Nå kan du bidra til årets Østersdugnad

Bilde av østersplukking
Østersdugnaden engasjerer både fastboende og hyttefolk langs kysten av Vestfold og Telemark, her plukkedugnad på Veierland i Tønsberg Foto: Marita Nilsen

Frank Tindvik

29.04.2022

29.04.2022 kl.10:51

Våren er her, og dermed er det igjen klart for Østersdugnaden i Vestfold og Telemark. 1. mai går startskuddet for det som er en skikkelig folkedugnad for å bremse fremveksten av den sylskarpe stillehavsøstersen, som brer om seg i hele Skandinavia.

Stillehavsøsters er en uønsket og fremmed art som har hatt en eksplosiv vekst langs kysten på Østlandet. For å begrense artens vekst, etablerte fylkeskommunen og Statsforvalteren i Vestfold og Telemark sammen prosjektet Østersdugnaden i 2019, med mål om å redusere spredningen langs kysten av fylket. Prosjektet retter seg mot frivilling innsats blant fastboende og hyttefolk i fylket.

- Gjennom Østersdugnaden sprer vi informasjon om sikker plukking og håndtering av stillehavsøsters, og koordinerer og gjennomfører plukkedugnader og innsamling av plukkede skjell, forteller feltansvarlig for Østersdugnaden, Maren Bonsaksen ved Vestfold og Telemark fylkeskommune.

Viktig innsats for folk og fauna

For tredje år på rad er det ble det satt ny plukkerekord i 2021, og svært mange bidro i plukkearbeidet. Hele 35 tonn av den knivskarpe fremmedarten ble fjernet fra 136 områder, gjennom 199 plukkedugnader. Stillehavsøstersen har likevel kommet for å bli, så plukkingen er viktig.

- Dugnadsinnsatsen som blir lagt ned av enkeltpersoner, familier, lag/foreninger og organisasjoner er imponerende, og av stor betydning både for å sikre trygg tilgang til bade- og friluftsområder, og for trygge levekårene for andre arter som hører hjemme langs kysten vår, sier Bonsaken.

Stillehavøstersen kan gjøre stor skade på både to- og firbente med sine skjell som er skarpe som barberblader. (foto: Frank Tindvik)

Arten er også en såkalt økosystemforandrer, og forandrer strandsonen dramatisk. Tette bestander danner «tepper» av skjell, og utgjør en trussel mot andre arter som flatøsters og blåskjell, og kan legge seg som et lokk over viktige næringsområder for fugl.

- Vi har derfor også søkelys på viktige og sårbare naturområder, som nasjonalparker og andre verneområder. Her setter vi innsatsen i den minst sårbare tida for dyrelivet.

Flere åpne plukkedugnader

Østersdugnaden er opptatt av å legge til rette for alle som vil pukke, og tilbyr opplæring, utlån av utstyr og bortkjøring av plukket stillehavsøsters. Prosjektet organiserer flere innsamlingspunkter hvor alle kan levere skjell, og oversikt over hvor disse er kan sees i kart på nettsiden østersdugnaden.no. I år vil det også bli invitert til flere større, åpne plukkedugnader.

- Erfaringsmessig er slike dugnader både effektive og sosiale. Her vil alle som møter opp først få en kort innføring i sikker plukking, og få låne hansker, hakker og nett til transport. Støvler eller andre vanntette sko må man ha med seg selv, samt badetøy, våtdrakt eller liknende. Vi vil invitere og informere om disse dugnadene både på vår nettside og Facebook-side, forsikrer Bonsaksen.

Risikabelt å spise selvplukket østers

Mange lurer på om det er trygt å spise selvplukkede stillehavsøsters, men det er en viss helserisiko forbundet med å spise arten. De som høster til egen bruk, må derfor selv ta ansvar og nødvendige forholdsregler for å unngå å bli syke.

- Mattilsynet anbefaler at man ikke spiser selvplukkede østersskjell som ikke er testet for gifter, bakterier og virus. For blåskjell har Mattilsynet et blåskjellvarsel – men ikke for østers. Skjellene kan inneholde virus som kan gi diaré. Stillehavsøsters er sikrest å spise når man kjøper det fra en seriøs, kommersiell aktør, forklarer prosjektleder for Østersdugnaden, Kristian Ingdal i fylkeskommunen.

Østersdugnaden-teamet i Vestfold og Telemark fylkeskommune håper at mange også i år vil bidra i bekjempelsen av stillehavsøsters på strender og badeområder i sine nærområder. Fra 1. mai kan alle registrere det de plukker på nettsiden østersdugnaden.no.

- Her kan publikum finne informasjon om mye ved stillehavsøsters, plukkerutiner, matsikkerhet og åpne dugnader. Via et kart kan alle registrere det de plukker, få oversikt over innsamlingspunkter og områder som bør plukkes, og melde inn behov for henting av skjell, sier Ingdal.

Følg Østersdugnaden på Facebook her

Foreløpige planlagte åpne dugnader

• 26. juni kl. 11, Klopp i Tønsberg
  • 28. juni kl. 11, Fjærholmen i Tønsberg
  • 30. juni kl. 12, Fynsletta, Hvasser i Færder
  • 01. juli kl. 12, Vårnes, Melsom i Sandefjord
  • 02. juli, Kongshavn kl. 12 Hvervodden kl. 13, Veierland i Færder
  • 03. juli kl. 12, Sandodden i Tønsberg
  • 04. juli kl. 12, Skjellvika i Sandefjord
  • 07. juli kl. 14, Krogshavn i Bamle

Værforbehold. Følg med på Facebook og østersdugnaden.no for oppdateringer og flere dugnader.