no,ar,de,en,pl,so,is,fi,mk

Ny opplæringsmodell


Av:

Anne Enger Ulrichsen

Publisert:

17.12.2025

Oppdatert:

17.12.2025 kl.12:44

Kjære elever og foresatte

I dag onsdag 17. desember, vedtok Vestfold fylkesting en ny opplæringsmodell for ungdom som har behov for tilrettelegging utover det ordinære skoleløpet. De siste ukene har det vært mye oppmerksomhet rundt denne saken, og både vedtaket og omtale i media har skapt uro og mange spørsmål. Det er forståelig, og derfor ønsker jeg å informere dere om hva vedtaket i dagens fylkesting betyr for SMI, avdeling Melsom.    

I vedtaket har fylkestinget blant annet besluttet følgende:

  • Den nye opplæringsmodellen opprettes fra skoleåret 2026–2027.
  • Utdanningstilbudet ved SMI avdeling Melsom opprettholdes ut skoleåret 2026–2027.
  • Spørsmålet om hvordan tilbudet skal organiseres videre fra skoleåret 2027–2028, skal behandles i en egen politisk sak. Denne saken skal konkretisere nye løsninger for alternative opplæringsarenaer i Vestfold, og skal omfatte lokalisering, et pedagogisk og sosialt tilbud som er sammenliknbart med dagens tilbud for SMI-elevene, samt hvordan modellen skal tilrettelegge for teoretisk, praktisk og yrkesfaglig opplæring for ulike målgrupper.
  • Det er vedtatt at det skal sikres bred medvirkning fra elever, foresatte og ansatte i den videre prosessen.

Elever som i dag får opplæring ved SMI avdeling Melsom, skal fortsatt ivaretas på en trygg og god måte. Ingen elever mister sitt tilbud som følge av vedtaket, og opplæringen dere har startet på, skal fullføres. 

Det er også viktig å understreke at SMI sine lovpålagte oppgaver videreføres fullt ut. Dette gjelder opplæring for barn og unge i helseinstitusjoner og barneverninstitusjoner, i tråd med opplæringsloven. Disse oppgavene er ikke berørt av endringene som nå er vedtatt.

Når det gjelder SMI avdeling Melsom, handler vedtaket om hvordan tilbudet skal organiseres på sikt, ikke om å avslutte oppfølgingen av elever som allerede er her. Kompetansen, erfaringen og metodikken som er bygget opp ved SMI avdeling Melsom, er anerkjent som verdifull og skal tas med videre i arbeidet med nye løsninger for alternative opplæringsarenaer i Vestfold.

Den nye opplæringsmodellen skal fases inn over tid, og det vil komme overgangsordninger.

Vi vet at mange har spørsmål, og vi tar dem på alvor. Skolen vil fortsette å gi informasjon etter hvert som det kommer flere avklaringer, og vi oppfordrer dere til å ta kontakt med oss dersom dere er usikre eller trenger en samtale.

Vårt viktigste ansvar er elevenes trygghet, læring og mestring. Det står fast, også når vi står overfor endringer.  

 

Vennlig hilsen

Anne Enger Ulrichsen

Rektor SMI-skolen