Hvert år blir Fridthiov Oos’ pris delt ut til de beste eksamensbesvarelsene i nynorsk. Prisen har blitt delt ut i over 100 år, men siden det i år ikke blir avholdt skriftlig eksamen måtte det gjøres en vri. Løsningen ble en skrivekonkurranse i regi av Det Norske Samlaget, Framtida.no og Magasinett.no. I tillegg til heder og ære mottar vinnerene 5000kr hver. Fridthiov Oos’ legat blir styrt av styret for Ivar Aasens fond, og blant tidligere vinnere er nobelprisvinner Edvard Moser, og tidligere kringkastingssjef Einar Førde.
Nynorskrobot, trenger vi det?
Deltagerene kunne i år velge mellom tre ulike oppgaver. Celine valgte å skrive om nynorskroboten, som er utviklet av NTB og Nynorsk Pressekontor. Denne skal kunne oversette alle tekster til nynorsk og dermed gjøre nynorsk mer tilgjengelig, men er det bare positivt? Her var det flere problemstillinger å ta tak i for elevene og Celines oppgavesvar imponerte juryen:
«Det er ein tekst som på eksemplarisk vis drøftar emnet om nynorskroboten si rolle i skulen, som viser ulike sider ved denne viktige saka, og som tek tydeleg stilling til ei aktuell sak som opptek mange. Den har god og etterretteleg kjeldebruk og verkar solid på alle vis.»
-Juryens begrunnelse
Startet som en skoleoppgave
Mari Dittmann Solheim, som er Celine og 3STBs lærer i norsk, forteller at oppgaven var en del av temaet om norsk språk og hvilke utfordringer som er aktuelle i dag.
"Formålet var selvsagt å skrive på nynorsk, og jeg tilpasset temaet slik at det sammenfalt med konkurransen. Jeg håpet det ville være en ekstra motivasjonsfaktor at det faktisk var en mulighet til å vinne en ganske pen pengepremie dersom de la inn litt innsats. Elevene fikk dermed velge seg hvilken av oppgavene de ville besvare. De aller fleste valgte nettopp å skrive om nynorskroboten.
Jeg hadde i tillegg ansvar for to lærerstudenter i disse ukene, så de veiledet elevene både i klasserommet og ved et førsteutkast. Celine er en sterk skribent, så studentene var nokså imponert over førsteutkastet. Jeg syns det er flott at Celine, og klassen, kan oppleve at skriveferdighetene deres har verdi utenfor skolen og at de nettopp kan bruke dem til å uttrykke seg i samfunnet"
Her kan du lese Framtidens intervju med Celine.
Celines vinnerbesvarelse kan du lese her.
Gratulerer med prisen Celine!