no,ar,de,en,pl,so,is,fi,mk

Lærer hverandres styrker

Vg2 reiseliv og sikkerhets-klassen på faglig og bli kjent-tur til leieren i Stavern. Foto: Jarle Aagaard

Publisert:

23.08.2019

Oppdatert:

11.12.2020 kl.10:27

Noen elever driftet en hytte et døgn, andre lærte seg en dans på 20 minutter. Variasjonen i bli kjent-aktiviteter er stor.

Første skoleuke er gjennomført på THVS. 570 nye elever i Vg1 og ca. 1000 elever i Vg2 og Vg3 er i gang med skoleåret. Det er stor aktivitet på og utenfor huset – det bygges fundament for et godt klassemiljø.

Nyttig i klasserommet

På skolens hytte på Breivann har fire Vg1-kasser på teknikk og industriell produksjon (TP) vært samlet i et døgn hver. På den tiden har de gjort alt selv: Laget mat, redd opp senger, vasket. De har løst oppgaver med teambuiding i fokus, og på kvelden den viktige samlingen rundt bålet.  

− Elevene har lært på flere nivåer dette døgnet. Noe av det viktigste er å vise hvor viktig kommunikasjon er for å ha det bra sammen. I tillegg finner de ut hverandres styrker og svakheter. Kjenner du din medelevs styrker er det lettere å løse oppgaver på en bedre måte, sier Tom Reppesgård, avdelingsleder på TP.

Teknikk og industriell produksjon på tur. Mål for fremtiden og drømmer var noe av teambuildingen. Foto: Tom Reppesgård

På telefon fra Breivann forteller han at han nettopp nå står ved en post der elevene skal prøve seg i et edderkoppnett. Oppgavene er mange og kreative.

− Dette kommer de til å ta med seg tilbake til klasserommet, sier Reppesgård.

Trygge sammen

På service og samferdsel har klassene laget veikart for de neste fem årene i livet. Jobb, utdanning, familie, kjæreste, førerkort, og generelle tanker om karriere er temaer som har dukket opp. Elevene på restaurant og matfag hadde hyggelig utflukt til Tollerodden.

Mange av våre nye elever møter skoleåret med mye spenning i kroppen. Nye venner og nye lærere skal bli en del av hverdagen til den enkelte.

− Da er det fint å være trygg i alle de nye relasjonene. Mange av avdelingene har tatt dette på alvor og innskolingsuka har handlet mye om å bygge miljøet gjennom mange ulike aktiviteter og samarbeidsøkter, sier rektor Kjølv Eidhammer.

Elever på helse- og oppvekstfag på quiz i skolens ganger. De er satt sammen i grupper på tvers av klasser, her er jenter fra 1HOC og 1HOD. Foto: Hanne Cecilie Slåttsveen

På studiespesialiserende har de blant annet vært på omvisning på skolen, spilt spill, deltatt i Escape room satt i stand av avdeling for service og samferdsel, speed datet hverandre, tegnet for å fortelle om seg selv, hatt kreative navneleker, mens de på realfag kick startet med forelesning om mikrobiologi av dr. Even Riiser.

På musikk og dans ble alle elevene samlet denne uka for å høre om rammene for årets forestilling i januar neste år.

Dansende lærer-servitører

− Dansende lærer-servitører lot det regne twist over elevene etter presentasjon av planer. Etter det underholdt to lærer-band med opera og jazz før vi avslutta med at alle var med på å øve inn en koreografi på 20 minutter, sier fungerende avdelingsleder Mette Dybvik.

PS: sjekk dansen på Instagram til THVS. 

Dybvik kunne ikke vært mer fornøyd med kickstarten og velkomsten til tidligere elever.

Aktivitetene fortsetter fremover også, så her er det gode muligheter for å bygge gode relasjoner. For eksempel drar elever og lærere på bygg og anlegg til Gomsrud gård, og Påbygg-klasser skal på overnatting på Trettenes til uka.

Restaurant- og matfag på Tollerodden.340 Vg1-elever i Escape room den første skoleuka.