I regi av FN- sambandet skulle elevene gjennom rollespill lære om årsaker til radikalisering og voldelig ekstremisme. Elevene spilte representanter fra ulike land i Menneskerettighetsrådet med stor innlevelse. De aller fleste hadde også kledd seg «diplomataktig» i dress og drakt.
Et annet hovedmål med rollespillet var å øve representantene i argumentasjon og ulike forhandlingsstrategier samt treffe ulike tiltak mot voldelig ekstremisme. De to representantene fra FN-sambandet, Jonas Iversen og Kristin Flacké, ledet det hele og forklarte underveis så alt ble helt korrekt og alle prosedyrer ble fulgt. Tiltakene som representantene kom fram til, måtte sees i sammenheng med menneskerettighetene. Dessuten skulle tiltakene presenteres for de andre medlemslandene, forhandles om og til slutt stemmes over.
Spillet munnet ut i en resolusjon der Menneskerettighetsrådet kom fram til anbefalte tiltak til europeiske stater. Her var det mange elever som viste både engasjement, politisk klokskap og kunnskap - og evne til hestehandel!»