no,ar,de,en,pl,so,is,fi,mk

Skolemiljø

Elever i skolebygget, de går opp og ned trapp.
Illustrasjonsbilde

Publisert:

17.03.2023

Oppdatert:

20.10.2024 kl.16:14

Som elev i fylkeskommunen skal du ha et trygt og godt skole- og læringsmiljø.

Skolemiljøet vårt er avgjørende for elevenes trivsel og utvikling. På Thor Heyerdahl videregående skole legger vi vekt på å skape en trygg og inkluderende hverdag for alle, der elever kan lære og vokse i et miljø preget av respekt, omsorg og samarbeid. Vi følger nøye med for å sikre at alle elever har det bra, og vi tar aktivt grep dersom noen trenger ekstra støtte eller tiltak for å føle seg trygge og inkludert

Alle har rett til et trygt og godt skolemiljø

Opplæringsloven forteller om rettigheter og plikter for elevene. Kapittel 12 handler om elevenes skolemiljø. § 12-2 sier at alle elever har rett til et trygt og godt skolemiljø som fremmer helse, inkludering, trivsel og læring.  

Alle som arbeider ved THVS eller har en funksjon har plikt til å sikre et trygt og godt skolemiljø og alle har en aktivitetsplikt til å gripe inn dersom man mistenker at noen ikke har det trygt og godt, blir krenket, ekskludert ol. Denne figuren viser denne handlingsplikten som er delt i fem deler:  

image32xpj.png
Figuren viser: 1. Følge med og fange opp 2. Gripe inn 3. Melde fra 4. Undersøke 5. Sette inn tiltak og evaluere.

Punkt 4 og 5 er det lederne ved THVS som har ansvaret for. Hvilken leder bestemmer ut ifra hvilken klasse eleven(e) som ikke har det trygt og godt går i. Den pedagogiske avdelingslederen som «eier» klassen/eleven følger opp.  

Hjem-skole- samarbeid 

Et godt samarbeid mellom foreldre og skole, er en viktig ressurs for å sikre inkludering, styrke utviklingen av gode læringsmiljø og skape læringsresultat som fører til at flere fullfører videregående opplæring. 

Det er viktig at foresatte støtter opp under egne og andre ungdommers utvikling og læring på skolen. Dette kan foresatte gjøre ved å følge opp hvordan ungdommene snakker om hverandre, hva som skjer på sosiale medier, at foresatte er nysgjerrige på hva som skjer faglig og sosialt på skolen samt bidrar til at ungdommen kommer på skolen. 

Samarbeidet mellom hjem og skole er et gjensidig ansvar, men det er skolen som skal ta initiativ til og legge til rette for samarbeidet. I starten av hvert opplæringsår skal skolen holde et foreldremøte, men skal også resten av året holde kontakten med foreldrene.  

Thor Heyerdahl videregående skole opprettet i august 2023 et foreldreråd. Pr oktober 2024 består foreldrerådet av disse foreldrene:  

  • Elin Saga 

  • Helle Tjøme Eftedal  

  • Lillian Cecilie Lystad 

  • Torunn Nøsterud 

  • Elisabeth Eriksen 

  • Ida Aarsten Jensen 

  • Ida Lepperød Hallesby  

Ansvarlig fra THVS er Monica Gjertsen Steinbakken, leder Elevtjenester.  

Foreldrerådet kommer med innspill til hva de vil vite mer om og sammen arrangeres det temakvelder. Disse er satt i system og det kalles Larvik foreldreskole. THVS skal utvikle Larvik foreldreskole sammen med rektorene i Larvik kommune slik at det går en rød tråd fra barnehage og ut videregående skole.  

For skoleåret 2024/25 er disse temaene og datoene bestemt:  

TEMA RUS OG PSYKISK HELSE SOSIALE MEDIER OG ROBUSTHET HVA SKAL UNGDOMMEN DIN LEVE AV I FREMTIDEN? SEKSUALITET
TIDSPUNKT UKE 40
Tirsdag 1. oktober
UKE 47
Onsdag 20. november
UKE 9
Torsdag 27. februar
UKE 13
Mandag 24. mars
Mer om temaet Fakta om ungdommers rusvaner og holdninger. Råd om hvordan snakke med ungdom om rus. Hvordan er det å være ung i dag når så stor del av ungdomslivet skjer på sosiale medier. Hva vet vi om fremtidens jobber og hvor kan du finne svar?
Rollen som foreldre i ungdommens karrierelæring og karrierekompetanse.
Hva er en god seksualitet for din ungdom og hvorfor snakke om det sammen?