøsters fra kysten.

Plukkerekord i 2020

Gjennom Østersdugnaden kan alle som vil gi et bidrag til livet både under og over havoverflaten. I 2020 sørget plukking i regi av Østersdugnaden for at det ble plukket 30 161 kilo av de knivskarpe skjellene på 249 områder i fylket – en dobling fra året før.

Det ble plukket mer enn 30 tonn av de knivskarpe skjellene i Vestfold og Telemark i 2020. (foto: Marita Nilsen)

- Selv om mange dugnader ble avlyst i 2020 grunnet korona, var det mange som gjennomførte private plukkedugnader i små grupper, og vi gjennomførte mye plukking selv. Etter hvert som myndighetene lettet på smittevernstiltakene, ble det gjennomført flere og større plukkedugnader. Både hyttevel, lag, foreninger, organisasjoner og enkeltpersoner bidro til imponerende 329 plukkedugnader i 2020, forteller prosjektleder Kristian Ingdal i fylkeskommunen.

Prosjektet håper det blir mulig å invitere til flere dugnader denne sommeren, men det vil avhenge av smittesituasjonen og gjeldende tiltak.

Alle bidrag hjelper

- Vi blir allerede kontaktet av folk som er i gang med plukking. Selv om vi ikke klarer å komme stillehavsøstersen til livs, ser vi at all plukking hjelper. Det vil være et jevnlig behov for å fjerne østers der de kan gjøre skade, som på badestrender og i naturvernområder. forklarer nyansatt feltansvarlig i Østersdugnaden, Maren Elise Bonsaksen.

Innbyggere i alle kystkommunene oppfordres til å bidra i bekjempelse av stillehavsøsters på strender og badeområder i sine nærområder. Fra 1. mai kan alle registrere det de plukker på nettsiden østersdugnaden.no, hvor det også finnes nyttig informasjon om det meste rundt stillehavsøsters.

- Her kan publikum finne informasjon om mye ved stillehavsøsters, som plukkerutiner og matsikkerhet. Via et kart kan alle registrere det de plukker, få oversikt over innsamlingspunkter og områder som bør plukkes, og melde inn behov for henting av skjell, forteller Bonsaksen.

Risikabelt å spise selvplukkede skjell

Østersdugnaden er på forespørsel behjelpelige med opplæring, veiledning, utlån av nødvendig utstyr og henting av plukkede skjell. Koronasituasjonen vil legge føringer også på årets gjennomføring, og Østersdugnaden vil informere om hvilke regler og rutiner som gjelder for årets dugnader på sin Facebook-side.

Mange lurer på om det er trygt å spise selvplukket Stillehavsøsters, men det er en viss helserisiko forbundet med å spise arten. Mattilsynet anbefaler generelt at man ikke spiser selvplukkede skjell som ikke er testet for algegifter, bakterier og virus, og miljøgifter. For blåskjell, har Mattilsynet et blåskjellvarsel. Det finnes ikke noe tilsvarende for østers.

Følg Østersdugnaden på Facebook her