Erasmus+
Melsom vgs har fått støtte fra EU sitt Erasmus+ program som skal bidra til å styrke den europeiske dimensjonen i læring og undervisning. I praksis betyr det at elever på Melsom vgs får en unik anledning til å reise til et annet land for å oppleve en annen kultur, et annet språk, bli kjent på tvers av landegrenser og få opplæring i et annet land som igjen beriker læringsutbyttet.
I beskrivelsen av Erasmus+-programmet vi er tildelt penger fra, står det: -Gjennom Erasmus+ kan barnehager, grunnskoler og videregående skoler samarbeide med europeiske samarbeidspartnere og søke støtte til å sende elever og ansatte på et læringsopphold i utlandet. Prosjektene skal bidra til å styrke den internasjonale dimensjonen i opplæringen og gi opplæringen økt kvalitet.
Valg av land og samarbeidspartnere
Målet med oppholdet var at vi skulle tilegne oss kunnskap om økologisk landbruk, tilleggsnæringer i landbruket og hest.
Vi valgte Tyskland, fordi dette er et land Norge importerer mange jordbruksprodukter fra og de ligger også i front teknologisk. Siden våren kommer ganske tidlig i Bayern, var dette også en fordel i forhold til landbrukspraksisen vi var på jakt etter. Kort reiseavstand var også en viktig faktor.
En av skolens tysklærere er fra Bayern. Dette var veldig nyttig da vi skulle finne samarbeidspartnere. Hun kom raskt i kontakt med interesserte aktører. En gruppe lærere og prosjektlederen reiste så i fjor nedover for å bli kjent med området og samarbeidspartnerne, slik at de kunne starte planleggingen av læringsoppholdet. De ble møtt med stor gjestfrihet og engasjement.
Samarbeidspartnere
Praksisarbeidet foregikk på følgende gårdsbruk:
Gerhard Huber i Truchtlaching. Her har de 85 melkekyr, biogassanlegg og driver med gårdsturisme. Huber er også tillitsvalgt for melkeprodusenter.
Gut Fasanenhöe i Chieming. Denne gården har 70 hester med ridehaller og gårdskafe. De driver også med gårdsturisme.
Martin Heilig i Surberg som driver økologisk landbruk med 50 melkekyr.
Konrad Berger, Kroneck i Grabenstätt som har 100 melkekyr og to melkeroboter.
Praksisarbeidet
Hver elev jobbet på to gårder. Fire dager på hver av dem. Praksistiden var fra 08.30-13.00 på hverdagene. Etter dette var det oppsummering av dagen, middag, egentid og kveldsmat. Noen ettermiddager var de på bedriftsbesøk. De besøkte blant annet en avl-stasjon for storfe og en produsent av landbruksmaskiner. I egentiden hadde elevene god tid til lekser, loggskriving, avslapping og sosiale aktiviteter. I helgene var de på utflukt til blant annet Salzburg og München. Noen var på fjelltur eller sightseeing i området. Andre besøkte BMW-museet.
Evaluering
I etterkant av oppholdet, skal mobilitetsprosjektet, som det kalles, evalueres opp mot Erasmus+ av alle som deltok. Dette gjøres i form av et spørreskjema der de svarer på alt fra informasjon, forberedelser og tilfredshet, til nytteverdi og europaforståelse. Denne evalueringen er ment som en kvalitetssikring. For å bli tildelt midler, må nemlig skolen oppfylle ganske mange krav.
Ut fra evalueringen deltakerne gir, vurderer skolen om det trengs å gjøres noen justeringer, før vi sender av gårde nye elever neste vår.