Samarbeidsorgan for lærebedrifter (opplæringskontor) i Vestfold
Her er nettsiden til samarbeidsorganene i Vestfold
Du kan også følge siden til samarbeidsorganene på Facebook
Her er den offentlige listen over samarbeidsorgan for lærebedrifter i Vestfold
Hva skal til for å bli godkjent som samarbeidsorgan for lærebedrifter (opplæringskontor) ?
- Kriterier for godkjenning som samarbeidsorgan
For å bli godkjent som samarbeidsorgan må kravene i opplæringsforskriften § 6-18 og § 6-19 være oppfylt.
1) Registrering og vedtekter: Samarbeidsorganet skal ha vedtekter og være registrert i enhetsregisteret. Vedtektene skal som et minimum ha definert et relevant formål.
2) Styresammensetting: Samarbeidsorganet skal ha et styre med minst én representant for arbeidsgivere, minst én representant for arbeidstakere og minst én representant for elever, lærlinger, praksisbrevkandidater eller lærekandidater.
3) Avtale med samarbeidsbedrifter: Samarbeidsorganet skal utarbeide en skriftlig samarbeidsavtale med de bedriftene det samarbeider med. Avtalen skal beskrive hvilke oppgaver samarbeidsorganet utfører for bedriftene.
4) Samarbeidsorganet skal rapportere til fylkeskommunen om hvilke lærebedrifter det har avtale med og gi fylkeskommunen den informasjonen de ber om, slik at administrasjonen kan vurdere om godkjenning skal gis eller videreføres.
5) For å få godkjenning må samarbeidsorganet være vurdert av yrkesopplæringsnemnda som skal ta stilling til om samarbeidsorganet bidrar til å sikre kvaliteten i opplæringa. Dette kravet konkretiseres i punkt B under.
Tilleggskrav ved første gangs godkjenning:
6) Ved første gangs godkjenning skal samarbeidsorganet minst ha avtale med 3 lærebedrifter i Vestfold. Hvis samarbeidsorganet er godkjent i en annen fylkeskommune, er det tilstrekkelig med avtale med 1 samarbeidende lærebedrift i Vestfold.
- Vurdering av samarbeidsorganets bidrag til kvalitet i opplæringen
Trepartssamarbeidet i fag- og yrkesopplæringen er grunnpilaren for utdanning av faglærte i Norge. Arbeidslivets organisasjoner og myndighetene skal sammen komme frem til gode løsninger nasjonalt og lokalt. Ivaretakelse og videreutvikling av det gode samarbeidet mellom partene i Vestfold er avgjørende for å sikre kvalitet og gjennomføring i fag- og yrkesopplæringen slik at samfunnets og bedriftenes behov for kvalifiserte fagarbeidere dekkes. Samarbeidsorganene har en sentral rolle som representanter for lærebedriftene i den lokale dialogen med skoler og fylkeskommune om fagopplæring. Yrkesopplæringsnemnda er opptatt av at samarbeidsorganene ivaretar bedriftenes og arbeidslivets helhetlige interesser i fagopplæringen. På bakgrunn av en helhetlig vurdering av kriteriene vil yrkesopplæringsnemnda vurdere om samarbeidsorganet oppfyller lovkravet om å bidra til å sikre kvalitet i opplæringen:
I Vestfold fylkeskommune betyr å «bidra til kvalitet i opplæringen» å delta og bidra aktivt i aktivitetene i rutine for yrkesfagløpet. Hovedfokus i rutinen er samarbeid med de videregående skolene, sikre gode overganger og god oppstart/oppfølging av lærlinger i bedrift
1) Arbeids- og læringsmiljø: Samarbeidsorganet skal bistå og støtte sine samarbeidende lærebedrifter i deres arbeid med å sikre at de som har læretid i bedrift, får opplæring gjennom et godt arbeids- og læringsmiljø, og at hele læreplanen for faget dekkes.
2) Fullføring: Samarbeidsorganet skal sammen med eller på vegne av sine samarbeidende lærebedrifter bidra som kontaktpunkt for fylkeskommunen slik at lærlinger som mister læreplassen kan få en ny mulighet til å fullførte læretiden i en annen lærebedrift.
3) Gjennomføring av YFF og rekruttering av lærlinger til lærebedriftene: Sammen med eller på vegne av sine samarbeidende lærebedrifter skal samarbeidsorganet bidra som kontaktpunkt for gjennomføring av faget yrkesfaglig fordyping (YFF). Samarbeidsorganet skal bidra som kontaktpunkt mellom bedriftene og fylkeskommunen i arbeidet med å formidle søkere til læreplasser og bistå lærebedriftene med å rekruttere nye lærlinger.
4) Samarbeid med fylkeskommunen: Samarbeidsorganet skal bidra som kontaktpunkt overfor fylkeskommunen når det gjelder bedriftenes ansvar for arbeidet med opplæring og oppfølging av lærlinger, og følge opp rutine for yrkesfagløpet i Vestfold.
Du søker om å bli godkjent samarbeidsorgan i digitalt skjema:
Søk om å bli godkjent samarbeidsorgan
Tilpasset lærekandidatplan (TLKP)
Bygg og anleggsteknikk
BA-Anleggsgartnerfaget-Delmål-ANG03-02.docx
BA-Anleggsmaskinførerfaget-Delmål-AMF03-02.docx
BA-Asfaltfaget-Delmål-ASF03-02.docx
BA-Banemontørfaget-Delmål-BAN03-02.docx
BA-Betongfaget-Delmål-BET03-02.docx
BA-Brannforebygger-Delmål-BFB03-01.docx
BA-Brønn- og borefaget-Delmål-BRO03-02.docx
BA-Byggdrifterfaget-Delmål-BDR03-02.docx
BA-Byggmontasjefaget-Delmål-BYM03-01.docx
BA-Fjell- og bergverksfaget-Delmål-FJE03-03.docx
BA-Glassfaget-Delmål-GLA03-02.docx
BA-Industrimalerfaget-Delmål-IMF03-02.docx
BA-Isolatørfaget-Delmål-ISL03-01.docx
BA-Maler- og overflatetekn.faget-Delmål-MOT03-01.docx
BA-Murer- og flisleggerfaget-Delmål-MFF03-01.docx
BA-Renholdsoperatørfaget-Delmål-ROF03-01.docx
BA-Rørleggerfaget-Delmål-RLF03-02.docx
BA-Snekkerfaget-Delmål-SNE03-01.docx
BA-Steinfaget-Delmål-STE03-02.docx
BA-Stillasbyggerfaget-Delmål-SBF03-01.docx
BA-Tak- og membrantekkerfaget-Delmål-TAK03-02.docx
BA-Trelast- og limtreproduksjonsfaget-Delmål-TLT03-01.docx
BA-Tømrerfaget-Delmål-TMF03-02.docx
BA-Vei- og anleggsfaget-Delmål-VOA03-02.docx
BA-Veidrift- og veivedlikeholdsfaget-Delmål-VOV03-01.docx
BA-Ventilasjons- og blikkenslagerfaget-Delmål-VBL03-02.docx
Håndverk, design og produktutvikling.
DT-Blyglasshåndverkerfaget-Delmål-BLY03-02.docx
DT-Bunadtilvirkerfaget-Delmål-BUN03-02.docx
DT-Buntmakerfaget-Delmål-BNT03-02.docx
DT-Bøkkerfaget-Delmål-BKF03-02.docx
DT-Filigransølvsmedfaget-Delmål-FIL03-02.docx
DT-Forgyllerfaget-Delmål-FGY03-02.docx
DT-Gipsmakerfaget-Delmål-GIP03-02.docx
DT-Gjørtlerfaget-Delmål-GTL03-02.docx
DT-Glassblåserfaget-Delmål-GBF03-01.docx
DT-Gravørfaget-Delmål-GRF03-02.docx
DT-Gullsmedfaget-Delmål-GUL03-02.docx
DT-Herreskredderfaget-Delmål-HSK03-02.docx
DT-Horn-, bein- og metallduodji-Delmål-HMD03-02.docx
DT-Håndbokbinderfaget-Delmål-HBB03-02.docx
DT-Håndveverfaget-Delmål-HVF03-02.docx
DT-Keramikerfaget-Delmål-KER03-02.docx
DT-Kjole- og draktsyerfaget-Delmål-KJD03-02.docx
DT-Komposittbåtbyggerfaget-Delmål-KBB03-02.docx
DT-Kostymesyerfaget-Delmål-KST03-02.docx
DT-Kurvmakerfaget-Delmål-KRV03-02.docx
DT-Modistfaget-Delmål-MOD03-02.docx
DT-Møbelsnekkerfaget-Delmål-MSF03-02.docx
DT-Møbeltapetsererfaget-Delmål-MBT03-01.docx
DT-Orgelbyggerfaget-Delmål-ORG03-02.docx
DT-Repslagerfaget-Delmål-REP03-02.docx
DT-Salmakerfaget-Delmål-SAL03-02.docx
DT-Seilmakerfaget-Delmål-SEI03-02.docx
DT-Skinn- og pelsduodjifaget-Delmål-SPD03-02.docx
DT-Skomakerfaget-Delmål-SKO03-02.docx
DT-Smedfaget-Delmål-SME03-02.docx
DT-Strikkefaget-Delmål-STR03-02.docx
DT-Sølvsmedfaget-Delmål-SLV03-02.docx
DT-Taksidermistfaget-Delmål-TKS03-02.docx
DT-Tekstilduodjifaget-Delmål-TED03-02.docx
DT-Trebåtbyggerfaget-Delmål-TRB03-02.docx
DT-Tredreierfaget-Delmål-TDR03-02.docx
DT-Treduodjifaget-Delmål-TRD03-02.docx
DT-Treskjærerfaget-Delmål-TSK03-02.docx
DT-Ull- og garnduodjifaget-Delmål-VHD03-02.docx
DT-Urmakerfaget-Delmål-URM03-02.docx
Elektro og datateknologi
EL-Elektrikerfaget-Delmål-ELE03-03.docx
EL-Elektroreparatørfaget-Delmål-ERF03-02.docx
EL-Energimontørfaget-Delmål-EMO03-02.docx
EL-Energioperatørfaget-Delmål-EOP03-03.docx
EL-Fjernstyrte undervannsoperasjoner-Delmål-FUO03-02.docx
EL-Heismontørfaget-Delmål-HEI03-02.docx
EL-Kulde- og varmepumpetekn.faget-Delmål-KVP03-01.docx
EL-Låsesmedfaget-Delmål-LSM03-01.docx
EL-Optronikerfaget-Delmål-OPT03-02.docx
EL-Produksjonselektronikerfaget-Delmål-PRO03-02.docx
EL-Signalmontørfaget-Delmål-SIG03-02.docx
EL-Tavlemontørfaget-Delmål-TAV03-03.docx
EL-Telekommunikasjonsmontørfaget-Delmål-TEL03-02.docx
EL-Togelektrikerfaget-Delmål-TOG03-03.docx
EL-Ventilasjonsteknikkfaget-Delmål-VEN03-01.docx
EL-Viklerfaget-Delmål-VIK03-02.docx
Frisør, blomster, interiør og eksponeringsdesign
FD-Blomsterdekoratørfaget-Delmål-BLD03-03.docx
FD-Frisørfaget-Delmål-FRI03-02.docx
FD-Maskør- og parykkmakerfaget-Delmål-MPM03-02.docx
FD-Profileringsdesignfaget-Delmål-PFD03-02.docx
Helse- og oppvekstfag
HS-Aktivitørfaget-Delmål-AKT03-03.docx
HS-Ambulansefaget-Delmål-AMB03-02.docx
HS-Barne- og ungdomsarbeiderfaget-Delmål-BUA03-02.docx
HS-Helsearbeiderfaget-Delmål-HEA03-03.docx
HS-Ortopediteknikkfaget-Delmål-ORT03-02.docx
HS-Portørfaget-Delmål-POR03-02.docx
Informasjonsteknologi og medieproduksjon
IM-Innholdsproduksjonsfaget-Delmål-IHP03-01.docx
IM-IT-driftsfaget-Delmål-ITD03-01.docx
IM-IT-utviklerfaget-Delmål-IUV03-01.docx
IM-Mediedesignfaget-Delmål-MDF03-01.docx
IM-Medieteknikkfaget-Delmål-MET03-01.docx
Naturbruk
NA-Akvakulturfaget-Delmål-AKV03-02.docx
NA-Dyrefaget-Delmål-DYR03-01.docx
NA-Fiske og fangst-Delmål-FFA03-03.docx
NA-Gartnerfaget-Delmål-GAR03-02.docx
NA-Havbruksteknikkfaget-Delmål-HAV03-01.docx
NA-Hestefaget-Delmål-HST03-02.docx
NA-Hovslagerfaget-Delmål-HVS03-01.docx
NA-Reindriftsfaget-Delmål-REI03-02.docx
NA-Skogfaget-Delmål-SKF03-03.docx
Restaurant- og matfag
RM-Bakerfaget-Delmål-BAK03-02.docx
RM-Ernæringskokkfaget-Delmål-EKF03-01.docx
RM-Ferskvarehandlerfaget-Delmål-FVF03-01.docx
RM-Industriell matproduksjon-Delmål-IMP03-02.docx
RM-Kjøttskjærerfaget-Delmål-KSK03-02.docx
RM-Kokkfaget-Delmål-KOK03-02.docx
RM-Konditorfaget-Delmål-KON03-02.docx
RM-Pølsemakerfaget-Delmål-PMF03-02.docx
RM-Servitørfaget-Delmål-SER03-02.docx
RM-Sjømatproduksjon-Delmål-SMP03-02.docx
RM-Slakterfaget-Delmål-SLF03-02.docx
Salg, service og reiseliv
SR-Reiselivsfaget-Delmål-RLV03-02.docx
SR-Salgsfaget-Delmål-SLG03-02.docx
SR-Service- og administrasjonsfaget-Delmål-SOA03-01.docx
SR-Sikkerhetsfaget-Delmål-SIK03-02.docx
Teknologi- og industrifag
TP-Aluminiumskonstruksjonsfaget-Delmål-ALU03-02.docx
TP-Bilfaget, lette kjøretøy-Delmål-BMK03-03.docx
TP-Bilfaget, tunge kjøretøy-Delmål-BTK03-02.docx
TP-Billakkererfaget-Delmål-BLA03-02.docx
TP-Bilpleiefaget-Delmål-BIP03-01.docx
TP-Bilskadefaget-Delmål-BSK03-02.docx
TP-Boreoperatørfaget-Delmål-BOR03-02.docx
TP-Brønnfaget, elektriske kabeloperasjoner-Delmål-BRE03-02.docx
TP-Brønnfaget, havbunnsinstallasjoner-Delmål-BRH03-02.docx
TP-Brønnfaget, kveilerøroperasjoner-Delmål-BKV03-02.docx
TP-Brønnfaget, mekaniske kabeloperasjoner-Delmål-BRM03-02.docx
TP-Brønnfaget, sementering-Delmål-BRS03-02.docx
TP-Børsemakerfaget-Delmål-BMF03-02.docx
TP-Chassispåbyggerfaget-Delmål-KAR03-02.docx
TP-CNC-maskineringsfaget-Delmål-CNC03-02.docx
TP-Dimensjonskontrollfaget-Delmål-DKO03-02.docx
TP-Finmekanikerfaget-Delmål-FMK03-02.docx
TP-Gjenvinningsfaget-Delmål-GVF03-01.docx
TP-Grafisk produksjonsteknikk-Delmål-GPT03-02.docx
TP-Hjulutrustningsfaget-Delmål-HJU03-02.docx
TP-Industriell overflatebehandling-Delmål-IOV03-02.docx
TP-Industrimekanikerfaget-Delmål-IME03-02.docx
TP-Industrimontørfaget-Delmål-IMO03-02.docx
TP-Industrioppmålingsfaget-Delmål-IOM03-02.docx
TP-Industrirørleggerfaget-Delmål-IRL03-02.docx
TP-Industrisnekkerfaget-Delmål-ISN03-02.docx
TP-Industritapetsererfaget-Delmål-ITA03-02.docx
TP-Industritekstilfaget-Delmål-ITF03-01.docx
TP-Kjemiprosessfaget-Delmål-KJP03-02.docx
TP-Kran- og løfteoperasjonsfaget-Delmål-KLO03-03.docx
TP-Laboratoriefaget-Delmål-LAB03-02.docx
TP-Landbruksmaskinmekanikerfaget-Delmål-LMM03-02.docx
TP-Logistikkfaget-Delmål-LOG03-02.docx
TP-Matrosfaget-Delmål-MTS03-04.docx
TP-Modellbyggerfaget-Delmål-MOB03-02.docx
TP-Motormekanikerfaget-Delmål-MME03-02.docx
TP-Motorsykkelfaget-Delmål-MSY03-02.docx
TP-NDT-kontrollørfaget-Delmål-NDT03-02.docx
TP-Plastfaget-Delmål-PLF03-01.docx
TP-Platearbeiderfaget-Delmål-PLA03-02.docx
TP-Polymerkomposittfaget-Delmål-POM03-02.docx
TP-Produksjonsteknikkfaget-Delmål-PRT03-02.docx
TP-Reservedelsfaget-Delmål-RSD03-02.docx
TP-Serigrafifaget-Delmål-SGR03-02.docx
TP-Skipsmotormekanikerfaget-Delmål-SMK03-01.docx
TP-Sveisefaget-Delmål-SVE03-02.docx
TP-Tekstilrensfaget-Delmål-TSR03-01.docx
TP-Truck- og liftmekanikerfaget-Delmål-TLM03-01.docx
TP-Vaskerifaget-Delmål-VAF03-01.docx
TP-Verktøymakerfaget-Delmål-VER03-02.docx
TP-Yrkessjåførfaget-Delmål-YRK03-03.docx