I 2017 så Innovasjonslinja dagens lys og 21.august var Innovasjonslinja en realitet. 25 spente elever skulle møte hverandre for første gang og engasjerte lærere formidlet ivrig hva dette året skulle inneholde.
På Innovasjonslinja får elevene stadig nye opplevelser. Ved å kombinere entreprenørskap, innovasjon og teknologi, får elevene mulighet til å tilegne seg kunnskap og erfaringer i tett dialog med næringslivet, for både i næringslivet og arbeidslivet er det avgjørende med gode kontakter og et sterkt nettverk. Det er elevene ved 1STB allerede godt i gang med blant annet gjennom utvekslingsprogrammet Erasmus +. Nå er et halvt år gått og her er et lite tilbakeblikk.
August
30. august dro vi på klassetur for å bli bedre kjent og for å finne ut hva innovasjon egentlig er. Vi startet derfor dagen på KS-besøkssenter, der vi lærte om demokratiske prosesser gjennom interaktive verktøy. Vi besøkte også Sopra Steria, ledende aktør i Europa innen digital tranformasjon og deres innovasjonslab på toppen av Postgirobygget. Der fikk elevene blant annet møte- og programmere roboten Pepper og vi fikk prøve Hololense, som er Microsoft sine AR-briller.
September
I september hadde vi en hel fagdag i norsk der vi jobbet med programmering og programmerte Micro:Bit. Dette er et programmeringsspråk basert på blokkprogrammering og elevene programmerte Micro:Bit til å utføre ulike oppgaver.
Oktober
Her programmerer elevene apper til ungdomsbedriftene sine med blokkprogrammering på code.org. Også dette foregikk i en fagdag i norsk. I uke 48 gjennomførte vi dessuten hour of code, der ungdomsskoleelever fikk gjennomføre en kodetime med Innovasjonselevene som veiledere.
På Nøtterøy vgs er vi opptatt av å ruste elevene for fremtiden. Det gjør vi på mange måter, men en av dem er at vi har engasjert elever som digitalpedagoger. Disse elevene får være med på arbeidsmøter om digitale lærebøker og andre digitale verktøy, men de får også være med på ulike konferanser. Digitalpedagogelevene deltok i oktober på konferansen Que Vadis. Her fikk de møte noen av de som har tenkt smart og tatt digitaliseringen et skritt videre. Kloke hoder som har tenkt «utenfor boksen».
November
Når temaet er fremtid, fornyelse og digitalisering i opplæringen er det avgjørende at de aller viktigste stemmene blir hørt - nemlig elevenes! Det sørget digitalpedagoger og innovasjonselevene Kristine Noemi Evensen og Kristian Høifødt for da de fortalte pedagoger og ledere fra hele Vestfold om hvordan de jobber digitalt på Nøtterøy vgs. I tillegg delte norsklærer Anne S. Lightfoot erfaringer med koding i norskfaget og OneNote som samhandlingsverktøy. Rektor Anita Eikeland Larsen snakket om profesjonsutvikling og hvordan man kan drive digitalt utviklingsarbeid i videregående skole.
Desember
I hele uke 49 var det InnoVisit 2017 med Assosciate Professor Sarah Cheah fra National University of Singapore Business School for elevene på Innovasjonslinja. Sarah veiledet og coachet våre innovasjonelever i 1STB om hvordan de burde arbeide videre med forretningsideene sine.
Januar
I uke 4 var vi vertskap for 25 elever fra samarbeidskolene i Danmark, Sverige, Lithauen, Østerrike og Italia. Denne uka ble en spennende uke som startet med norskkurs for de besøkende elevene, etterfulgt av innføring i koding med Micro:Bit, teambuildingøvelser med marshmallows-konkurranse og innovasjonscamp, der elevene komponerte matretter som skulle representere minst to land. I tillegg laget hver gruppe en reklamefilm for deres "restaurant". Vi avsluttet uka med en Oslotur til StartUpLab og Vitensenteret Teknisk museum, der vi kodet ubrukelige roboter med Micro:Bit.
I mars er det Innovasjonsklassen som skal ut å reise. Da går turen til Vilnius for nye opplevelser og erfaringer.
Februar
På Innovasjonslinja har vi et ekstra fokus på jenter og ledelse og jenter og teknologi. Derfor reiste alle jentene inn til UiO tirsdag 13.februar, for å få et innblikk i spennende studier og karrieremuligheter. På denne konferansen fikk vi se og høre NHO-sjef Kristin Skogen Lund, spilldesigner Martine Leonardsen fra Play Magnus, Lær Kidsa Koding og Ingeniører Uten Grenser Norge. Du får foredrag om NASA og CRISPR, kjemishow, tech-vlogging og en sofaprat med gode rollemodeller. Vi avsluttet dagen med en gründerprat på Pascals konditori med Pascal Dupuy og Younes, som fortalte oss om bedriften. Vi fikk selvfølgelig prøvesmake deilige makroner i alle regnbuens farger underveis.
Å ha fokus på teknologiforståelse er å ta fremtiden på alvor.
Dette er litt av hva vi har gjort på Innovasjonslinja hittil i år. I tillegg til det du nå har lest, jobber vi tverrfaglig i flere fag samtidig for at elevene skal lære i dybden. Vi har et særskilt fokus på teknologiforståelse og nytteverdien av teknologisk kompetanse. Derfor bruker vi utradisjonelle læringsmetoder med blant annet koding, interaktive undervisningsmetoder, sosiale medier og dataspill i undervisningen. I Entreprenørskap jobber elevene med ideutvikling, problemløsning, ledelse og etablering av bedrifter.
På Nøtterøy videregående skole har vi et stort fokus på digitale ferdigheter og digital kompetanse med OneNote i alle fag, interaktive tavler og fokus på hvordan elevene kan gå smart på skolen ved å blant annet styrke sin digitale kompetanse. Vi har lærere som er opptatt av Ed-Tech og å sørge for mestringsopplevelser, økt skolemotivasjon og bedre skoleprestasjoner for hver enkelt elev. Vi er glade for å være en del av en fylkeskommune som tar fremtiden på alvor – allerede i dag!
Hvis du vil vite mer om Innovasjonslinja, følg oss på FB og bloggen vår: Innovasjonsklassen.com