Hvordan foregår undervisningen?
Undervisningen består av hjemmearbeid med e-læring (omvendt undervisning) og påfølgende sanntidsundervisning (dvs. klasseroms- og grupperoms-undervisning) i et digitalt klasserom.
I hjemmearbeidet får eleven presentert lærestoff i e-læringen med video, tekst og/eller lydfiler. Læreren kan se hva elevene har gjort i hjemmearbeidet og kan tilpasse læringsarbeidet deretter for elevene, blant annet ved å la elevene sette ord på sin læring gjennom muntlig og skriftlig aktiviteter, for eksempel gruppearbeid og ved å la elevene jobbe på ulike fagnivåer.
Hjemmearbeid med påfølgende sanntidsundervisning gjentas to ganger pr. uke, som vist i figuren under (gjelder for et 5 timersfag). I tillegg får elevene flere fysiske samlinger (oppstart, realfagsamling/språkreise, kinesisk nyttårssamling), veiledning, fagsamtaler, og heldagsprøver vår og høst.
Se også videoen under for hvordan undervisningen gjennomføres
IKT-behov for elev
Elevene kan sitte enten hjemme, på sin lokaleskole, eller et annet egnet sted, hvor de trenger følgende utstyr:
- PC/Mac (anbefales)
- Hodetelefoner med mikrofon og USB-tilkobling (godt utstyr er veldig viktig)
- Webkamera (innebygd i PC/Mac eller eksternt kamera)
- God internetttilkobling
IKT-systemer og læringsressurser
- Digitalt klasserom: Adobe Connect
- Læringsplattform (LMS): Teams OneNote klassenotatblokk
- Andre verktøy: Microsoft365 (Word, Excel, PowerPoint, osv.)
- Digitale læringsressurser: Blan annet Campus Inkrement, AskStudio, Digilær.no, og egenutviklede ressurser.
Vi benytter programvaren Adobe Connect til sanntidsundervisning i digitalt klasserom. Programmet har gode funksjonalitet og er tilpasset nettundervisning.
For e-læring brukes blandt annet plattformen Campus Inkrement. Fagene matematikk R1 og R2, informasjonsteknologi, og fransk III bruker lærebøker i tillegg, enten papir- eller digitale bøker.
Forsering matematikk 1T benytter Digilær.no, som er Utdanningsdirektoratets egenutviklede e-læringsressurs.